• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

23
انتقاد از شرایط حمایتی مرکز خدمات در باب ثبت نام طلاب در نهضت ملی مسکن:

با تصمیمات غیرکارشناسی، آخرین روزنه‌های امید برای خانه‌دار شدن طلاب را نبندیم!

  • کد خبر : 34372
  • 06 دی 1400 - 15:40
با تصمیمات غیرکارشناسی، آخرین روزنه‌های امید برای خانه‌دار شدن طلاب را نبندیم!
مرکز خدمات برای ساخت مسکن در قم ، فقط طلّابی را زیر چتر حمایتی خود قرار می‌دهد که یکی از این سه طیف باشند: افرادی با کد ملّی صادرۀ از قم، اساتید سطوح عالی و نخبگان و استعداد‌های برتر.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، یکی از مخاطبان صدای حوزه، نسبت به نحوه ثبت نام طلاب در برنامه نهضت ملی مسکن انتقاداتی مطرح کرد که در ادامه مطالعه می نمایید:

چند روز پیش ، مرکز خدمات شرایط حمایتی خود را برای نهضت ملی مسکن اعلام کرد. در این اطّلاعیه آمده بود، مرکز خدمات برای ساخت مسکن در قم، فقط طلّابی را زیر چتر حمایتی خود قرار می‌دهد که یکی از این سه طیف باشند: افرادی با کد ملّی صادرۀ از قم، اساتید سطوح عالی و نخبگان و استعداد‌های برتر.

با این توضیح، چند سؤال و نکته در این‌باره مطرح مرکز خدمات در ارتباط با نهضت ملی مسکن است:

این تصمیم بر چه اساس و منطقی گرفته شده است؟ مسکن مهم‌ترین دغدغۀ همۀ طلّاب است و بدیهی است که تبعیض در آن قابل اغماض نیست! البتّه به نظر می‌رسد پشت این تصمیم، رازی نهفته باشد. حوزه با هر سیاستی می‌کوشد تا از انباشت طلّاب در قم جلوگیری کند. این کار هر چند در جای خود نیکوست؛ امّا سؤال دیگری را در برابر ما قرار می‌دهد: آیا زیرساخت‌های لازم برای برگشت طلّاب به شهرستان‌ها فراهم است؟ هرگز!

نکتۀ دیگر، کلاف سردرگم شرایط تدریس در قم و شهرستان‌ها است. ظاهراً فقط «دور و تسلسل» در کلاس‌های فقه و اصول و عقاید باطل است؛ وگرنه در بیرون، نه تنها باطل نیست؛ بلکه به کاربستنی نیز هست! شرط مدارس برای تدریس، داشتن مجوّز است و شرط مجوّز گرفتن، داشتن مکانی برای تدریس! چنان دایرۀ تدریس تنگ گرفته شده است که « حَتَّی یَلِجَ الْجَمَلُ فی‏ سَمِّ الْخِیاطِ » را به ذهن تداعی می‌کند.

علاوه بر اینها، نخبه کیست؟ به چه کسی استعداد برتر می‌گویند؟ عرصه‌های برتر بودن چیست؟ اینها نیز سؤالات بی‌پاسخی است که هیچ‌گاه به آنها پاسخ‌های کارشناسی‌ داده نشده است. بر اساس گفتۀ روانشناسان بیش از ۸۰ درصد مردم هوش متوسط و بالاتر از میانه دارند و فقط ۲ درصد از هوش بیشتری برخوردارند. با وجود این، شناسایی استعدادها چه معنا دارد؟

آیا طلّابی که در شهرستان تحصیل کرده‌اند از عدالت تحصیلی بهره‌مند بوده‌اند که سخن از غربال استعدادها به میان بیاید؟ با نگاهی به گذشته و حال به نظر می‌رسد بسیاری از بزرگان حوزه، در همان طیف عمومی استعدادها قرار داشته و دارند. شاید بتوان این ادّعا را ثابت کرد که یکی بزرگترین ضربه‌ها به استعداد و اعتماد به نفس طلّاب از نگاه‌هایی از این دست بوده است. شرایط و ضوابط شناسایی استعدادها هم که بماند!

در هر حال، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ، طلّابی که بنای ماندن در قم دارند، خواهند ماند و آنهایی هم که تصمیم به رفتن دارند، خواهند رفت. پس با تصمیمات غیرکارشناسی بارهای سنگینی را به دوش طلّاب نگذاریم و آخرین روزنه‌های امید را برای خانه‌دار شدن آنها نبندیم!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34372

مطالب مرتبط

27فروردین
اگر امکان احراز سکونت ۵ ساله نباشد، نیازی به بارگزاری مدرک نیست!
پاسخ معاونت مسکن مرکز خدمات به خبرنگار صدای حوزه؛

اگر امکان احراز سکونت ۵ ساله نباشد، نیازی به بارگزاری مدرک نیست!

17فروردین
تامین بیش از ۷۰ درصد اراضی طرح نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تامین بیش از ۷۰ درصد اراضی طرح نهضت ملی مسکن

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.