به گزارش صدای حوزه، جعفر قادری نایبرئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه قیمتگذاری بر محصولات لوازم خانگی؛ انگیزه تولیدکننده را از بین میبرد، افزود: زمانی که تولیدکننده وارد بازار میشود مجبور است کیفیت خود را افزایش دهد و رقابت تضمینکننده کیفیت است.
وی با یادآوری اینکه “حدود ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی در کشور داریم”، اضافه کرد: بهدلیل حجم تقاضا در کشور و رقابت بین تولیدکنندگان؛ افزون بر افزایش کیفیت محصولات، قیمتها نیز رقابتی خواهد شد.
قادری گفت: شرکتهای لوازمخانگی داخلی به شرکتهای دانشبنیان تبدیل شده و از نظر کمیت و کیفیت بهبود یافتهاند.
وی با ابراز اینکه بخش قابلتوجهی از قطعات لوازمخانگی در داخل تولید میشود، افزود: هم صنعت فولاد و هم صنایع پتروشیمی نیازهای صنایع لوازمخانگی را تأمین میکنند.
نایبرئیس کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: اکنون ۲۵ شرکت تولیدکننده یخچال و هشت شرکت تولیدکننده تلویزیون در کشور فعالند و دانشگاههای ما وارد حوزه صنایع لوازم خانگی شدهاند.
قادری متذکر شد: باید مسیری که در صنایع نظامی و هوا ـ فضا طی شده است در بخش لوازم خانگی دنبال شود و شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی بهسمت دانشبنیان شدن یا استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان بروند.
وی گفت: اکنون شرکتهای دانشبنیان در پارکهای علم و فناوری به حوزههایی وارد شدهاند که تصور آن سخت است؛ بنابراین صنایع لوازمخانگی با اتکا بر این شرکتها میتوانند مشکلات خود را رفع کنند.
قادری افزود: با توجه به برنامههای معاونت علمی ریاستجمهوری و قراردادهای شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی با دانشگاهها؛ آینده روشنی مقابل صنعت لوازم خانگی است.
وی گفت: با توجه به سرمایهگذاریای که در بخش بالادستی صنایع لوازمخانگی انجام شده است، هر روز در صنایع پتروشیمی ردههای جدیدی از محصولات تولید میشود که به کیفیت لوازمخانگی میافزاید.
نایبرئیس کمیسیون جهش تولید مجلس همچنین گفت: در موضوع سرمایهگذاری باید جهتگیری به بخشهای پاییندستی صنعت لوازمخانگی باشد، زیرا سرمایهگذاری چندانی در این بخش انجام نشده است.
قادری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون بخش قابلتوجهی از مواد اولیه صنایع پاییندستی لوازمخانگی وارد میشود، سرمایهگذاری در این بخش موجب میشود تولیدکنندگان نیاز خود را از بازار داخلی تأمین کنند.
وی افزود: در بخش ماشینآلات و تجهیزات تولید لوازمخانگی؛ ظرفیتهای خوبی در کشور ایجاد شده است.
تولیدکنندگان لوازم خانگی به خودباوری ملی رسیدهاند
کیوان گردان؛ مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت نیز در این برنامه گفت: تولیدکنندگان لوازمخانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیدهاند.
وی تصریح کرد: در ابتدای سال ۹۷؛ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات خارجی بود، اما در سال گذشته به خودکفایی در این لوازم رسیدیم و ۱۵ و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم که در مقایسه با ابتدای سال ۹۷؛ دو برابر شده است.
گردان گفت: اگر نمیتوانستیم این کالاها را در داخل تولید کنیم؛ برای واردات آن باید حدود چهار میلیارد دلار ارز اختصاص میدادیم.
وی افزود: دو سال پیش حدود دو میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین ۷۰ درصد؛ واردات قطعات لوازم خانگی به یک و چهار دهم میلیارد دلار کاهش یافته است و ارزبری قطعات لوازم خانگی به ۳۰ درصد رسیده است.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: در حالی که در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات میرسیم.
گردان اعلام کرد: کشوری که واردکننده لوازم خانگی بوده؛ امروز به صادرکننده این لوازم تبدیل شده است.
وی گفت: بازار واردات کشورهای همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار؛ برنامهریزی کردهایم.
گردان افزود: ۲۰۰ شرکت قطعهساز لوازم خانگی در کشور فعالاند و صنایع پاییندستی در این بخش راه افتاده است و از این جهت وضع خوبی داریم.
وی خاطرنشان کرد: باید بهسمت بازارهای صادراتی برویم و برای این کار نیاز به تنوع و کیفیت داریم.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت اضافه کرد: اکنون در برخی مراکز پژوهشی شرکتهای لوازمخانگی ۳۰۰ تن از نخبگان مشغول تحقیق و پژوهش هستند و برخی نتایج پژوهشها در آستانه بهرهبرداری است.
