• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد طبسی در برنامه اینترنتی پاسخ در پاسخ به شبهات تاکید کرد:

امام رضا (ع) نسبت‌ به سمی بودن انگور یا انار آگاهی داشتند؛ اما مجبور بودند که از آن استفاده کنن

  • کد خبر : 27238
  • 15 مهر 1400 - 12:19
امام رضا (ع) نسبت‌ به سمی بودن انگور یا انار آگاهی داشتند؛ اما مجبور بودند که از آن استفاده کنن
بدون‌ شک اگر امام رضا (ع) باز هم امتناع می‌کردند مسئله پیچیده تر و حساس تر می‌شد و تبعات بیشتری داشت مثلاً بیان می‌کردند که امام(ع) می‌خواهد خلیفه را بکشد و جانشین شود.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد طبسی در برنامه اینترنتی پاسخ در پاسخ به شبهات درباره زندگی و شهادت امام رضا (ع) با اشاره به اینکه مامون از ابتدا می‌خواست امام رضا(ع) را از میان بردارد، عنوان کرد: شبی مأمون سی تن از افراد مورد اعتماد خود را طلب می‌کند و شمشیرهای آخته و مسموم به آن ها می‌دهد و می‌گوید هر کدام از شما یکی از این شمشیرها را بردارید و به خانه علی بن موسی بروید و او را در هر حالی یافتید، بلافاصله و بدون کمترین صحبتی، بکشید و شمشیرها را چنان بر او وارد کنید که گوشت و پوست و استخوان و خونش همه با هم مخلوط شود.

استاد حوزه علمیه، ادامه داد: آن ها به دستور مامون وارد خانه حضرت رضا (ع) شدند و به امام که در بستر بودند حمله می‌کنند و او را به تصور خود می‌کشند و نزد مأمون بر می‌گردند و صبح فردا مأمون لباس خود را به حالت افراد عزادار در می‌آورد و به خانه امام رضا (ع) می رود.

وی افزود: ناگهان صدایی از اتاق امام(ع) شنیده می‌شود و مأمون با ترس می‌پرسد «این صدای کیست؟» و به طرف اتاق می‌رود؛ می‌بیند که امام رضا در محراب نشسته و مشغول تسبیح هستند.

این محقق حوزوی، بیان کرد: مامون به فردی امر کرد که ناخن‌هایش را نگیرد تا بلندتر از حد معمول شود و سپس چیزی شبیه تمر هندی به او می‌دهد تا با دستانش خمیر کند؛ آنگاه مأمون پیش امام رضا (ع) رفته و از آن فرد می‌خواهد که با دستانش آب انار (برخی روایات انگور) بگیرد و سپس امام رضا (ع) را مجبور می‌کند که از آن بخورند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی ادامه داد: امام رضا (ع) در سه نوبت می‌فرمایند، مرا معاف کنید و تلاش می‌کند که از آن نخورند، اما مأمون می‌گوید که تو مرا متهم می‌کنی و چند انگور از قسمت‌هایی که مسموم نبوده‌است می‌خورد.

وی اظهارکرد: بدون‌ شک اگر امام رضا (ع) باز هم امتناع می‌کردند مسئله پیچیده تر و حساس تر می‌شد و تبعات بیشتری داشت مثلاً بیان می‌کردند که امام(ع) می‌خواهد خلیفه را بکشد و جانشین شود.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی تصریح کرد: تا زمانی‌که امام رضا (ع) به شهادت رسید، شواهدی وجود دارد که مامون لحظه‌ای امام را به حال خودش رها نکرده است و مرتب سعی در کشتن امام رضا (ع) داشته‌ است.

وی با تاکید براینکه امام رضا (ع) نسبت‌ به سمی بودن انگور یا انار آگاهی داشتند؛ اما مجبور بودند که از آن استفاده کنند، گفت: دلیل دیگر برای این‌ که امام آگاه بودند که به شهادت می‌رسند این است که زمانی‌ که مامون فردی را به مدینه می‌فرستد تا امام را نزدش ببرد امام رضا علیه‌السلام به زیارت قبر جدشان می‌روند و مدام گریه و وداع می‌کنند و وقتی علت را می‌پرسند می‌گویند که سفر آخر من است و من برنمی‌گردم.

این استاد حوزه علمیه، ادامه داد: همچنین امام رضا (ع) قبل از سفر اهل خانواده را جمع و اموال را بین شان تقسیم کردند و گفتند برای من گریه کنید اهل خانواده می‌گویند که گریه کردن پشت سر مسافر درست نیست و امام می‌فرماید برای کسی که برنمی‌گردد، مشکلی ندارد.

مأمون همیشه به ‌دنبال این بود که امام رضا را از چشم مردم بیندازد

حجت الاسلام و المسلمین طبسی عنوان کرد: مأمون همیشه به ‌دنبال این بود که امام را از چشم مردم بیندازد و بارها در این زمینه هم تلاش کرده‌ بود همچنین امام(ع) نیز چند بار در مدینه، مکه و… بیان کردند که مأمون مرا خواهد کشت.

وی در پاسخ به این شبهه که بیان می‌شود مامون شیعه بوده و با وجود شیعه بودن امام رضا علیه‌السلام را به قتل رسانده‌است، گفت: این ماجرا شبیه داستان اهل کوفه است که بیان می‌شود که شیعیان امام حسین (ع) را کشتند در حالی‌ که امام حسین (ع) بیان کردند که این‌ها شیعه ابوسفیان هستند که از این سخن بیان می‌شود آن ها شیعه اهل‌بیت (ع) نبودند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی ادامه داد: شیخ صدوق بیان می‌کند که مأمون از ابتدا قصد کشتن امام رضا (ع) را نداشته است، بلکه در طول زمان به این نتیجه می‌رسد که امام رضا(ع) را به شهادت برساند.

وی تصریح کرد: از مامون نقل شده است « روزی پدرم درباره عظمت شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام برای من می‌گفت و من از او سوال کردم که: با وجود این خاندان بزرگ و گرامی چرا ما قدرت را در دست داریم؟ پدرم پاسخ داد: ‌ای فرزند من! قدرت همان چیزی است که اگر تو که فرزند من و پاره ای از وجودم هستی در سر راه من بایستی تا به قدرت نرسم، تو را از بین خواهم برد و چشمانت را از حدقه در خواهم آورد.»

این استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه سوالی که باید پرسیده شود این است که مامون شیعه اعتقادی بوده است و یا شیعه سیاسی، اظهار کرد: کسی که امامی را می‌کشد بهترین دلیل است که شیعه نبوده است و در طول تاریخ همواره این نوع شیعیان بوده‌اند چه در گذشته و چه الان که شیعه انگلیسی هستند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27238
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

03مهر
عنایت امام رضا ع به زن مسیحی
برشی از کتاب "دشمنان خدا" :

عنایت امام رضا ع به زن مسیحی

01تیر
نماهنگ «ساعت هشت» منتشر شد + فیلم
همزمان با میلاد امام رضا علیه السلام؛

نماهنگ «ساعت هشت» منتشر شد + فیلم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.