به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی صدای حوزه، صبح روز دوشنبه (۲۰ دیماه) تصادفی زنجیرهای با برخورد بیش از ۵۰ خودرو در محور بهبهان- رامهرمز اتفاق افتاد که متاسفانه در این حادثه پنج نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و ۴۱ نفر نیز مصدوم شدند.
سیدکریم حسینی، نماینده مجلس، در گفت و گویی، در رابطه با حادثه اخیر تصادف زنجیره ای در محور بهبهان – رامهرمز، با اشاره به گفته رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور، مبنی بر اینکه «در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشد»، بیان کرد: قطعا مسئولین امر و به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی باید نظرات کارشناسی خود را ارائه کند و در خصوص نحوه عملکرد کیسه های هوایی که اشاره شده، اظهار نظر کند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص وضعیت و ایمنی راه ها و ایمنی خودروها باید گزارشاتی داده شود و مسئولین امر به ویژه نهادهای نظارتی و قضایی باید به موضوع ورود کنند و به این موارد رسیدگی شود.
صدای حوزه: در مورد تصادف زنجیره ای مذکور، توجه رسانه ها بیشتر به جمله رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور مبنی بر “باز نشدن کیسه هوای خودروهای آسیب دیده” بود. رسانهها این جمله را اسبابی برای فشار به وضعیت بد تولید داخلی خودرو قرار دادند و با تیترهای بزرگ آن را بازنمایی کردند تا جایی که قرار شد نهاد های نظارتی و قوه قضاییه نیز به مسئله ورود کنند.
رسانه ها عموماً با لحن های تند و کنایه آمیز، با تیتر هایی همچون: «چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟»، «خودروی داخلی یا ارابه مرگ؟»، «فاجعه عجیب در تصادف زنجیرهای بهبهان | ایربگ هیچ خودرویی باز نشد» و … به دنبال این بودند که بفهمانند وضعیت تولید داخلی خودرو خوب نیست و نیاز به تحول جدی دارد.
اما آنچه مورد سوال جدی است این است که در پس این حادثه ناگوار، این مخاطب است که اعتمادش به تولید داخلی مخدوش شده است. چقدر کار فرهنگی-رسانه ای لازم است تا مخاطب متقاعد شود به انتخاب تولیدات ملی رو بیاورد؟ سالها زمان برده تا کارگر ایرانی به شعار ما میتوانیم برسد و کالای ایرانی تولید کند. سال ها کار فرهنگی-رسانهای شده تا مخاطب ایرانی، اصلا به کالای ایرانی فکر کند؛ آن وقت به سادگی، هرچه رشته بودیم پنبه می شود و شعار دعوت به کالای ایرانی ناگهان به ضدشعار تبدیل شود.
حوادثی از این دست، نباید به گونه ای باشد که به پای تولید ملی نوشته شود؛ نباید عملکرد ها به گفتمان «خرید کالای داخلی» ضربه بزند؛ مخصوصا در مواردی که تولید کننده ها مستقیم یا غیر مستقیم به دولت وابسته هستند. حفظ این گفتمان، امیدواری لازم برای طی کردن مسیر را فراهم می نماید و اگر این گفتمان به هر دلیلی از بین برود، خسارت هایی جدی متوجه صنعت کشور و به صورت کلی تولید ملی خواهد شد.
نباید فراموش کرد که هسته مرکزی اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد کلان حاکمیت در فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها، همین تولیدات داخلی هستند و برجسته شدن انگاره «عدم اعتماد به تولید داخل» همانا و شکست راهبرد اقتصاد مقاومتی همانا!
مطالب مرتبط:
حسینی: نهادهای نظارتی و قضایی به موضوع تصادف زنجیره ای بهبهان ورود کنند