به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، علی منتظرالمهدی در کانال ایتای مناهج نوشت:
معاون محترم زنان ریاست جمهوری به تازگی نقل کرده: «[بنده در ازدواج] شرط طلاق را گذاشتم؛ خدا رحمت کند امام را که ایشان به ما توصیه میکردند شرط طلاق را هم بگذارید.»!!
مطلب فوق در کانال ایتا خبرگزاری فارس هم چنین تیتر خورده: «امام به زنان میگفت حق طلاق بگیرید.» بیگمان این نقل و تیتر، بسترساز برخی آثار در مسأله مهم و بحرانی طلاق میباشند؛ بنابراین توجه مخاطبان فرهیخته را به نکات زیر جلب میکنم:
۱٫چنانچه از استفتائات مرحوم امام استفاده میشود، اساسا اشتراط حق طلاق باطل است و آنچه مشروعیت دارد، اشتراط وکالت در طلاق میباشد. (استفتائات جلد ۳ صفحه ۱۰۰)؛ بنابراین نقل مذکور محتاج تصحیح است.
۲٫آنچه در مورد همین اشتراط وکالت زن در طلاق در آثار امام(ره) هم وجود دارد؛ مشروعیت است نه رجحان! تفاوت بزرگی است میان اینکه امام بفرمایند فلان کار مشروع است با اینکه بانوان را تشویق به انجام آن کار کنند. بنابراین نقل مذکور، نقلی مقلوب است که توان واقعنمایی ندارد؛ چند قرینه هم بر این ادعا وجود دارد:
_اولا در آثار مکتوب یا متون سخنرانیهای ایشان، هیچ مطلبی در تشویق بانوان به گرفتن چنین حقی وجود ندارد.
_ثانیا مرحوم امام هم دختر و هم عروس داشتند؛ اما تا جایی که نگارنده فحص کرده هیچ یک از اعضای خانواده نقل نکردهاند ایشان دختر یا عروسهایشان را تشویق به گرفتن حق مذکور کنند، با اینکه مناسب نیست ایشان چیزی را راجح بدانند اما فقط برای بقیه مردم!
_ثالثا شخص خانم دکتر خزعلی در مصاحبهای که سال ۱۳۹۶ از ایشان در هفته نامه نماینده نقل شده؛ گفتهاند:
«در یکی از نشستهایی که حضرت امام با خانمها داشتند این مسأله را مطرح کردند که خانمها این اختیار را دارند که اول ازدواج و عقد، حق شرط طلاق را بگذارند. ما هم یاد گرفتیم و [در ازدواجمان] مطرح کردیم.»
و بر خواننده آشنا به زبان فارسی روشن است نمیتوان از مسألهای که صرفا یک بار و آن هم در مقام بیان اصل وجود حق اشتراط بیان شده؛ چنین تعبیر کرد: «امام به ما توصیه میکردند شرط طلاق را هم بگذارید!!»