• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم‌ سایبری پلیس فتا ناجا عنوان کرد:

ضرورت تعیین زمان و موضوع مشخص برای استفاده کودکان از اینترنت

  • کد خبر : 36392
  • 01 بهمن 1400 - 8:04
ضرورت تعیین زمان و موضوع مشخص برای استفاده کودکان از اینترنت
استفاده مناسب از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند اثرات مثبتی مانند پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، افزایش بهره هوشی و ... را به همراه داشته باشند اما در صورت استفاده زیاد و نادرست، آسیب‌های جدی برای کودکان از قبیل اعتیاد اینترنتی را به همراه دارد و این امر باعث خشونت، بی حوصلگی، استرس و بروز رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگاری در خانواده و در پی آن در جامعه خواهد داشت.

به گزارش صدای حوزه، اینترنت دنیای تو در تو و بی نهایتی است که وقتی وارد آن شدی و علاقمندی ات بیش از حد شد، در دامش گرفتار خواهی شد.

اصلا علاقه شدید به هر چیزی و صرف زمان و هزینه بسیار زیاد برای آن چیز، اعتیاد به آن را برای فرد به بار می‌آورد.

این موضوع نه تنها در مواجهه با بزرگسالان بلکه در مورد کودکان هم صدق کرده و می تواند با توجه به شرایط کرونایی و مجازی شدن آموزش ها و وقت‌گذرانی بیشتر آنها در فضای مجازی به اعتیاد اینترنتی کودکان منجر شود. هرچه کودکان زمان بیشتری را با اینترنت سر کنند، درمقابل از میزان زمانی که صرف محیط اجتماعی واقعی خواهند کرد، کاسته خواهد شد.

از سویی دیگر گردش بی‌هدف کودکان در اینترنت باعث می شود تا زمان آنها بیهوده تلف شده و به مرور منجر به اعتیاد اینترنتی در کودکان شود.

ساده‌ترین روش برای جلوگیری از این موضوع تعیین زمان و موضوع مشخص برای استفاده کودکان از اینترنت است تا از گردش بدون هدف آنان جلوگیری کند.

اعتیاد اینترنتی کودکان و نوجوانان چیست؟

 کارشناسان اعتیاد اینترنتی را گونه‌ای از مشکلات روانی دانسته که کاربر به عناصر ارتباطی و اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی، بازی های رایانه ای ،خرید اینترنتی و … معتاد شده و زمان زیادی را بدون هدف در اینترنت سپری می کند.

در مقایسه با سایر مشکلات روانی (مانند افسردگی و اضطراب)، اعتیاد نوجوانان به‌بازی‌های رایانه‌ای برای خانواده‌هایشان، مشکلی نسبتاً جدید است به همین خاطر، باید والدین اطلاعات دقیقی درباره علائم اعتیاد به بازیهای رایانه ای داشته باشند.

برخی از این علایم عبارتند از: ناتوانی از دست کشیدن از بازی؛ اختلالات خواب ناشی از بازی؛ عصبانیت، خشونت و پرخاشگری؛ خستگی چشم، سردرد، مچ و ساعد و کمر درد و حتی  فراموش کردن بهداشت شخصی یا وعده های غذایی!

علت اعتیاد کودکان به بازی‌های اینترنتی چیست؟

در حقیقت مهم ترین علت اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری پر کردن اوقات فراغت است. کودکان با توجه به سن خود درک کافی از بد بودن یا خوب بودن نداشته و از این رو نمی دانند برای پر کردن اوقات فراغت خود چه کاری انجام دهند.

از این رو بازی های کامپیوتری را بهترین و هیجان انگیز ترین روش برای پرکردن اوقات فراغتشان دانسته چراکه با ضررهای این نوع بازی آشنا نیستند، اگر والدین با استفاده از دیگر بازی ها مانند بازی های فکری- معمایی و بازی های فیزیکی کودک خود را مشغول کنند این کودک وقت خود را به سه بخش یعنی بازی های کامپیوتری، بازی های فکری- معمایی و بازی های فیزیکی تقسیم کرده و دیگر اوقات فراغت خود را به یک بازی اختصاص نمی دهد.

در حقیقت اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری تا حد زیادی به والدین بستگی دارد؛ از همین رو به والدین توصیه می شود برای جلوگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای فرزندان خود، مدت زمان بازی های رایانه ای را به شدت محدود کنند چرا که استفاده‌افراطی و نادرست از اینترنت و فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان که به همه جوانب و تهدید های موجود آگاه نیستند صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد می کند.

