• امروز : دوشنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 19 May - 2025
کل اخبار 6490

صدای حوزه امروز

تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی! نقش علما در دفاع از امت اسلامی بی‌همتاست/ غزه هرگز شکست نخواهد خورد انتقاد معاون تهذیب حوزه های علمیه از کیفیت برگزاری کمیسیون اخلاق و تربیت در همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه حوزه پیشرو و سرآمد| تکنولوژی‌شناسی یا تکنوکراسی، کدام؟ فقط رهبری می‌توانست چنین پیام تمدن‌سازی بنویسد! «حوزه» نهاد فرا ساحتی با درون‌مایه و رویکرد تمدنی و وظیفه‌مند در برابر جامعه، جهان معاصر و انقلاب/ حوزه پیشرو و سرآمد در کنار ملت است حوزه پیشرو و سرآمد حوزه های علمیه؛ حافظان دین‌داری مردم در طوفان مدرنیته مشکلات حوزه و روحانیت در نگاه استاد علی صفایی حوزه علمیه قم از تأسیس تا صدسالگی؛ فرازها، فرودها، چالش‌ها و راهکارها رمزگشایی از اهداف آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم حوزه، قدیمی‌ترین، ماناترین و مردمی‌ترین نهاد اجتماعی/ نمونه‌ای برای پیاده‌سازی موفق مردمی‌سازی در جامعه اسلامی

15
سمیه عابدی روانشناس کودک و نوجوان:

سلامت روانی دانش‌آموزان در گرو سواد رسانه‌ای است

  • کد خبر : 11217
  • 13 اردیبهشت 1400 - 14:55
سلامت روانی دانش‌آموزان در گرو سواد رسانه‌ای است
روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه آموزش و ارتقاء سواد رسانه عامل مهم در سلامت روان کودکان و نوجوانان است، گفت: وزارت آموزش و پرورش بهتر است، هرچه سریع‌تر مبحث سواد رسانه‌ای را به شکل مناسب‌تری در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی بگنجاند.

به گزارش صدای حوزه، سمیه عابدی روانشناس کودک و نوجوان، درباره نوسان پذیری شخصیت کودکان اظهارداشت: ارتباط رسانه با سلامت روان به‌خصوص در کودکان غیرقابل انکار است، رسانه‌ها همان‌طور که قادرند فشار روانی شدیدی بر افراد وارد کنند از این توانمندی هم برخوردارند که مخاطبان را از استرس دور کنند و به آرامش برسانند.

وی تصریح کرد: تاثیر پذیری کودکان و نوجوانان از محصولات رسانه‌ای به ساختار ناکامل شخصیت آن‌ها، میزان نوسان‌پذیری این ساختار، رفتار، نگرش، نحوه برقراری ارتباط و تعامل با خانواده، گروه همسالان، همکلاسی‌ها، نوع و جذابیت رسانه، زمان، مکان، دفعات مواجهه با محصولات رسانه‌ای، ساختار ظاهری و محتوایی این محصولات و عوامل بسیار دیگری وابسته است.

تاثیرپذیری

وی با بیان اینکه رسانه قدرت تاثیرگذاری در روان تمامی رده های سنی را دارد افزود: فرد پس از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی، در دوران جوانی، میانسالی و کهنسالی از رسانه‌ها و محصولات رسانه‌ای تاثیر مثبت و منفی می‌گیرد اما ایده‌آل آن است که فرد شخصیت خویش را بی هیچ قید و بندی در اختیار رسانه‌ها و محصولات رسانه‌ای قرار ندهد بلکه سعی کند از امتیازات رسانه حداکثر بهره را گرفته و از مضرات آن تا حد ممکن فاصله بگیرد.

وی آموزش و ارتقاء سواد رسانه را عامل مهم در سلامت روان کودکان و نوجوانان دانست و گفت: سهل‌انگاری و کم توجهی در این زمینه باعث می شود ما کودکان و نوجوانان را در مقابل این محصولات تنها و بی‌دفاع بگذاریم. بنابراین ضروری است که وزارت آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر مبحث سواد رسانه‌ای را به شکل مناسب‌تری در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی بگنجاند.

رسانه و مسئولیت اجتماعی

این روانشناس ادامه داد: همیشه به مخاطبان گفته می‌شود که مواردی را در مواجه با محصولات رسانه ای باید رعایت کنند، اما کمتر به رسانه‌ها گوشزد می‌شود که شما هم بنا به مسوولیت اجتماعی که بر دوش دارید، باید طبق معیارهای مشخص شده عمل کنید. به عبارتی اگر رسانه‌ها بدانند که در قبال عدم پایبندی به مسوولیت اجتماعی خود در قبال مخاطبان، مجازات، تحریم و… خواهند شد، به وظایف خود در این زمینه پایند خواهند بود.

عابدی گفت: زمانی رسانه‌ها می‌توانند یک عامل تأثیرگذار در کودکان و نوجوانان باشند که به خوبی آنها را بشناسند و با توجه به شناخت آنها برنامه تولید کنند. در اینجا مخاطب‌شناسی ضرورت پیدا می‌کند؛ یعنی رسانه‌های ما باید نیازهای مخاطبانشان را درک کنند تا بتوانند، موفق عمل نمایند.

وی با بیان اینکه خودآگاهی رسانه نسبت به ماهیت خود از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ افزود: اگر رسانه‌های مرتبط با حوزه کودک به ماهیت خویش آگاه باشد و تولیدات یا پیام‌های ارتباطی خود را متناسب با ماهیت‌اش به دست نسل جدید برساند، خود به خود بخشی از آگاهی رسانه‌ای را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده است.

عابدی خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای در کودکان یعنی برخورد هدفمند آنها با محصولات رسانه‌ ای  است که موجب بالا رفتن سطح آگاهی آنها به عنوان مخاطبین رسانه‌ها می‌شود و منجر به ارتباطی دوسویه و مشارکت جویانه با رسانه‌ها از یک سو و تقویت ساختار دموکراتیک جامعه در راستای مباحث مشارکت فعال در حوزه رسانه از سویی دیگر می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=11217
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

31فروردین
مالک رسانه پیام رسانه را انتخاب می‌کند نه بازیگران و عوامل
نقد همکاری یکی از روحانیون با شبکه آرته فرانسه؛

مالک رسانه پیام رسانه را انتخاب می‌کند نه بازیگران و عوامل

26اسفند
نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری
در اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی مطرح شد؛

نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری

17بهمن
سواد رسانه‌ای یا زندگی مبارزاتی؟!
نوشته ای برای بیداری راویان جهاد دور از جهاد؛

سواد رسانه‌ای یا زندگی مبارزاتی؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.