• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
قائم مقام حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با صدای حوزه مطرح کرد؛

صدای حوزه، نقش اساسی پیرامون جهاد تبیین در جامعه دارد/ اصحاب رسانه باید اهل تقوا و حساس نسبت به آبروی افراد باشند/ اگر بخواهیم طلاب را نگه داریم باید توانایی حمایت از آن‌ها را داشته باشیم

  • کد خبر : 39000
  • 14 اسفند 1400 - 14:12
صدای حوزه، نقش اساسی پیرامون جهاد تبیین در جامعه دارد/ اصحاب رسانه باید اهل تقوا و حساس نسبت به آبروی افراد باشند/ اگر بخواهیم طلاب را نگه داریم باید توانایی حمایت از آن‌ها را داشته باشیم
رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های تخصصی مانند صدای حوزه، نقش اساسی در پیاده کردن جهاد تبیین در جامعه، بیان این تلاش‌های ستاد و زندگی سخت حوزویان دارند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حمید ملکی، قائم مقام حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، اظهار کرد: بیشتر طلاب با انگیزه الهی و دینی وارد حوزه شدند که با محدودیت امکانات زندگی مواجه هستند ولی بخاطر حجب و حیایشان حرفی نمی‌زنند و ستاد و صفی که شبانه روزی برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش‌ می‌کند، مسکوت مانده است.

رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های تخصصی مانند صدای حوزه، نقش اساسی در پیاده کردن جهاد تبیین در جامعه، بیان این تلاش‌های ستاد و زندگی سخت حوزویان دارند.

ملکی حوزه

وی افزود: رسانه باید خطوط قرمز خود را مشخص کرده و مواردی که به زیان حوزه باشد را کنار بگذارد و چون رسانه تخصصی است باید حوزه علمیه را ناموس خود دانسته و نسبت به آن حساس باشد، متاسفانه امروزه جهت‌دهی مناسبی به حوزویان نمی‌شود.

 حجت‌الاسلام ملکی بیان کرد: هر چیزی یا کسی که به تعالی حوزه علمیه از روی آگاهی و ناآگاهی آسیب برساند باید آگاه کرده و در صورت عدم موفقیت حذف کرد و از هر زمینه انعکاس فعالیت‌ها و دلسوزی‌های ستاد برای صف و زحماتی که در برای تعالی بخشیدن به حوزه صورت می‌گیرد، تلاش کند.

وی ادامه داد: طلبه‌های جوان ما افکار و ایده‌های بسیار خوبی دارند و برای اینکه در مسیر تعالی بخش رشد، حرکت سریع و جامع‌تری داشته باشیم باید حرف‌های آن‌ها را شنیده و به مسئولین مربوطه رساند و صدای حوزه، یعنی رساندن صدای طلاب به مسئولین حوزه‌ها که نیاز است، ارتباط به معنای واقعی در این بین شکل بگیرد و مانند شبکه عمل شود.

قائم مقام حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آموزش رسانه به طلاب کار بسیار مهم و ضروری است و در آینده نزدیک که ورژن جدید هوش مصنوعی که خواهد آمد، پیوست اخلاقی آن نیاز به آموزش دارد و حوزه علمیه هم نسبت به آن نقد‌های داشته و طلاب باید به قدری به این مسائل و فضا تسلط داشته باشند که به وسیله آن ابزار در جهت تبیین حرکت کنند.

وی گفت: با ابزاری که دشمن برای تخریب استفاده می‌کند، با همان وسیله می‌توان در مسیر مقابل گام برداشت یا تبدیل به ابزاری برای تهاجم کرد و نقش رسانه در به روز و به هنگام کردن طلبه‌ها بسیار محسوس تر بوده، به شرطی که مانند فضای روزنامه‌نگاری که تلاش برای دیده شدن افراد است، نباشد.

حجت‌الاسلام ملکی عنوان کرد: باید در این زمینه رضایت خدا محور بوده و توجه داشت، هر کاری که موجب تضعیف حوزه باشد نارضایتی پروردگار را به دنبال خواهد داشت و حتی اگر حرف حق باشد در حالی که همیشه که نباید حرف حق را زد.

وی یادآور شد: امیرالمومنین (ع) در نامه ۳۱ فرمودند:« هر چیزی را که می‌دانید نباید بگویید، ولی حرفی که گفته می‌شود باید حقیقت داشته باشد»، باید با از بین رفتن شبهات طلاب باید نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، اعتقادی و مملکتی مسئله جهاد تبیین به نحو شایسته انجام شود و رسانه باید در مصاحبه‌های خود دقت کند تا شبهات به‌جای کاهش زیاد نشود.

