• امروز : پنج شنبه - ۶ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 26 December - 2024
کل اخبار 6348

صدای حوزه امروز

لازم است مشوق‌هایی برای جذب طلاب به حوزه‌های علمیه ایجاد شود همچنان برای تبلیغ نقشه جامعی وجود ندارد / تحولات عظیم و شگرفی در دنیا رخ داده و نهاد تبلیغ دین را دچار سختی کرده است! پوکر کی حلال میشه؟! حل و فصل جن عاشق توسط طلبه بلاگر! “رقص” در سینمای قبل و بعد از انقلاب به روایت یک طلبه! ابتکار عمل آیت الله حائری یزدی در بازسازی حوزه علمیه قم در شرایط رو به اضمحلال حوزه در ستایش تبلیغ عشایری!/ عکس نوشته شکل و شمایل صحیح مواجهه مدارس علمیه با طلاب دهه هشتادی! فرصت تبلیغی سه روزه برای ایام فاطمیه (س) بیشتر به درد تبلیغ برای استان های نزدیک قم میخورد! اعضای نهمین دوره شورای عالی حوزه‌های علمیه به عنوان عالی‌ترین نهاد حوزوی انتخاب شدند روایت مدیر حوزه های علمیه از اهم و احب امور نزد رهبر معظم انقلاب! فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز! تصویرسازی منفی و مستمر اینترنشنال از حوزه و روحانیت جزئیات برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه قم

12
طی یادداشتی بررسی شد؛

علت بالا رفتن سن مادر شدن با وجود گرایش زنان به فرزندآوری

  • کد خبر : 36587
  • 02 بهمن 1400 - 16:20
علت بالا رفتن سن مادر شدن با وجود گرایش زنان به فرزندآوری
بر پایه یک پژوهش دیگر مربوط به سال 1396 نیز، سه انگیزه مهم در گرایش به فرزندآوری میان زنان «دوست داشتن فرزند»، «دوست داشتن مادر شدن» و «قرار داشتن در سنین مناسب فرزندآوری» گفته شده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که زنان کشورمان ضمن دلبستگی به مادری، به محدودیت زمان فرزندآوری نیز آگاه هستند.

به گزارش صدای حوزه، گرایش به فرزندآوری و مادر شدن، گرایش اکثریت مطلق زنان ایرانی است؛ به‌‌نحوی‌که بر پایه نتایج پیمایش کشوری ارزش‌ها و نگرش‌های ایران، بیش از ۹۹٫۵ درصد زنان گرایش به داشتن دست‌کم یک فرزند دارند.

سه انگیزه مهم برای گرایش زنان به فرزندآوری

بر پایه یک پژوهش دیگر مربوط به سال ۱۳۹۶ نیز، سه انگیزه مهم در گرایش به فرزندآوری میان زنان «دوست داشتن فرزند»، «دوست داشتن مادر شدن» و «قرار داشتن در سنین مناسب فرزندآوری» گفته شده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که زنان کشورمان ضمن دلبستگی به مادری، به محدودیت زمان فرزندآوری نیز آگاه هستند.

علت بالا رفتن سن مادر شدن با وجود گرایش زنان به فرزندآوری

اکنون باید به این موضوع پرداخت؛ چرا با وجود گرایش اکثریت بی‌چون‌‌وچرای زنان به فرزندآوری، میانگین سن مادری در دهه نود، ۱٫۱ سال افزایش یافته است(!) به‌نحوی‌که در ۱۸ درصد همه ولادت‌ها و در ۱۲ درصد ولادت‌های بار اول سال ۱۳۹۹، سن مادر بیش از ۳۵ سال بوده است؟!

دلایل برجسته برای گرایش به فرزند آوری

در پژوهش یادشده آمده است که غیر از دلیل «بس بودن فرزندان»، «نداشتن درآمد کافی»، «نبود مسکن مناسب» و «نگرانی از تأمین آینده فرزندان» سه دلیل برجسته برای گرایش نداشتن به فرزندآوری است؛ این نتایج همسو با نتایج پیمایش کشوری زندگی خانوادگی در ایران است که بر پایه آن «نگرانی از آینده فرزندان»، «سخت بودن تربیت فرزندان» و «ناتوانی از تأمین هزینه‌های فرزندآوری» برجسته‌ترین عوامل ذکرشده به‌عنوان محدودیت‌ها و بازدارنده‌های فرزنددار شدن هستند.

علاوه بر علل یادشده، عامل غیرمستقیمی در افزایش سن مادری تأثیر چشم‌گیر داشته است؛ در حالی بر پایه سالنامه آماری سازمان ثبت‌ احوال میانگین سن نخستین ازدواج زنان در کشور به ۲۳٫۴ سال رسیده است که نتایج دو پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان و پیمایش زندگی خانوادگی در ایران نشان می‌دهد میانگین سن دلخواه ازدواج برای زنان در کشور بین ۲۰٫۵ تا ۲۱٫۵ سال است؛ به این معنا میان خواسته‌ مردم برای ازدواج و پیش آمدن رخداد برای آن‌ها دو سال فاصله است.

از سوی دیگر، افزایش سن مادری پیامدهای اجتماعی و فرهنگی نیز در پی دارد؛ به این معنا که با افزایش فاصله میان پدر و مادر و فرزند، پیوند میان‌نسلی میان آن‌ها به‌درستی برقرار نمی‌شود؛ این موضوع علاوه بر دشوار کردن مسیر تربیت، زمینه‌ساز پدیدار شدن ناسازگاری میان فرزندان و پدر و مادر می‌شود!

این پدیده موضوعی است که خود به‌عنوان مانع فرزندآوری از زبان پدر و مادر بیان شده است؛ بر این پایه ۶۲ درصد از پاسخگویان با این گزاره که سخت بودن تربیت فرزند مانع فرزندآوری است، موافق بوده‌اند؛ این موضوع، زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانیم در دو دهه گذشته میانگین زمان گفتگو میان اعضای خانواده از ۲ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است(!) به این معنا که ظرفیت تبدیل اختلافات خانوادگی با برخورد مناسب به عامل رشد افراد خانواده، دچار سستی شده است.

در پایان می‌توان دو گونه راه‌حل را در این زمینه پیشنهاد کرد؛ گونه نخست راه‌کارها بر پایه‌ از میان بردن موانع و کاهش فاصله نسلی میان پدرومادر و فرزندان است؛ در سوی دیگر و بر پایه گونه دوم، راه‌کارها باید در راستای تقویت آموزش زوجین و توانمندسازی آن‌ها در فرزندآوری و تقویت گفتگو میان اعضای خانواده باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36587
  • نویسنده : رسول قبادی؛ جمعیت‌شناس
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

07فروردین
کاهش جمعیت و حوزه علمیه
03خرداد
تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت
نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه مطرح کرد؛

تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.