• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

10
تاملی در افراط و تفریط های عدالت خواهانه؛

انتصابات فامیلی و عدالت در عدالتخواهی!

  • کد خبر : 32345
  • 09 آذر 1400 - 16:20
انتصابات فامیلی و عدالت در عدالتخواهی!
بی شک افراط در این ملاحظات به محافظه کاری می انجامد که به گفته رهبر معظم انقلاب، قتلگاه انقلاب می باشد و به نام عقلانیت و اعتدال، شروع خواهیم کرد به ماست مالی و توجیه موقعیت آقازاده ها!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، مدتی است بحث انتصابات فامیلی بر سر زبان هاست و جریانی خاص در حال متهم کردن دولت رئیسی به فامیل بازی می باشد. از جمله نقاط عطف این ماجرا هم حکم زاکانی برای دامادش و سپس انتخاب برادر داماد زاکانی به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش بود که منجر به موج رسانه ای عمیقی علیه فامیل بازی در حاکمیت شد. بگذریم که جریان شکست خورده در انتخابات ۱۴۰۰، با توسل به زر و زور رسانه ای، سعی می کند هر میکروضعفی را تبدیل به ماکروضعف کند.

انتصابات فامیلی

حساسیت جبهه انقلاب نسبت به انتصابات فامیلی

سطح بالای اعتراضات به توییت زاکانی مبنی بر اعلام بکارگیری دامادش حتی با این توضیح که او هیچ دریافتی از شهرداری نخواهد داشت نشان داد وجدان رسانه ای جبهه انقلاب بیدار است و نسبت به کمترین کج روی حساسیت نشان می دهد. در اشتباه بودن کار زاکانی تردیدی نداشتیم اما الان نگران موضوع دیگری هستیم که در همان روزهای اعتراض به زاکانی هم در گوشه ذهنمان بالا پایین می شد و آن ترس از افراط در عدالت ورزی و عدم رعایت عدالت در عدالت خواهی می باشد که اگر عدالت خواهی سطحی نگرانه پا بگیرد، تروخشک را با هم خواهد سوزانید و مردان خوب روزگار به راحتی آب خوردن و به اندک برچسبی غیرخودی خواهند شد و دایره حق، تنگ تر و تنگ تر خواهد شد به طوری که عملا کارکرد خود را از دست بدهد! 

حقیقت اینست که اگر مبتذل و سطحی نگاه کنیم هیچ وقت، هیچ فرزند شخص معروفی نباید در هیچ سمتی عهده دار مدیریت و مسئولیت باشد!

استدالال ما خیلی ساده است؛ ملاک شایستگی و تقواست و اگر فرزند مسئولی بی هیچ دخالت نسبت فامیلی خود بتواند استانداردهای احراز یک پست را بدست بیاورد می تواند عهده دار مسئولیت نیز بشود اما مشکل دقیقا همین جاست که آیا در واقع یک فرزند مسئول عالیرتبه یا معروف می تواند بدون کمک از جایگاه پدر جلو برود؟! حتی اگر او خودش این را نخواهد این نسبت و عنوان همیشه همراه اوست اما به نظرم شاخص هایی هست که می تواند ثابت کند این همراهی نسبت فامیلی نتواسته در بالا رفتن آقازاده، موثر باشد که در ادامه به مواردی اشاره خواهم کرد.

انتصابات فامیلی

دختر سردار سلیمانی نباید به شورای شهر تهران می رفت

از طرفی در مواردی مطلب مثل روز روشن است مانند حضور نرگس سلیمانی، دختر سردار شهید عزیزمان، در شورای شهر تهران که اتفاقا عملکرد خوبی هم داشته است اما همه می دانیم اگر نبود نسبت ایشان با آن شهید والا مقام هیچ شانسی برای حضور در شورای شهر تهران نداشتند و لذا از اساس نباید وارد این معرکه می شدند. اما در مواردی مطلب به این وضوح نیست و گاه می بینیم آقازاده ای واقعا کاربلد و متقی می باشد و به هیچ وجه روحیه سهم خواهی ندارد و در اثر کار و تلاش خود و به تدریج و نه یک شبه به مدارجی دست یافته است؛ آیا اینجا هم میتوان بر او خرده گرفت؟! به نظر می رسد رشد پله به پله و مرتبط با تخصص و همچنین نوع رفتار آقا و آقازده می تواند روشن کند که مسر ارتقای این آقازاده از عدالت خارج شده است یا نه؟ برخی آقاها، اساسا دوست دارند فرزندشان آقازاده باشد نه یک مهندس موفق یا طلبه جهادی و اصل مشکل خودشان هستند نه فرزندشان و گاه جناب آقازاده مثل سیریش به مناصب پدری می چسبد و با آبروی آقا، بازی می کند که اینها هر کدام گونه های متفاوت از خروج از جاده عدالت می باشند که برخورد متناسب را هم می طلبند.

