• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

12
صدای طلاب |‌ دغدغه‌های تبلیغی یک استاد حوزه علمیه؛

بررسی وضعیت معیشتی یک مبلغ، استاد و معاون حوزه علمیه/ پشتیبانی کمرنگ علمی و مهارتی حوزه از مبلغین

  • کد خبر : 20512
  • 11 مرداد 1400 - 12:57
بررسی وضعیت معیشتی یک مبلغ، استاد و معاون حوزه علمیه/ پشتیبانی کمرنگ علمی و مهارتی حوزه از مبلغین
حجت الاسلام عرب با تأکید بر ضرورت مهارت آموزی به طلاب در مدارس علمیه گفت: مشکل ما در فضای آماده سازی حوزه علمیه و پس از آن پشتیبانی و هدایت طلاب پس از تحصیل در حوزه در عرصه تبلیغ است.

با توجه به سوالات و ابهاماتی که پیرامون وضعیت معیشتی طلاب و روحانیون در شهرستان ها وجود دارد، پایگاه خبری صدای حوزه در حال جمع آوری نکته نظرات اساتید حوزه و مبلغین عزیز و همچنین کادرهای حوزوی در شهرستان ها می باشد تا از سویی صدای طلاب مبلغ و استاد شنیده شود و از سویی روایتگر دغدغه ها و سبک زندگی آنان باشیم.

همانطور که می دانید در بین عموم مردم گاها نظرات عجیبی در مورد سبک زندگی طلاب و روحانیون شنیده می شود که با واقعیت فاصله بسیاری دارد. تیم مدیای صدای حوزه اخیرا در یکی از فروشگاه های معروف قم مصاحبه هایی از مردم گرفته بودند که نشان می داد حتی در خود قم چقدر دیدگاه مردم نسبت به سطح زندگی طلاب دور از واقعیت می باشد و فکر می کنند که طلاب با پراید می آیند و با آزرا (azera) می روند!

در همین راستا با یکی از مبلغین و اساتید موفق حوزه در شهرستان ها که توانسته است ضمن فعالیت چشمگیر در حوزه علمیه با حدود دویست دانش آموز برگزیده طی چند سال اخیر ارتباط مستمر تبلیغی داشته باشد گفت‌وگویی انجام دادیم که شما را به مطالعه و دیدن ویدئوهای مربوطه دعوت می کنیم:

حجت الاسلام علی عرب مدرس حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار صدای حوزه، با بیان اینکه باید نیازهای محتوایی و معرفتی جامعه در حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شود، گفت: امروز نیازهای جامعه در حوزه‌های علمیه طرح نشده است، در مباحث تبلیغی متأسفانه نیازهای جامعه در فضای عمومی حوزه گفته نشده و حتی ضرورت آن هم بیان نشده است.

وی ادامه داد: در دوران تحصیل حوزه که ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد ما بعد از یک دوره ای وارد جامعه می شویم و متوجه می شویم مسلح به خیلی از چیزهایی که باید یاد می گرفتیم و یا حتی آدابی را که باید می آموختیم، نیستیم. باید در فضای تحصیلی و تدریسی این اصول و آداب را به طلاب آموزش بدهند. از طرفی ساختارهایی که قرار است فضای تبلیغی شهرستان‌ها فراهم کند دیگر مسأله‌ای است که باید مورد توجه مسؤولان مربوطه قرار بگیرد، باید ببینیم این ساختارها برای طلابی که قصد فعالیت تبلیغی دارند چه کاری انجام می‌دهند؟!

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها اصلا معاونت تبلیغ حوزه علمیه مشخص نیست، اظهار کرد: مشکل ما در فضای آماده سازی حوزه علمیه و پس از آن پشتیبانی و هدایت طلاب پس از تحصیل در حوزه در عرصه تبلیغ است که این دو مشکل اگر برطرف شود قطعا شاهد تحول در فضای تبلیغی حوزه علمیه خواهیم بود.

تیزر گفت‌وگو چالشی با حجت الاسلام ترابی

درآمد و وضعیت معیشتی طلاب به نسبت دیگر اقشار پایینتر می باشد

حجت الاسلام عرب با اشاره به اینکه طلاب و روحانیون در شرایط بد اقتصادی گاها از سوی برخی از مردم که اطلاعی از زندگی طلاب ندارند نیز مورد هجمه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این یک واقعیت معلوم است که طلاب و روحانیون نقش چندانی در مسائل دولتی و حکومتی ندارند اما برخی انتظاراتی از روحانیت دارند که در حد توان آنها نیست.

 

وی ادامه داد: وضعیت معیشتی طلاب از اقشار مختلف جامعه پایین تر است، امروز طلاب مطالبه‌گر هستند نه مدافع مشکلات و مفاسد کشور، ما طلاب و روحانیون هم از جامعه هستیم و دردها و مشکلات را به خوبی درک می‌کنیم و برای بهتر شدن اوضاع کشور تلاش می‌کنیم، اما وضعیت معیشتی طلاب اصلا شرایط مناسبی ندارد.

فعالیت جهادی روحانیون و اساتید در حوزه‌های علمیه شهرستان

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فضای قم متفاوت از شهرستان‌ها است، خاطرنشان کرد: در قم فضای طلاب در زمینه آموزشی و پژوهشی و کارهای علمی است اما در شهرستان‌ها بیشتر کار آنها تبلیغ است، احتمالا وضعیت اقتصادی طلاب در قم برای کسانی که فعالیت تبلیغی دارند بدتر است و فکر می‌کنم شهرستان‌ها برای طلاب از نظر اقتصادی وضعیت بهتری داشته باشند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که فعالیت طلاب و اساتید در شهرستان بیش از ساعت کار عادی است گفت: هرچند کار در اینجا به صورت رسمی از ساعت ۸ صبح آغاز می‌گردد اما برخی کارها به شکل جهادی تعریف می‌شود؛ به طور مثال جلسات و برنامه‌هایی که قبل و بعد از نماز صبح برقرار است. از طرفی به خلاف مدارس قم، در مدارس شهرستان یک نفر کار چندین نفر را انجام می‌دهد!

وی در پایان ضمن روایت یک روز از زندگی شخصی خود گفت: بنده به طور معمول تا حوالی ساعت ۱۵ در حوزه علمیه در خدمت طلاب هستم و بعد از ظهرها نیز در قالب هیئت، کانون و موسسات فرهنگی به فعالیت های تبلیغی می‌پردازیم و در نهایت نیز با حضور در مسجد برای اقامه نماز مغرب و عشا، مباحث تبلیغی را آن‌جا پیگیری می‌کنیم که غالبا تا ساعت ده و نیم شب ادامه دارد!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=20512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بسیار عالی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.