گردان گفت: رمز بقای بنگاههای اقتصادی؛ تولید کالاهای باکیفیت و استفاده از فناوریهای روز دنیاست و هر بنگاهی این کار را نکند؛ در بازار حذف میشود.
وی افزود: ما برای تأمین مواد اولیه صنایع لوازمخانگی، در صنعت پتروشیمی و فولاد ریلگذاری کردهایم.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت گفت: اکنون محصولات تولیدکنندگان لوازمخانگی کشورمان قابل رقابت با محصولات مشابه دیگر در دنیاست و از فناوری بالایی برخوردار است.
وی ابراز کرد: در لوازمخانگی قیمتها دستوری نیست، اما سازمان حمایت فرمولی در سامانه ۱۲۴ برای قیمتها دارد که با قیمتهای نامتعارف برخورد کند، البته اکنون این موضوع رعایت میشود و قیمتها متعارف است.
گردان اضافه کرد: دلیل رفتن شرکتهای خارجی پس از اعمال تحریمها؛ سرمایهگذاری نکردن آنها در داخل بود، زیرا سرمایهگذاری را بخش خصوصی ایرانی انجام داده بود.
وی گفت: با رفتن آنها؛ نشانهای تجاری داخلی ایجاد شد، البته از موضوعات مهمی که در پی آن هستیم؛ ساخت اجزا و قطعات لوازمخانگی نشانهای خارجی در داخل است.
گردان اظهار کرد: در این باره زمینه برای حضور سرمایهگذاران خارجی وجود دارد.
وی گفت: کشورهای صنعتی در ابتدای راهاندازی صنایع خود سیاستهای محکمی در واردات داشتهاند و بهعنوان نمونه؛ کره جنوبی ۱۲ سال واردات لوازمخانگی را ممنوع اعلام کرد.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت خاطرنشان کرد: ممنوعیت ورود لوازمخانگی خارجی به کشور؛ ظرفیتی را برای شرکتهای داخلی ایجاد کرده است که با توان بالا محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند.
افزایش تولید لوازم خانگی
عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: سال ۹۷ بهدلیل تحریمها و شوک ارزی؛ میزان تولید لوازم خانگی چشمگیر نبود، اما تولید این محصولات در سال ۹۹ به اوج خود رسید و در ششماهه نخست امسال روند افزایشی تولید این محصولات را داریم.
وی افزود: در استفاده از قطعهسازان داخلی و شبکه تأمین قطعات به وضع مطلوبی رسیدهایم و امیدواریم با استفاده از شرکتهای دانشبنیان و فناوریهای جدید؛ این روند ادامه یابد.
هاشمی ابراز کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی را تأسیس کرده است.
وی اضافه کرد: وظیفه این کانون؛ بررسی چالشهای فناوری در صنایع لوازم خانگی است و زمینه پیوند این صنایع را با شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها فراهم میکند.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی متذکر شد: اگر نظارت کافی بر قاچاق لوازم خانگی مانند کولبری، مرزنشینی، تهلنجی و مناطق آزاد نباشد؛ با توجه به جوّ روانی ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور؛ قاچاقچیان شبکه قاچاق خود را گسترش میدهند و دچار مشکلات بسیاری میشویم.
حسین فتاحی؛ تولیدکننده لوازم خانگی نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: برای نوآوری در صنایع لوازم خانگی نیاز به سرمایهگذاری داریم، اما وزارت صمت برای تجهیزات و ماشینآلات؛ ارز اختصاص نمیدهد و مجبوریم ارز حاصل از صادرات را در این زمینه استفاده کنیم.
وی افزود: باید زمینهای فراهم شود تا تولیدکنندگان خارجی بتوانند با شرکای ایرانی تولید مشترک در لوازم خانگی داشته باشند و برای سرمایهگذاری آنها تضمین ارزی به سرمایهگذاران خارجی داده شود.
فتاحی یادآور شد: دو شرکت کرهای که ورود محصولات آنها به کشور ممنوع شد؛ در گذشته محصولات خود را در ایران مونتاژ میکردند و عمق ساخت داخل نداشتند.
وی تأکید کرد: شرکتهای خارجی باید فناوری خود را به داخل کشور منتقل کنند که اگر خواستند بروند مشکلی پیش نیاید.
از سال ۹۲ که سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد؛ تولیدکنندگان لوازمخانگی که بیشتر خصوصی هستند در جهت این سیاستها سرمایهگذاری کردند و دانش خود را افزایش دادند و ماشینآلات وارد کردند.
این تولیدکننده لوازمخانگی گفت: تا سال ۹۷ با شرکتهای خارجی رقابت میکردیم، اما با خروج آنها از کشور توانستیم نیاز مصرفکنندگان داخلی را تأمین کنیم و زمان لازم داریم تا بهطور کامل بر دانش لوازمخانگی مسلط شویم.