قائم مقام حوزه‌های علمیه اضافه کرد: رسانه‌ها را در صورتی الهی و دینی می‌دانم که گناه نکنند، البته گناه هر کس بر حسب خودش است و باید اصحاب رسانه اهل تقوا، حساس نسبت به آبروی افراد و با بزرگان و آگاهان برای کاهش گناه و شبهات ارتباط نزدیکتری داشته باشند که متاسفانه مشکلاتی در ارتباط با مدیران در حوزه‌های علمیه وجود دارد که باید رفع شود.

وی افزود: طلبه و روحانی تراز انقلابی و عالم باید با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشند و جامعه روحانیت باید در نیاز سنجی جامعه پیشروی کرده و آینده جامعه را در نظر بگیرد.

حجت‌الاسلام ملکی بیان کرد: رسانه می‌تواند نیازمندی‌های زمان و ضرورت وجود حوزه علمیه و روحانیت در جامعه را بیان کرده و نکاتی که تصمیم گیران در حوزه علمیه باید نسبت به رشد و تعالی حوزه علمیه و طلاب و شناخت جایگاهشان در جامعه؛ را به آن‌ها گوشزد کند.

وی ادامه داد: بحثی با عنوان رو به تعالی بودن حوزه علمیه نجف و رو به افول بودن حوزه علمیه قم مطرح است و افرادی که به صورت سنتی تحصیل می‌کنند معتقدند:« حوزه نجف در حال تعالیست، زیرا فردی که در حال تحصیل است تمام لایه‌های زیرین اصول را مطالعه کرده و حدود ۳۰ سال دوران تحصیل آن به طول می‌انجامد و بعد از این مدت مجتهد می‌شود».

قائم مقام حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: بعد از مجتهد شدن نیاز است جایگاهش در جهان اسلام مشخص شود؛ زیرا در کنار تحصیل بنا به رسم آنجا تبلیغ نکرده و با جامعه آشنایی کافی ندارد، در حالیکه تبلیغ برکت و اهمیت بسیار زیادی داشته و جامعه و روحانیت را بالانس می‌کند.

وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از دروس دانشگاهی شده، تشکیل حوزه‌ای برای پاسخ به نیازهای نظام  همراه با انجام وظایف خود نیاز است و در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به فقه اصول و تحصیل ۲۰ ساله ندارد، به‌عنوان مثال با دروس هدفمند و مشخص ۱۰ ساله می‌تواند به وظایف خود عمل کرده و نقش آفرینی کند.

حجت‌الاسلام ملکی اظهار کرد: حوزه علمیه امروزه متعالی بوده و آماده نقش آفرینی در زمینه‌های مختلف می‌باشد، ولی در آنجا فقط اجتهادی و اینکه مسئله را استنباط کند یا مسئله موجود را واکاوی و یک مورد را کم یا زیاد کند، نقش آن است.

وی یادآور شد: رسانه به نظر من یعنی مرکز رصد و رصد یعنی فرمانده و دیدبان که از بالا اتفاقات را می‌بیند و با عمل هوشمندانه به جامعه در خصوص دام‌های دشمن هشدار دهد. رصد می‌تواند در بسیاری از تصمیم گیری‌ها، تصمیم سازی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و حتی رویکردها نقش موثری ایفا کند.

قائم مقام حوزه‌های علمیه عنوان کرد: با توجه به اینکه حرف درست و حق، شنونده فراوانی دارد، حرف‌های بی‌ربط و  باطل بدون شنونده است ولی با توجه به قدرت رسانه، برخی از رسانه‌ها برای جوسازی و موج‌سواری موجب شنیده شدن آن می‌شوند؛ در حالیکه از ماموریت‌های اصلی و قدرت رسانه این است که مانع رواج باطل و ناهنجاری‌ها در جامعه شود.

وی افزود: اگر در فضای رسانه‌ای به طلبه‌ها بدون رویکرد و آگاهی میدان داده شود، موفقیت چندانی نصیب نمی شود، پس باید فضادهی همراه با تعیین رویکرد، جهت و اهداف باشد.

حجت‌الاسلام ملکی بیان کرد: آقای اعرافی برای مسئله وضعیت معیشت طلاب بسیار تلاش کرده و حدود هزار ساعت در این زمینه جلسه داشت؛ با توجه به اینکه در کل کشور ۵۰۰ مدرسه داریم، ولی بیش از ۴۵۰ مدرسه غیر وابسته بوده و کادر آن‌ها به‌صورت غیر رسمی فعالیت می‌کنند.

قائم مقام حوزه‌های علمیه گفت: در ماه‌های رجب‌ شعبان و رمضان شهریه به صورت دهریه پرداخت و آمارگیری انجام می‌شود تا طبق منویات مقام معظم رهبری این شهریه‌ها به طلاب به صورت هدفمند پرداخت شود، برای این طرح کارهای زیادی انجام شده ولی به دلیل عدم وجود آمار دقیق عملیاتی نشد و در حال آماده سازی زیرساخت‌های سامانه جامعی برای اخذ آمار دقیق هستیم.

