• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
پژوهشگر حوزه زنان عنوان کرد:

تعریف زن در تراز انقلاب اسلامی به این شکل نیست که در اجتماع حضور پیدا نکنند

  • کد خبر : 36674
  • 03 بهمن 1400 - 15:45
تعریف زن در تراز انقلاب اسلامی به این شکل نیست که در اجتماع حضور پیدا نکنند
زن در تراز انقلاب اسلامی در عین فرزندپروری و همسرداری از تمامی جنبه های اجتماعی بهره مند است و زندگی حضرت زهرا را که بی نقص است الگوی راه خود قرار می دهد.

به گزارش صدای حوزه، فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در خصوص تعریف صحیح زن در تراز انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری سخنانی در خصوص زن در تراز انقلاب اسلامی با این مضمون دارند که زن مورد نظر اسلام نه زن شرقی است که احساس می‌کند تنها برای گذراندن روزگار به این دنیا آمده است و نه زن غربی است که ابزار جنسی اجتماع باشد.

نگاه همه جانبه به زن در اسلام

وی افزود: زنی مورد نظر اسلام است که بتواند شاخصه‌های مختلف را در عین اینکه فرزندپروری و همسرداری را انجام دهد از جنبه‌های علمی، حضور اجتماعی به شکل صحیح، بینش و بصیرت، قدرت تربیت، شجاعت را داشته باشد؛ اینها لغاتی است که مقام معظم رهبری نیز نسبت به خصوصیت زنان به آنها تاکید دارند.

این پژوهشگر حوزه زنان اظهار کرد: زنان ما باید نسبت به قدرتی که خداوند به آنها برای پرورش فرزندان، همسرداری و نگه داشتن سکان خانواده داده است آگاه باشند و باید این توانمندی وجود داشته باشد که به تمامی این وظایف رسیدگی کنند در حقیقت باید یک الگویی از زندگی حضرت زهرا (س) در زندگی زنان در تراز انقلاب اسلامی وجود داشته باشد.

زنی مورد نظر اسلام است که بتواند شاخصه‌های مختلف را در عین اینکه فرزندپروری و همسرداری را انجام دهد از جنبه‌های علمی، حضور اجتماعی به شکل صحیح، بینش و بصیرت، قدرت تربیت، شجاعت را داشته باشد.

حضور اجتماعی زنان از دیدگاه اسلام

روح افزا تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از یک مرد نامحرم کور خود را می‌پوشاند و روایت داریم از ایشان که «خوش به حال زنی که مرد نامحرمی را ندیده است و مرد نامحرمی هم او را ندیده است» این به این معنی نیست که حضرت زهرا حضور اجتماعی نداشته‌اند چراکه ایشان در اواخر عمرشان حضور بسیار پررنگی در اجتماع برای بحث دفاع از ولایت داشته‌اند.

وی بیان کرد: حضرت فاطمه خودشان خطبه خواندند؛ یعنی در جایی حضور داشته‌اند که هم مرد نامحرم حضور داشته است و هم صدای ایشان را شنیده‌اند و با ظهور و بروز همه جانبه در اجتماع بودند بنابراین تعریف زن در تراز انقلاب اسلامی به این شکل نیست که زنان در اجتماع حضور پیدا نکنند.

روح افزا گفت: منظور جلوگیری از نگاه جنسیتی به زنان است، یعنی زنان در رفتار، راه رفتن، نوع لباس پوشیدن، رعایت حجاب و نگاه کردن باید به شکلی رفتار کنند که جنسیت آنها نمایان نشود و توجه به آن جلب نشود در مقابل هم زنان به عنوان یک زن به مردان جامعه نگاه جنسیتی نداشته باشند.

زن

زن معیار در تراز انقلاب اسلامی

این پژوهشگر حوزه زنان اظهار کرد: آن زنی زن در تراز انقلاب است که بتواند فرزند خوبی تربیت کند و باید آن جایی که لازم است برای خانواده وقت بگذارد؛ تعریف درست در این خصوص را مقام معظم رهبری داده‌اند اما متأسفانه مانند تمامی موارد جامعه که به دنبال راه درست نمی‌رویم این مسئله هم نادیده گرفته شده است البته پژوهشگران این حوزه نیز این مسئله را به خوبی تبیین نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید علم اندوزی داشته باشد عنوان کرد: نمی‌توان در جهل و تاریکی زن در تراز انقلاب اسلامی شد بنابراین زن در تراز انقلاب اسلامی باید علم اندوزی داشته باشد البته جامعه نیز باید برای زنان شرایط و راه را هموار کنند، باید برای زنی که مادر و همسر است و در حال تدریس نیز هست یک برنامه و اولویت دیگری قائل شد و باید امکانات مضاعفی ترتیب داد.

