به گزارش صدای حوزه، در پی انتصاب «پیمان جبلی» به عنوان رئیس سازمان صداوسیما، «اردشیر زابلی زاده» مدیر شبکه ایران کالا در متنی با عنوان «چرا سازمان رسانه ملی نیاز به تغییر و تحول پیدا کرد؟» به حضور وی در رسانه ملی پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:
چرا سازمان رسانه ملی نیاز به تغییر و تحول پیدا کرد؟
برای اینکه ما در عصر گسستگی ها بسر می بریم. امروز مانند گذشته ادامه دیروز نیست. عصر ما عصر دگرگونیهای محیطی است. حال خواه این دگرگونیها اجتماعی، سیاسی و یا اقتصادی باشد ما در این دگرگونیها زندگی می کنیم. اگر رسانه ها بخواهند پایدار و سر بلند بمانند باید نسبت به این دگرگونیها واکنش مناسب نشان دهند. از این رو رهبرمعظم انقلاب درفرازی از حکم رئیس جدید سازمان می فرمایند،(رسانهی ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانهی تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهرهمندی چشم و دل همگان از جلوههای زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی-ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویتهائی است که باید با ارتقاء سرمایهی انسانی و رشد کیفی برنامهها و بهرهگیری از ابتکار و با تلاش شبانهروزی به آن دست یابید انشاءالله.)
با نگاهی عمیق به این فراز در می یابیم که رسانه ملی بعنوان بزرگترین رسانه کشور و شاید خاورمیانه اگر در اهتمام به این دگرگونی ها ناکام بماند ، فرصت ادامه موفقیت و حیات را از دست خواهد داد. لذا نظر به این مسئله مهم ضرورت و اهمیت تحول در سازمان های رسانه ای بخصوص رسانه ملی بیشتر خود نمایی می کند.
رسانه ملی دیگر نیازی به شعار ندارد
زمانی که در یک سازمانی ضرورت تغییر ایجاد میشود بدین معنی است که این تغییر باید موجب دگرگونی هرچیزی باشد که با گذشته اش تفاوت پیدا کند. رسانه ملی دیگر نیازی به شعار ندارد بلکه نیاز به نواوری در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دارد. نوآوری که منجر به اتخاذ ایده هایی جدید برای سازمان صدا وسیما و منعکس کننده تغییرات اثر بخش در این رسانه باشد. البته باید دقت نمود، که تمام تغییرات باعث نوآوری نمی شوند. ذوب شدن اندیشه ها، باورها و رفتارهای سنتی و تثبیت ارزش های نوین و استقرار نظام های جدید و منطبق کردن رسانه ملی با آخرین پدیده های روز، تحول را به دنبال خواهد داشت .
سازمان های نوآور، سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای ذی نفعان، تغییر مهارت های رقیبان و تغییر روحیه ی افراد جامعه، واکنش نشان می دهند و در شکل و نحوه تولیدات خود تجدید نظر می کنند و خود را متحول می سازند. تغییر در سازمان، فرآیند دگرگونی و تحولی است که در رفتارها، ساختارها، خطی مشی ها، منظورها یا بروندادهای پاره ای از واحدهای سازمان رخ می دهد. (هنسن، ۱۳۷۰، ۳۳۰)
حال اگربه صدا وسیما با نگرش یک سازمان رسانه ای نگاه کنیم، آن زمان نگاه مان نسبت به مخاطب نیز تغییر می کند.
در این شرایط جایگاه مخاطب به مشتری تغییر پیدا می کند و آنگاه به دست آوردن رضایتش در چارچوب، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.
اگر به صدا وسیما با دید یک سازمان رسانه ای نگاه کنیم، آن گاه به این نتیجه می رسیم که با توجه به رقابتی بودن فضای پیرامون، باید آسایشگاهی برای بهرهمندی چشم و دل همگان از جلوههای زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور باشد، تا مخاطبان رسانه های دیگری را انتخاب ننمایند.
اگر به صدا وسیما به عنوان یک سازمان رسانه ای نگاه کنیم، آن گاه درک می کنیم که این سازمان برای بقا و استمرار خود ناگزیر به تغییر و انطباق با شرایط موجود و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانهی تحریف و تفتین، و پذیرفتن فضای رقابتی و بهره گیری از سازوکارهای جدید رسانه ای است.
رسانه ملی باید چابکی و توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی را در خود تقویت کند. چرا که با تولد رسانه های جدید و مدرن چه در حوزه برود کست و یا برود بند رسانه ها با فشار فزایندهای جهت یافتن راه های جدید رقابت کارآمد در بازار پویای جهانی مواجه هستند.
امروز رسانه ملی در مقابل هجمه عظیم این رسانه های مدرن و نوظهور که بصورت بلوک رسانه ای علیه نظام جمهوری اسلامی صف کشیده اند و به فرهنگ، روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، سبک زندگی اسلامی-ایرانی، وهمبستگی ملی، ملت ایران با تمام شگرد های رسانه حمله کرده اند. برای خنثی سازی و ایجاد پاسخ های کوبنده، نیاز است رسانه با استفاده از نیروهایتوانمند ، رسانه شناس ، کار امد و خلاق داخلی و تلاش شبانهروزی در فاصله ای کوتاه به رشد کیفی برنامهها ی با محتوادر چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دست پیدا کند.