• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

4
پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی مطرح کرد؛

اهمیت به نظر پدر و مادر برای ازدواج در بین دختران بیش از پسران است

  • کد خبر : 39578
  • 26 اسفند 1400 - 18:35
اهمیت به نظر پدر و مادر برای ازدواج در بین دختران بیش از پسران است
اهمیت به نظر پدر و مادر برای ازدواج در بین دختران بیش از پسران بوده و پسران بیشتر از دختران به نظر خودشان در امر ازدواج اولویت داده‌اند.

به گزارش صدای حوزه، یک پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی درباره ترجیح جوانان در نحوه آشنایی با فرد مناسب خود برای ازدواج، گفت: در حالی بیش از نیمی از جوانان مجرد ترجیح می‌دهند فرد مناسب ازدواج برای آنها از سوی خانواده و فامیل معرفی شود که ۳۴ درصد از جوانان «دوستی‌های قبل از ازدواج» و ۰.۹ درصد از آنها نیز انتخاب همسر از طریق «سایت‌های همسریابی» را برای پیدا کردن مورد مناسب ازدواج ترجیح می‌دهند.

حدیث میرزامحمدی در گفت‌وگویی،‌ با اشاره به پیمایش اسفند ۱۳۹۷ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، اظهار کرد: با توجه به نتایج پیمایش یاد شده با جامعه آماری جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله «مجرد» کشور و تعداد نمونه ۳۰۲۱ نفر در مناطق شهری و روستایی، بیش از نیمی از جوانان مجرد یعنی ۵۵.۳ درصد از جوانان ترجیح می دهند فرد مناسب آنها برای آشنایی و به منظور ازدواج از سوی خانواده و فامیل معرفی شود.

وی درباره ترجیح جوانان در نحوه آشنایی با فرد مناسب برای از‌دواج، ادامه داد: ۳۴ درصد از جوانان نیز دوستی قبل از ازدواج، ۶.۷ درصد نیز معرفی دوستان و ۰.۹ درصد از جوانان نیز انتخاب همسر از طریق سایت‌های همسریابی را ترجیح می‌دهند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که این پاسخ‌ها به منزله رد سایر روش‌ها نیست و فقط نشان دهنده ترجیح جوانان در امر آشنایی با جنس مخالف برای ازدواج است.

این پژوهشگر در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت نظر والدین در مراحل آشنایی و ازد‌واج جوانان با اشاره به پاسخ جوانان به پرسش «اگر قرار باشد ازدواج کنید نظر چه کسی در انتخاب همسر آینده برای شما بیشتر اهمیت دارد؟» در پیمایش یاد شده، تصریح کرد: نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که برای ۴۳.۷ درصد جوانان نظر پدر و مادر بیش از هر فردی در خصوص ازدواجشان اهمیت دارد. در مقابل ۴۶.۹ درصد نیز گفته‌اند صرفاً نظر خودشان در مورد انتخاب همسر حائز اهمیت است. همچنین نظر دیگر افراد از جمله فامیل با ۳.۵ درصد و دوستان با ۲.۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌ است.

به گفته میرزا محمدی، نتایج پیمایش‌ مذکور در قیاس با پیمایش دیگر ایسپا در سال ۹۲ بیانگر این است که میزان اهمیت نظر پدر و مادر در امر ازد‌واج برای جوانان کاهش داشته و در مقابل نظر خود فرد اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اهمیت نظر والدین برای دختر و پسر در امر ازدواج

وی تصریح کرد: اهمیت به نظر پدر و مادر برای ازدواج در بین دختران بیش از پسران بوده و پسران بیشتر از دختران به نظر خودشان در امر ازد‌واج اولویت داده‌اند. همچنین با افزایش سن نیز میزان اهمیت نظر پدر و مادر کاهش یافته و بر اهمیت نظر فرد افزوده می‌شود. جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی با اختلاف کمی از جوانان فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر به نظر خودشان در امر ازدواج اهمیت می‌دهند.

این پژوهشگر در پایان سخنان خود این را هم گفت که در بخش ملاک‌های از‌دواج، ۹ درصد جوانان مجرد یکی از سه ملاک مهمشان برای از‌دواج موافقت خانواده بوده است که این فاکتور بین دخترها کمی بیش از پسرها اهمیت داشته است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39578
  • منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

23اسفند
تفکر «ضروری نبودن ازدواج» در جوانان تحصیل کرده بیشتر است
02اسفند
اگر این ۱۰ نشانه را نداشتید حتما ازدواج کنید!
27بهمن
خواستگاری زن از مرد؛ آری یا خیر؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.