• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

9
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؛

مولفه های اصلی هوش مصنوعی

  • کد خبر : 37756
  • 13 بهمن 1400 - 14:22
مولفه های اصلی هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه منظوره و انعطاف پذیر است که می تواند باعث پیشرفت های بسیاری در عرصه حکمرانی سایبری شود.

به گزارش صدای حوزه، هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه منظوره و انعطاف پذیر است که می تواند باعث پیشرفت های بسیاری در عرصه حکمرانی سایبری شود.

این علم پدیده جدیدی نیست و بسیاری از مبانی نظری و فناوری آن طی ۷۰ سال گذشته توسط دانشمندان توسعه یافته و پیش از این نیز تا حدودی در بسیاری از صنایع و کسب و کارها استفاده شده است.

با این وجود دنیای امروز به لطف افزایش قدرت محاسباتی، در دسترس بودن مجموعه های داده بزرگ و پیشرفت الگوریتمی در یادگیری ماشین، هوش مصنوعی از یک رشته دانشگاهی به یک نوآوری فناورانه کاربردی و تاثیرگذار تبدیل شده است.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به سامانه طراحی شده توسط انسان گفته می شود که برای حل یک مساله پیچیده، محیط آن را به درستی درک کرده و با تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده دانش مورد نیاز را استخراج کند و با تصمیم گیری در مورد بهترین اقدام، به یک هدف از قبل مشخص در مساله برسد. همچنین این سامانه می تواند با بهره گیری از قدرت یادگیری، توانایی های خود را بهبود بخشد.

در واقع هوش مصنوعی مجموعه ای از فناوری هایی است که ماشین را قادر می سازد با تقلید از توانایی های انسانی از قبیل درک و کشف محیط پیرامون و قدرت یادگیری، به سطح بالاتری از هوشمندی برسد.

سامانه هوشمند می تواند با استفاده از بینایی ماشین، پردازش صوت و سایر انواع حسگرها، دنیای اطراف خود را به طور فعال درک کند. با موتورهای استنتاج مانند پردازش تصویر، تشخیص گفتار و پردازش زبان طبیعی به تجزیه و تحلیل و درک اطلاعات جمع آوری شده بپردازد.

این سامانه همچنین می تواند از طریق برنامه ریزی هوشمند، بهترین دنباله اقدام را برای حضور موثر در دنیای واقعی پیدا کند. علاوه بر این موارد این توانایی ها با قدرت یادگیری از تجربه، با گذشت زمان افزایش می یابند.

چهار مولفه اصلی هوش مصنوعی

با توجه به این تعاریف هوش منصوعی چهار مولفه اصلی دارد: شناسایی و درک، تجزیه و تحلیل داده ها، استدلال و برنامه ریزی و در نهایت یادگیری.

یادگیری ماشین در هسته هوش مصنوعی نهفته است و باعث پیشرفت قابل ملاحظه ای در سایر زیرشاخه های هوش مصنوعی شده است.

با این وجود سایر جنبه های هوش منصوعی نیز همکاری و هماهنگی با هم دارند. برخی فناوری های بین رشته ای مانند رباتیک، بیوانفورماتیک و غیره از توانایی های هوش مصنوعی بهره بسیاری را برده اند در حدی که در برخی منابع معتبر به عنوان زیرشاخه های این علم در نظر گرفته شده اند.

دو دیدگاه برای طراحی و ساخت سامانه های هوشمند

برای طراحی و ساخت سامانه های هوشمند که توانایی انجام وظایف مشابه انسان را داشته باشند، دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اول که در دنیای امروزی بیشتر استفاده می شود، طراحی و پیاده سازی سامانه های هوشمندی است که با سرعت بالا، مجموعه داده ها را پردازش کرده و با حداقل خطای ممکن، تصمیم گیری کند.

در واقع هدف، افزایش سرعت در تصمیم گیری و حذف اشتباهات عمدی و سهوی است. این گونه سامانه ها برای تشخیص الگوهای پیچیده در داده ها، پیش بینی وقایع مختلف دنیای واقعی و برنامه ریزی استفاده می شوند.

در مقابل در بعضی کاربردها، هدف از طراحی و پیاده سازی سامانه های هوشمند، جایگزینی انسان با یک تصمیم گیرنده سریع و دقیق نیست.

دیدگاه دوم شبیه رفتارهای یک انسان واقعی با درنظر گرفتن تمام خصوصیات انسان از جمله هوش، منطق و احساسات است.

ازاین مدل انتظار می رود که دقت و سرعت در حد انسان واقعی داشته باشد و گاها در تصمیم گیری خود از مواردی مانند احساسات نیز استفاده نماید. در صورت طراحی و پیاده سازی صحیح این مدل، می توان در کاربردهایی که از آن بهره برد که به جای یک سامانه دقیق و سریع به یک انسان واقعی احتیاج هست. مواردی مانند همراهی و نگهداری افراد سالمند، شبیه سازی رفتارهای اجتماعی، طراحی بازی های رایانه ای و درمان افراد با اختلال روانی از جمله کاربردهای این دیدگاه از هوش مصنوعی هستند.

 

بیشتر بخوانید:

طلاب وارد حوزه های هوش مصنوعی و بازی‌های رایانه‌ای می شوند

هوش مصنوعی سبب می‌شود موضوعات مستحدثه جدیدی ایجاد شود

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37756
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

19اسفند
دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی!
در نشست خبری تشریح برنامه های دهمین دوره جشنواره هنر آسمانی مطرح شد؛

دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی!

14مهر
از هوش مصنوعی تا سنت های تحقیقی حوزه
آیت الله کعبی بررسی کرد:

از هوش مصنوعی تا سنت های تحقیقی حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.