• امروز : جمعه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 4 July - 2025
کل اخبار 6514

صدای حوزه امروز

گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی! نقش علما در دفاع از امت اسلامی بی‌همتاست/ غزه هرگز شکست نخواهد خورد انتقاد معاون تهذیب حوزه های علمیه از کیفیت برگزاری کمیسیون اخلاق و تربیت در همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه حوزه پیشرو و سرآمد| تکنولوژی‌شناسی یا تکنوکراسی، کدام؟ فقط رهبری می‌توانست چنین پیام تمدن‌سازی بنویسد! «حوزه» نهاد فرا ساحتی با درون‌مایه و رویکرد تمدنی و وظیفه‌مند در برابر جامعه، جهان معاصر و انقلاب/ حوزه پیشرو و سرآمد در کنار ملت است حوزه پیشرو و سرآمد حوزه های علمیه؛ حافظان دین‌داری مردم در طوفان مدرنیته مشکلات حوزه و روحانیت در نگاه استاد علی صفایی حوزه علمیه قم از تأسیس تا صدسالگی؛ فرازها، فرودها، چالش‌ها و راهکارها رمزگشایی از اهداف آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم

10
نظر اساتید و کارشناسان آموزش عالی در رابطه با تدریس حضوری و مجازی؛

ادامه آموزش مجازی و افت کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان

  • کد خبر : 35579
  • 21 دی 1400 - 11:24
ادامه آموزش مجازی و افت کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان
بسیاری از استادان و کارشناسان آموزش عالی می‌گویند آموزش مجازی کیفیت تدریس حضوری را ندارد. آنها بر این باورند کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان اگر به معنای واقعی و براساس استانداردهای لازم انجام شود، شاهد دستاوردهای علمی جالب‌توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود.

به گزارش صدای حوزه، دو سال پیش بود که با ورود کرونا به کشور، آموزش حضوری به‌صورت کامل کرسی خود را به آموزش مجازی داد و جای کتاب و جزوه را فایل‌های صوتی، و جای استاد و دانشگاه را گوشی و تبلت گرفت. دیگر گریزی از آموزش مجازی نیست و همیشه به‌عنوان یک گزینه احتمالی روی میز خواهد بود؛ اما در دو سال اخیر، این نوع آموزش به‌طور محسوسی کیفیت آموزش و پژوهش را زیرسوال برده است.

حفظ کیفیت آموزشی در زمانی که آموزش عالی کشور فعالیت خود را بر بستر فضای مجازی انجام می‌دهد باید اساس فعالیت دانشگاه‌ها باشد، اما بسیاری از استادان و کارشناسان آموزش عالی می‌گویند آموزش مجازی کیفیت تدریس حضوری را ندارد. آنها بر این باورند کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان اگر به معنای واقعی و براساس استانداردهای لازم انجام شود، شاهد دستاوردهای علمی جالب‌توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود. کیفیتی که بی‌شک از مسیر آموزش حضوری فراهم می‌شود.

حالا دو سال است که دانشجویان از فضای دانشگاه دور مانده‌اند؛ دو سالی که شرایط خاص کرونایی برای آنها ایجاد کرد و باعث شد همگی شرایط زندگی متفاوتی را تجربه کنند. زندگی دانشجویی در سایه کرونا سبب شده دانشجویان به جای حضور در کلاس‌‌های درس و حضور پررنگ در دانشگاه‌‌ها، خانه‌نشین شوند و بیشتر وقت خود را با تبلت و گوشی بگذرانند.

تاثیرهای ادامه یافتن آموزش مجازی

در این مدت مسئولان دانشگاه‌ها هرکدام به‌نوبه خود تلاش کردند شرایط آموزش مجازی را با ایجاد زیرساخت‌ها فراهم کنند؛ اما همچنان نقاط ضعفی وجود دارد. شرایطی که ادامه آن زنگ هشداری خواهد بود بر بی‌‌انگیزه شدن، افت کیفیت آموزشی و پژوهشی و کاهش ظرفیت‌های علمی و آموزشی دانشجویانی که نیروی محرک برای پیشبرد اهداف علمی و صنعتی کشور هستند. این مشکلات قطعا برای حوزه علم‌وفناوری آسیب‌زا خواهد بود؛ حوزه‌ای که چنان‌که باید به آن پرداخته نشده و در سایه کرونا پنهان مانده است.

از ماه‌‌ها قبل گفته شده بود که انجام واکسیناسیون یکی از شروط آموزش حضوری در دانشگاه‌هاست، اگرچه به‌عنوان شرط کافی محسوب نمی‌‌شود و در کنار واکسیناسیون و بهبود شرایط، رعایت پروتکل‌‌ها نیز باید در دستورکار قرار بگیرد. حالا با انجام واکسیناسیون عمومی دانشجویان و استادان و البته کاهش تعداد مبتلایان به کرونا، به نظر می‌رسد دیگر دلیلی برای ادامه آموزش به‌صورت مجازی وجود نداشته باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35579
  • منبع : فرهیختگان

مطالب مرتبط

07فروردین
از آموزش مجازی هم خسته شدیم
گزارشی به مناسبت حضوری شدن مدارس؛

از آموزش مجازی هم خسته شدیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.