• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 6243اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

7
یک جمعیت پژوه و کارشناس حوزه خانواده عنوان کرد:

شکوه و شیرینی اولین تجربه مادری را عقب نیندازید!

  • کد خبر : 36993
  • 05 بهمن 1400 - 15:44
شکوه و شیرینی اولین تجربه مادری را عقب نیندازید!
بهزاد خلیلی، جمعیت پژوه و کارشناس حوزه خانواده گفت: مردم و به ویژه زنان ایرانی با وجود ۳ یا ۴ فرزند موافق هستند اما در عمل این اتفاق رخ نداده است و تولد اولین فرزند هم دیر اتفاق می‌افتد.

به گزارش صدای حوزه، بهزاد خلیلی پژوهشگر حوزه جمعیت، اظهار کرد: مادر یک واژه مهم و تعبیر مقدس در ادبیات ما ایرانیان است و نه فقط در فرهنگ پیوند خورده ما با اسلام، مادر پیش از آن‌هم از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: درصد بسیار بالایی از خانم‌ها دوست دارند که مادر بودن را تجربه کنند و حس خوبی به این مسئله دارند و برآمده از فطرت پاک ایرانیان است که دوست دارند پدر یا مادر بچه‌‌ای باشند.

۳ فرزند یا بیشتر…

این جمعیت پژوه خاطرنشان کرد: نتایج پیمایش‌های ملی نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد از خانم‌های ایرانی ۳ یا بیش از ۳ بچه‌ را دوست دارند و از طرف دیگر نرخ باروری کل در ایران ۱/۶ است و خیلی پایین‌تر از سطح جایگزین است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ باروری نکاحی(فرندآوری زنان متاهل) به ویژه با توجه به شرایط کنونی جهان عدد ۲/۷ نرخ بالا و خوبی است.

آثار-و-فواید-فرزند-آوری - مادر

خلیلی اضافه کرد: علل افزایش میانگین سن مادری در کشور متعدد است و در حال حاضر میانگین سن ازدواج برای خانم‌های ایرانی ۲۳ و نیم سالگی است و میانگین سن اولین تجربه مادری حدود ۲۹ سال است و خیلی فاصله بین این دو میانگین است.

مردم  نگاهی روشن و شفاف به مقوله تشکیل خانواده دارند

وی تاکید کرد: مردم یک نگاه روشن و شفافی به مقوله تشکیل خانواده دارند و حرفشان را زده‌اند و به نظر مردم به ویژه زنان ایرانی با وجود ۳ یا ۴ فرزند موافق هستند اما در عمل این اتفاق رخ نداده است و تولد اولین فرزند هم دیر اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر یادآور شد: سن ازدواج روندی صعودی دارد و همچنین سن مادری هم با این روند صعودی روبرو است و علل عدم فرزندآوری هم به مردم و هم به خود حکومت بازمی‌گردد و هیچکدام صد در صد مقصر نیستند.

وی اضافه کرد: اینطور نیست که برخی فکر می‌کنند هر چه سن مادر شدن بالاتر برود و این باعث می‌شود که مادر دیگر شور و اشتیاق سن جوان‌تر بودن خود را نداشته باشد که پا به پای فرزند خود جلو بیاید.

اولین تجربه مادری مهم است

وی اضافه کرد: هر چقدر در اولین تجربه مادری تاخیر بیوفتد، الگوی باروری فرد شرایط بارداری خوبی را طی نکند و او را دچار مشکل می‌کند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت خاطرنشان کرد: تولد فرزند اول و تجربه حس مادری برای اولین بار تاثیر ویژه‌ای در ادامه مسیر باروری خانواده دارد و در ایران جای این مسئله خوب نیست و دیر اتفاق می‌افتد و به تبع آن فرزندآوری و الگوی آن در خانواده‌های ایرانی محل خدشه است.

خلیلی همچنین اضافه کرد: برای خانم‌هایی که دوست دارند مادر باشند اما هنوز ازدواج نکرده‌اند، باید امکان ازدواج به هنگام این افراد را تسهیل کرده و از طرف دیگر خانم‌های متاهلی را داریم که شرایط بارداری ندارند و نابارور هستند و حکومت باید در رفع مشکل و درمان آن‌ها کمک کند و دغدغه زنانی که امکان مادر شدن دارند را نیز حکومت باید برطرف کند و خود این مادران هم باید در نوع تفکر خود در این خصوص تغییر ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

روز مادر آمریکایی‌ها

مامابلاگر ها، مادرانی موفق یا ایجاد کننده کودکان کار مجازی؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36993
  • منبع : خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.