آیا در بازی‌های اینترنتی تهدیدی متوجه کودکان است؟

ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از بازی‌های معروف قابلیت گفت‌وگو یا چت به صورت متنی،صوتی و ویدیویی را دارند که متاسفانه والدین از خطرات آن بی اطلاع هستند چرا که مجرمان سایبری با هویت غیر واقعی در بازی‌های آنلاین شرکت کرده و اقدام به اغفال کاربران به خصوص کودکان و نوجوانان می‌کنند بنابراین والدین باید ضمن رعایت رده‌بندی سنی بازی‌ها برای فرزندان خود، ارتباط آنان را نیز در بازی‌های آنلاین با دقت زیر نظر داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نشانه گرفتن امید مردم در جنگ شناختی با پشتیبانی فضای مجازی

نوجوان، تشنه ی توجه در محاصره تلاطم فضای مجازی

باید و نبایدهای « بازی‌های رایانه‌ای» از دیدگاه پلیس فتا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم‌ سایبری پلیس فتا ناجا به موضوع بازی‌های رایانه‌ای و ایجاد شرایط ایمن برای حضور کودکان در فضای سایبری اشاره و اظهار داشت: بازی از مهم‌ترین نیازهای کودکان است و نقش مهمی در رشد و تربیت آنها دارد اما امروزه بازی‌های رایانه‌ای جایگزین بازی‌های حقیقی شده‌اند و این امر باعث شده کودکان امروزی بر خلاف گذشته مدت زمان بیشتری را در خانه بگذرانند به همین دلیل نیاز شدید نقش والدین و مسئولین در این حوزه احساس می‌شود.

وی گفت: اگرچه بازی آنلاین مزایای زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد، اما مهم است که خانواده‌ها از برخی خطراتی که ممکن است بر سلامت آنها تأثیر بگذارد آگاه باشند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: در برخی از بازی‌های رایانه‌ای از عناصر تخریب کننده علیه سلامت کودکان استفاده می‌شود و با توجه به اینکه میزان تأثیرپذیری کودکان از فرهنگ عرضه‌شده در این محصولات بسیار بالا است این امر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را بر سلامت فرزندانمان وارد کند. 

کودکان و فضای مجازی

کودکان و فضای مجازی

 

اثرات مثبت در کنار اثرات منفی

وی ادامه داد: استفاده مناسب از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند اثرات مثبتی مانند پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، افزایش بهره هوشی و … را به همراه داشته باشند اما در صورت استفاده زیاد و نادرست، آسیب‌های جدی برای کودکان از قبیل اعتیاد اینترنتی را به همراه دارد و این امر باعث خشونت، بی حوصلگی، استرس و بروز رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگاری در خانواده و در پی آن در جامعه خواهد داشت.

وی یادآور شد: منظور از بازی‌های رایانه‌ای با تاثیرات مثبت بازی‌های استاندارد است چرا که این بازی‌ها خود حاصل خلاقیت مغز آدمی بوده و بر اساس استانداردهای مصوب ایجاد شده، بنابراین باعث تقویت ذهن کودکان می‌شوند.

سرهنگ رجبی به فرهنگ استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای با نظام رده‌بندی سنی نیز اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها باید هنگام خرید بازی‌های رایانه‌ای به رده بندی سنی که پشت جلد هر بازی نمایان است و در قالب شش گروه سنی به ترتیب شامل ۳+، ۷+، ۱۲+، ۱۵+، ۱۸+ و +۲۵ است، توجه کنند چرا که محتوای هر بازی براساس بررسی‌های انجام شده به گروه خاصی تعلق می‌گیرد.

نقش خانواده‌ها در کاهش اثرات و پیامدهای بازی‌های رایانه‌ای

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم‌ سایبری پلیس فتا ناجا با تاکید بر نقش خانواده‌ها در کاهش اثرات و پیامدهای بازی‌های رایانه‌ای گفت: خانواده‌ها باید ضمن ارتقاء سطح آگاهی و سواد سایبری و شناخت تأثیرات بازی‌ها، ، نسبت به الزام خود و کودکان به رعایت فرهنگ استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای اقدام کنند.

وی از مدیریت زمان به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: حتماً برای بازی فرزندتان با مشارکت خود او یک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در نظر بگیرید و سعی کنید بر اجرای دقیق آن نظارت داشته باشید و او را به اجرای دقیق این برنامه‌ها و استفاده صحیح از بازی رایانه‌ای تشویق کنید.

سرهنگ رجبی به خانواده‌ها توصیه کرد: با فرزندان خود در مورد خطرات آنلاین صحبت کنید و زمان بیشتری را به فرزندان خویش اختصاص بدهید چرا که هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه بازی‌های رایانه‌ای کمتر فراهم می‌شود.

وی به تبلیغ برخی بازی‌های رایانه‌ای در کانال ها و سایت‌های داخلی اشاره و به آنها توصیه کرد: قبل از تبلیغ این بازی‌ها به محتوای آن دقت کنند که در راستای ارزش‌های اسلامی و سبک زندگی ایرانی–اسلامی باشد.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند با پیگیری صفحه پویش کودکان سایبری در اپلیکیشن شاد و سایت پلیس فتا به آدرس https://cyberpolice.ir/cyberkids به راهکارها و اقدامات مؤثری به منظور حفاظت از کودکان خود در فضای مجازی دست یابند، خاطرنشان کرد: کانال پلیس فتا در اپلیکیشن شاد به آدرس shad.ir/policefata و سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36392
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.