وی اضافه کرد: با ساماندهی و هدفمندی طلاب می‌توان با صرفه جویی در هزینه های اضافه و نامشخص به طلبه های مستعد و سخت کوش در زمینه معیشت و تحصیل کمک کرد.

حجت‌الاسلام ملکی افزود: اگر روحانیت در جامعه سنگربانان واقعی دین شناخته نشوند تفکرات شیعه و اسلام از جامعه گرفته خواهد شد، دشمنان به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا دین اسلام را با توطئه‌های خود به مخاطره اندازند.

مردم باید بدانند که شهریه حوزه‌های علمیه همه به خاطر حفظ علم، عالم و دین است که اگر به درستی بیان نشود؛ نسل جوان و جدید دیجیتالی با همین اخبار ممکن است دیدگاه مناسبی نسبت به حوزه و روحانیت پیدا نکنند.

وی بیان کرد: در همه ادیان و مذاهب از روحانی و طلبه‌ها حمایت می‌کنند ولی فعلا ما تدابیر مناسبی برای حمایت از طلاب نیندیشیدیم و از طرف حوزه‌های علمیه افزایش نرخ تورم پیش بینی نمی‌شد؛ اگر بخواهیم طلاب را نگه داریم باید توانایی حمایت از آن‌ها را داشته باشیم و آن‌ها باید بدانند مسئولین حوزه‌ها از خودشان هستند و همیشه در تلاش برای حمایت از آن‌ها می باشند.

قائم مقام حوزه‌های علمیه ادامه داد: علم در دانشگاه‌ها نیز ارائه می‌شود ولی مودب بودن به آداب معرفت و معنویت نیاز انسان به روحانیت در سرزمین اسلامی را متجلی می‌کند و روحانی باید در اخلاق نیک، ادب و اخلاق از پیامبر(ص) الگو بگیرد و اگر خلاف این امر انجام شود، حوزه علمیه اگر از هر جهت علم، مهارت، دانش تخصص دکترا داشته باشد، خودش دست به نابودی خود می‌زند چون مردم از عالم بداخلاق و متکبر تبعیت نمی‌کنند و تواضع از شیوه‌های ارتباط با مردم است.

وی تصریح کرد: رسانه باید همراه با مطالبه سیاسی و اجتماعی؛ مطالبه معنوی و ادبی هم داشته باشد تا برخی از بی‌اخلاقی‌های موجود در روحانیت برطرف شود؛ زیرا روحانی چون لباس پیامبر را پوشیده و از ایشان الگو گرفته، وظیفه خطیری دارد و برای بی‌نقص بودن خود تلاش کند تا مردم بتوانند به این قشر اعتماد کنند.

حجت‌الاسلام ملکی گفت: در خصوص حکم خلع لباس بعضی از طلاب می‌توان گفت افرادی مانند آقامیری و صدرالساداتی که زندگیشان هیچ تناسبی با زندگی روحانیت و طلبگی ندارد و موجب سرافکندگی روحانیت بوده این حکم بجا اجرا شد و مناظره‌های آقای رفیعی پر از اشکال است و در رسانه باید نقاط منفی این شخص پررنگ‌تر به نمایش درآید زیرا رفتار اخلاق‌مدارانه برای جذب چنین شخصی اشتباه بوده و در اینجا مخاطب‌شناسی به درستی اعمال نشده است.

وی افزود: در خصوص حرف‌های آقای رائفی پور که در زمینه دین با جوانان صحبت می‌کند و چون دارای منطق، مبنا، هدف، سیاست و رویکرد است و تا الان نیتش دفاع از حق و مخالفت با ناحق بوده استقبال می‌کنم و این موضوع خیلی خوب است که در تمام این موارد فقط روحانیت فعالیت نکند و اساتید دانشگاه‌ها نیز به این موارد ورود پیدا کرده و از حقیقت دفاع کنند.

هدف دشمن نابودی حوزه به دست خود حوزه

قائم مقام حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروزه هدف دشمن نابودی حوزه به دست خود حوزه است که این توطئه متاسفانه آغاز شده و با از بین بردن اعتماد مردم نسبت به روحانیت موجب سقوط روحانیت و دین اسلام می‌شود که باید برای مقابله با این موضوع فعالیت‌هایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و ارگان‌ها در جهت بورسیه کردن طلاب که از ایده‌های آقای اعرافی است در صورت عملیاتی شدن می‌تواند بسیاری از مشکلات روحانیت و حوزه‌های علمیه را برطرف کند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39000

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام
    چرا اقای ملکی در جریان موسسه فلسفه آقای فیاضی به حرف طلاب جوان گوش نکردند و تحول خواهی انها را و روش اجرایی در اموزش را نپسندیدند. در مورد این مسایل واضح پاسخ دهند.
    اجازه تحول بدهید و به جوانان در عمل اعتماد کنید نه در زبان.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.