مهندس محمد قنبری کارشناس فضای مجازی و مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار صدای حوزه با اشاره به تکنیکهای رسانهای دشمنان در خصوص انتخابات پیش رو، گفت: تاکنون جبهه رسانهای دشمن از تکنیکهای مختلفی همچون فریب و سیاهنمایی استفاده کرده و القای مهندسی انتخابات را در برنامه خود قرار داده است. وی با اشاره به استفاده دشمن از تکنیک رسانهای تکرار برای ضربه زدن به ذهن مخاطب در فضای مجازی، عنوان کرد: رسانههای بیگانه در تولیدات خود از آرشیو تاریخی رسانههای داخلی و خارجی استفاده زیادی کردهاند؛ علاوه بر این از تکنیکهای رسانهای که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر دنیا، مورد استفاده قرار گرفته نیز بهره میبرند.
تکنیکهای رسانهای دشمن در انتخابات
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: رسانههای غربی با استفاده از تکنیک نظرسازی و ایجاد آمارهای ساختگی اهداف خود را به جمع کثیری از مردم نسبت داده و داده مد نظر خود را به خورد آنها میدهند.
قنبری با بیان اینکه مواجهه صحیح با القائات رسانهای نیازمند آمادگی رسانههای حاکمیتی و دریافت کنندگان محتواست، ابراز کرد: رسانه ابزار دموکراسی و گفتوگو است و نمیتوان داعیهدار آزاداندیشی بود اما رسانه آزاد نداشت؛ رسانهها باید فضا را برای شنیده شدن صدای مخالف فراهم کنند.
وی با بیان اینکه رسانههای غربی با زیرکی یک منتقد را تبدیل به معاند می کنند، گفت: از طریق تکنیکهایی که در رسانههای غربی استفاده می شود، منتقد به قدری در شدت انتقاد جلو میرود که از نظر مخاطب تبدیل به معاند میشود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه دوره سانسور به پایان رسیده و باید رسانههای حاکمیتی اجازه شنیده شدن صدای مخالفان را بدهند، عنوان کرد: برنامه بدون توقف و برخی برنامههای انتقادی شبکه چهار سیما از جمله برنامههای موفق در زمینه بیان نظرات مخالف است که مباحث در بالاترین سطوح حکمرانی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
افزایش سوادرسانهای، بهترین راهحل در شرایط فعلی
این کارشناس فضای مجازی به تأکیدات رهبر انقلاب و سایر کارشناسان حوزه فضای مجازی در خصوص ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: امروز هر محتوایی به راحتی وارد فضای مجازی ما میشود و با دروازهای روبرو هستیم که دروازهبان ندارد؛ در شرایط اینچنینی تنها کاری که میتواند مثمر ثمر باشد، بالابردن سطح سواد رسانهای مخاطب است.
وی افزود: مخاطب در مواجهه با هر خبری باید از چهار عنصر چه زمانی؟ چه کسی؟ چرا؟ و چگونه؟ سوال کند تا دچار فریب نگردد؛ علاوه بر آن اطلاع از منبع خبر نیز از اصول اصلی سواد رسانه ای است.
قنبری ابراز کرد: در حال حاضر مباحث سوادرسانه در سطح دنیا بسیار پیچیده شده است و رسانهها در انتخابات اخیر در دنیا با در هم آمیختن تکنیک های روانی و فنی سبب فریب مردم عادی شدهاند.
بزرگنمایی در ضریب نفوذ فضای مجازی
این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه بخشی از ضریب نفوذ فضای مجازی که امروز از آن صحبت می شود، بزرگنمایی است، گفت: کرونا با هدایت سازمان های جهانی و از طریق فضای مجازی بیش از آنچه ضرورت جامعه بود، بزرگ شد و اکثر تعطیلی ها در مراکز مذهبی و فرهنگی بود.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی حکمرانی را تحت تاثیر قرار داده و پذیرش حاکمیت آمریکا را که صاحب تکنولوژی است فراهم آورده است، عنوان کرد: در شرایط کرونا فضای ارتباطات در دنیا کاریکاتوری شده است؛ یک ارتباط گسترده در فضای مجازی و ارتباط ضعیف تر در فضای حقیقی.
صداوسیما در اوج تاثیرگذاری
قنبری با بیان اینکه بر اساس اعلام مرکز پژوهش های صدا و سیما، رسانه ملی تاثیرگذارترین رسانه در کشور است، اظهار داشت: مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمودارها را به سرعت جابجا میکند؛ افرادی که اکنون حرف از عدم شرکت در انتخابات می زنند با آغاز مناظرات تغییر نظر می دهند.
این کارشناس فضای مجازی ابراز کرد: مردم در حجم استفاده از فضای مجازی بسیار فعالانه عمل میکنند؛ دشمن نیز در خصوص این فضا که تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد سرمایه گذاری کرده است.
در حالیکه در کشور ما ۴۲ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند ۳۰۰ میلیون اکانت ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود دارد؛ از این اکانت ها برای تجارت آنلاین، خرید و فروش ممبر، لایک استفاده شده و برخی نیز از طریق هویت جعلی و پوششی برای خود ساختند؛ کلیپی که در رسانه ملی دیده نمی شود در اینستاگرام بازخورد فراوانی پیدا می کند و مسائلی از این دست مقداری نگران کننده است.
اهمیت بالای تهیه محتوا
وی با اشاره به اینکه روحانیون فعال در عرصه انتخابات نسبت به تهیه محتوا باید اهمیت بسیار زیادی قائل باشند، خاطر نشان کرد: ارزش محتوا به قدری بالاست که خداوند متعال بزرگترین معجزه خلقت را کتاب قرآن کریم قرار داده است.
قنبری گفت: به جرأت می توان گفت یک سوم از آیات قرآن کریم دارای روایت است و زیر مجموعه اصلی رسانه هم روایت است؛ محصولاتی که دارای ریشه دینی بوده و به صورت روایت ارائه شده، در جامعه ما با استقبال روبه رو شده است.
این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: در درجه اول روحانیون باید تولید محتوا در خصوص انتخابات را مورد توجه قرار دهند؛ کتاب «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» به صورت رایگان در دسترس است و روحانیون با مطالعه این کتاب و مراجعه به مصداق ها می توانند برنامه ریزی خوبی در جهت تبلیغات انتخاباتی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در درجه بعد نیز طلاب و روحانیون باید سواد رسانهای خود را ارتقا دهند، اظهار داشت: محتوا نیاز به خلاقیت دارد که این خلاقیت از طریق فراگیری علم رسانه در حد ضرورت و تلفیق آن با محتوای غنی دینی امکانپذیر میشود.
قنبری بیان کرد: از آنجا که مردم ما اعتقادات عمیقی دارند تطابق حوادث تاریخ اسلام با حوادث امروز برای مردم می تواند بسیار جذاب باشد؛در عین حال طلاب باید با بالا بردن مطالعات خود بتوانند مسائل امروز را برای مردم جامعه تبیین و تحلیل کنند.
دانلود کتاب 👇