مثل سورنا و منصور باشید!

بگذارید این بار از جنبه مثبت ماجرا، مثالی عینی و واضح بزنم؛ سورنا ستاری فرزند شهید منصور ستاری که این روزها با فیلم منصور، بیشتر با شخصیت بی نظیر آن شهید عزیز آشنا شده ایم نمونه ای می باشد از آقازده ای که بدون بهره برداری از این نسبت فامیلی و با اتکا به هوش و مدیریت شخصی خود توانسته در طول زمان و پله به پله مدارج رشد را طی کند و اکنون مردانه در پای حمایت از نخبگان ایرانی عرق بریزد و کم نیاورد! براستی تا بحال شنیده اید که کسی بگوید سورنا به واسطه جایگاه منصور، به جایی رسیده است؟

شاخص های عدالتخواهی عدالت ورزانه

خلاصه اینکه در عدالت خواهی و عدالت ورزی، امر موکول به سلیقه نیست و می توان شاخص هایی قابل رصد و احراز داشت تا ” عدالت در عدالت خواهی ” به گونه ای اثباتی محور اقدام قرار بگیرد. در عدالت خواهی هیچ نیازی به آنارشیسم و رویکردهای هرمنوتیک فلسفی نیست و می توان با مراجعه به شاخص های مورد قبول عرف و جامعه آنها را فهمید و بکار بست.

حواسمان که نباشد ناگهان می بینیم همان روشی را مبتلاییم که به قول سید مهدی قریشی، امام جمعه محترم ارومیه؛ امثال حرث بن نعمان فهری مبتلا بودند که حتی به پیامبر ص اعتراض می کردند که چرا پسرعموی خودت را مولای ما قرار دادی و در خدایی بودن این تصمیم تشکیک می کردند تا جایی که این فرد به صراحت به پیامبر اسلام ص می گوید:

” تو به ما دستور دادی تا به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی شهادت دهیم، ما هم شهادت دادیم، دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی که ما همه این‌ها را پذیرفتیم، اما با این‌ها راضی نشدی، تا اینکه این جوان (اشاره به امام علی ع ) را به جانشینی خود منصوب کردی و گفتی هرکه من مولای او هستم، علی (ع) مولای اوست آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از سوی خدا؟! پیامبر ص هم فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است.

نعمان بن حارث فهری روی برتافت و گفت: أللَّهُمَّ إنْ کانَ هذا مِنَ الْحَقِّ فَأمْطِرْ عَلَینا حِجارهً مِنَ السَّماءِ أوِ ائْتِنا بِعَذابٍ ألیمٍ؛پروردگارا! اگر آنچه محمد درباره علی می گوید از جانب تو و برحقّ است؛ پس از جانب آسمان برسر ما باران سنگ ببار، یا به عذابی دردناک ما را گرفتار کن؛ همین جا آیه «سَأَلَ سائِلٌ بعذاب واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ» نازل شد. ( مجمع‌البیان، ج۱۰، ص ۳۲۵ / الغدیر، ج۱، ص ۲۳۹ تا ۲۴۶)

مراقب توجیه گری به نام عقلانیت باشیم

مقتضای عدالت در عدالت خواهی رعایت ملاحظات معقول و واقعی می باشد و اگر بنا باشد هر فرزند مسئول یا فرزند فرد معروف را غاصب آن پست بدانیم، چندان فرقی با نعمان ها نخواهیم داشت. هشدار مهم دیگر هم اینست که بی شک افراط در این ملاحظات به محافظه کاری می انجامد که به گفته رهبر معظم انقلاب، قتلگاه انقلاب می باشد و به نام عقلانیت و اعتدال، شروع خواهیم کرد به ماست مالی و توجیه موقعیت آقازاده ها!

صحبت کوتاهی از حجت الاسلام قریشی پیرامون عدالت در عدالتخواهی به زبان آذری:

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32345
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

01خرداد
عدالت خواهی و حس شیرین اپوزیسیون بودن!
حال خوش مدعیان عدالت در فضای مجازی؛

عدالت خواهی و حس شیرین اپوزیسیون بودن!

10اردیبهشت
نادر طالب‌زاده، نماد انقلابی‌گری و عدالت‌خواهی بود
09فروردین
وزارتخانه ها آیین‌نامه‌های ضروری در زمینه تولید دانش‌بنیان را به هیئت دولت تقدیم کنند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. مثل همیشه یک تحلیل عالی، مدقانه و منصفانه، خداوند به قلمتان برکت بدهد حاج اقای برزکار عزیز.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.