• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6

شط عطش

  • کد خبر : 19884
  • 03 مرداد 1400 - 17:45
شط عطش
این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، طاهره کنگازیان در کانال ایتای نویسندگان حوزوی نوشت:

این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند.

امروز درد بی‌آبی کارد به استخوان مردم استان خوزستان رسانده است. استان نفت‌خیز‌ی که روزگاری اولین تولید‌کننده‌ی گندم کشور بوده و در گاز، نیشکر، پتروشیمی، فولاد سرآمد دیگر استان‌هاست، بر اثر بی‌تدبیری مسئولین و بحران تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و مردم این منطقه از امکانات حداقلی و رفاه عمومی محروم هستند.

اعراب، بختیاری‌ها و لر‌ها اکثر جمعیت این استان را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان عرب دو درصد از جمعیت ایران و بیش از یک‌سوم جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهند. از افتخارات اعراب ایران همگامی با مبارزات ایرانیان علیه اشغالگران انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول است که با اعلام فتوای مراجع عالیقدر نجف در کنار دیگر مردم به مقابله با نیروهای متجاوز برخاستند.

اعراب خوزستان خود را جزیی از هویت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و نقشی برجسته در دفاع از سرزمین خوزستان ایفا کرده‌اند. آنها در زمان جنگ تحمیلی در نزدیکترین فاصله با کشور عراق در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق جوانمردانه ایستادند.

آری! جنگ خانمان‌سوز است. زمانی که خاطره‌ی دفاع مقدس را در ذهن زنده‌ می‌کنیم، بی‌اختیار به یاد خوزستان می‌افتیم. خوزستانی که آن‌زمان نبض کشور بود. سرزمین تفتیده‌ای که صدای صفیر اولین گلوله‌های جنگ را به گوش جان خرید. اولین‌بار دیوارهای صوتی این شهر با صدای گوشخراش هواپیماهای بعثی شکسته شد و اولین شهدا از جمله محمد‌علی جهان‌آرا و سید حسین علم‌الهدی در این استان لاله‌گون شدند و اولین اسرا از این استان به اسارت نیروهای دشمن در آمدند.

جای‌جای این دیار حاصلخیز یادآور رشادتهای دلیر‌مردانی است که هستی خود را فدا کردند. از خونین‌شهر، اولین قربانی جنگ و مامن نخل‌های سوخته و بی‌سر، گرفته تا آبادان حصر‌شده تا دزفول قهرمان و اسطوره‌ی پایداری تا سوسنگردش که به دشت آزادگان ملقب شد تا اهواز سرافراز که برای ایران مادری کرد تا دهلاویه، طلائیه، شادگان، شوش، شوشتر، بستان، ایذه، باغملک و… که با خون شهدای وطن آبیاری شد و حتی رودخانه‌هایش که با خون جوانان وطن تقدس و معنویت یافت،

همه و همه در این جنگ ویرانگر رنج کشیدند. بسیاری از زیرساختهای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، کشاورزی، بهداشتی این استان در جریان جنگ تحمیلی آسیب دید که گاها برخی از این آسیبها هرگز به طور کامل ترمیم و جبران نشد. هزاران اصله درخت نابود شد، حیوانات زیادی از میان رفتند، پهنه‌ی وسیعی از استان دچار آلودگی‌های شیمیایی و تسلیحاتی شد. امام خمینی (ره) فرمودند: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد.

خوزستان دین خود را ادا کرد؛ اما آیا ما نیز دین خود را نسبت به این مردمان شریف ادا کردیم؟ آیا مصائبی که آنها در این چند سال جنگ متحمل شده‌اند را ارج نهادیم؟ یا نه دردی بر دردهای آنها افزودیم وایثار‌گری‌های مادران و پدران این سرزمین را نادیده گرفته و آنها را با محرومیت باقیمانده از جنگ تنها گذاشتیم؟!

خوزستان با داشتن ۵ رود بزرگ تنش بی‌آبی کم‌سابقه‌ای را تجربه‌ می‌کند.‌ استان‌های همجوار نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم که روزی کم‌آبی این استان را جبران می‌کردند وضعیت مناسبی ندارند. دبی کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت راه را برای ورود ریزگردها و آسیب‌های زیست‌محیطی هموار کرده است و این مسئله در فصول گرم سال نمود بیشتری می‌یابد.

آنها نه آب سالمی برای نوشیدن دارند و نه هوایی برای تنفس و به طور مداوم غبارهای جوی را تجربه می‌کنند.

مردم غیور این منطقه بی‌‌‌مهری‌های فراوانی از مسئولین دیده‌اند. آنها تجزیه‌طلب نیستند، برابری‌خواه و ضد‌تبعیض‌اند، آنها شهروند درجه‌دو نیستند؛ ایران را وطن خود می‌دانند و خواهان حقوقی مساوی با دیگر هموطنان به عنوان شهروند درجه‌یک هستند. سیاست دولتها بایستی بر مبنای احترام به حقوق شهروندی و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصتها، مواهب و ثروت ملی بین همه‌‌ی مردم و لحاظ کردن حق شهروندی مساوی برای هر ایرانی صرفنظر از هر آیین، قومیت، زبان و مولفه‌های شهروندی باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19884
  • نویسنده : طاهره کنگازیان
  • منبع : HOWZAVIAN@

مطالب مرتبط

08دی
آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟
تأملی در چرایی افزایش کافه ها و اشاره به جای خالی "پاتوق های مذهبی خوش فرم" در شهر؛

آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟

05اردیبهشت
۴ چالش پیش روی جامعه و واکنش های احتمالی دولت
03اردیبهشت
گوش فرا دهید! بحران در آفریقا، نابود شدن اروپا را بدنبال خواهد داشت
سخنان تکان دهندە لیونل زینسو رئیس جمهور سابق بنین پیرامون جنگ در اوکراین؛

گوش فرا دهید! بحران در آفریقا، نابود شدن اروپا را بدنبال خواهد داشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.