نمی‌توان در جهل و تاریکی زن در تراز انقلاب اسلامی شد بنابراین زن در تراز انقلاب اسلامی باید علم اندوزی داشته باشد البته جامعه نیز باید برای زنان شرایط و راه را هموار کنند

فراهم کردن شرایط بروز و ظهور یک زن تراز انقلاب اسلامی

وی در پاسخ به این سوال که منظور از فراهم کردن شرایط و امکانات برای زنان چیست خاطرنشان کرد: ما باید شرایط بروز و ظهور یک زن تراز انقلاب اسلامی را ایجاد کنیم برای مثال زنانی که همسر دارند و در حال اشتغال بیرون از منزل هستند نباید ساعت کاری یکسانی با مردان داشته باشند.

روح افزا گفت: مسئله مهم دیگر این است که باید توجه نمود که امور زنان به دست خودشان باشد یعنی پزشک زنان، پرستار، دندان، معلم، و غیره برای بانوان ما باید زنان باشند اما چرا نمی‌توانیم این فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم در حالی که زنان بسیار تحصیل کرده‌ای را داریم پس ایجاد فضا برای حضور زنان وظیفه ماست.

این پژوهشگر حوزه زنان اظهار کرد: اگر زن در تراز انقلاب اسلامی بخواهد به فرزندش اهمیت دهد باید در جامعه با مردان تفاوت فاحشی داشته باشد و باید زمینه بروز و ظهور و امکانات حضور اجتماعی برای او فراهم باشد.

وی تصریح کرد: از نظر اسلام زن انسان ساز است و برای اینکه ما بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم باید امکانات جامعه را فراهم کنیم، در حال حاضر زنان بسیار تحصیل کرده‌ای داریم که اولویت شأن رسیدگی به فرزندان است و باید از این بحث که نمی‌توانیم از حضرت زهرا الگو بگیریم کناره گیری کنیم چراکه در قرآن ذکر شده است که حضرت زهرا و زینب (سلام الله علیها) اسوه حسنه هستند و ما می‌توانیم به اندازه لازم از آنها بهره برداری کنیم.

زن

نقش محوری زن در بنیان خانواده

روح افزا بیان کرد: الگوی یک زن در تراز انقلاب اسلامی برای ارتباط در خانواده و محور شدن آن حدیث کساء است که در انتهای آن نیز حضرت فاطمه را بنیان زندگی قرار داده است و به تفکیک نشان داده شده که ایشان چطور با فرزندان و همسر خود ارتباط برقرار می‌کند؛ ما باید زندگی بزرگان و ائمه را در سطح زندگی خود بیاوریم؛ برای مثال به گفتمان حضرت زهرا در حدیث کساء توجه کنید که در خطاب دادن فرزندان با چه لحنی این کار را انجام می‌دهند.

باید در وهله اول الگوی زندگی حضرت زهرا که بی نقص است تاج سر قرار گیرد و هرکس به اندازه توان خود از نگین‌های این تاج بهره ببرد و دوم اینکه باید واقعاً مسئولان زمینه سازی این کار را برای زنان انجام دهند

وی در پاسخ به این سوال که زنان ما چگونه باید مسیر زندگی و فعالیت‌های اجتماعی خود را به حضرت زهرا نزدیک کنند افزود: باید در وهله اول الگوی زندگی حضرت زهرا که بی نقص است تاج سر قرار گیرد و هرکس به اندازه توان خود از نگین‌های این تاج بهره ببرد.

دوم اینکه باید واقعاً مسئولان زمینه سازی این کار را برای زنان انجام دهند چراکه اگر بخواهیم با این روش‌های موجود زن در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم شعار است و نمی‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در آخر گفت: ما باید این زمینه را فراهم کنیم و از طرف دیگر امکانات و آگاهی بخشی لازم را به زنان انجام دهیم، در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که امکانات فرزندآوری را دارند اما بچه دار نمی‌شوند تنها به این دلیل که شخصیت اجتماعی خود را از دست می‌دهند در حالی که باید برای زنان تعریف کنیم که شخصیت اجتماعی از کجا می‌آید و چطور شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما الگوهای بسیار خوبی را در جامعه داریم که هم فعالیت اجتماعی دارند و هم اولویت شأن تربیت فرزندان و رسیدگی به زندگی شخصی است متأسفانه رسانه‌های ما زندگی این زنان را الگو نمی‌کنند در حالی که باید روی این الگوها بحث و برنامه ریزی کنیم تا به الگوی زهرایی دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

زنان مسلمان نسبت به مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خویش آگاه باشند

اقتدار والدین و محبت مادرانه؛ عامل پذیرش صحبت های دلسوزانه توسط فرزندان

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36674
  • منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

14بهمن
واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی
روایت شفاهی فصل مردم برگزار می‌شود؛

واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی

07آذر
ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد
نگاهی دوباره به ماهیت حزب کوموله؛

ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.