• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

1
اصحاب رسانه با سید ابراهیم رئیسی دیدار کردند؛

روایت دیدار صمیمانه رئیس‌جمهور با منتقدان/ دیدارهایی که فقط برای زمان انتخابات نیست

  • کد خبر : 40858
  • 24 فروردین 1401 - 22:18
روایت دیدار صمیمانه رئیس‌جمهور با منتقدان/ دیدارهایی که فقط برای زمان انتخابات نیست
مدیران مسئول و فعالان رسانه‌های کشور یکشنبه هفته‌جاری در جلسه‌ای با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به بیان مهم‌ترین دغدغه‌های خود نسبت به مسائل کشور پرداختند.

به گزارش صدای حوزه، مدیران مسئول و فعالان رسانه‌های کشور یکشنبه هفته‌ جاری در جلسه‌ای با سیدابراهیم رئیسی به بیان مهم‌ترین دغدغه‌های خود نسبت به مسائل کشور پرداختند و رئیس‌جمهور را مخاطب انتقادها و پیشنهادهای خود قرار دادند. واکنش‌های رسانه‌ای حاضران این تصویر را بازنمایی می‌کند که جلسه در فضایی صمیمانه برگزار شده و رئیس دولت سیزدهم نیز با حوصله دغدغه‌های اصحاب رسانه را مورد توجه قرار داده است.

قرار دادن این تصویر درکنار خاطراتی که از برخوردهای قهری رئیس‌جمهور سابق با منتقدان نقل می‌شود، نشان‌دهنده نگاه کاملا متفاوت رئیس دولت سیزدهم است؛ نگاهی که با شنیدن صداهای مختلف می‌تواند متوجه ایرادهای بیشتری از خود باشد و با استفاده از پیشنهادهای ارائه‌شده به رفع آنها اقدام کند.

 

  دعوت از رسانه‌هایی با سلایق سیاسی مختلف ضمن اینکه به دیده شدن نقاط کور دستگاه اجرایی کمک می‌کند، می‌تواند با کمرنگ کردن فضای تقابلی رسانه‌ها با یکدیگر منجر به ایجاد همبستگی بیشتری برای مورد توجه قرار دادن مشکلات کشور شود. حصول چنین نتیجه‌ای را می‌توان به‌وضوح از عکس‌های یادگاری متوجه شد که برخی چهره‌های رسانه‌ای حاضر در آن جلسه در فضای رسانه‌ای بازنشر داده‌اند.

  حضور سلایق سیاسی مختلف باعث می‌شود نگاه‌های مختلف به مسائل کشور توسط شخص رئیس‌جمهور شنیده شود و این ابزار در دست رئیس‌جمهور قرار بگیرد که با نگاه جامع‌تری به مدیریت دستگاه اجرایی و حل چالش‌های کشور بپردازد. ایجاد چنین فضایی همچنین کمک می‌کند رئیس‌جمهور نگاه جامع‌تری به فضای اجتماعی داشته باشد و با پیش‌بینی بهتری نسبت به واکنش‌های احتمالی مردم تصمیمات مدیریتی خود را اتخاذ کند.

در ادامه به گفت‌وگو با مدیران مسئول رسانه‌های حاضر در جلسه با رئیس‌جمهور پرداخته‌ایم و ضمن پرس‌وجو از فضای حاکم بر جلسه با رئیس‌جمهور تاثیر برگزاری چنین جلساتی بر فضای کشور را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مهدی جهان‌تیغی، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی جهان‌نیوز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور گوشی برای شنیدن نقدها دارند و از شنیدن‌آنها ناراحت نمی‌شوند

به‌طورکلی فضای جلسه دیروز رئیس‌جمهور با فعالان رسانه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟
از همه طیف‌های سیاسی و تقریبا همه‌ مطبوعات و خبرگزاری‌های اصلی کشور در دیدار با رئیس‌جمهور حضور داشتند، یکی از نکات قابل اشاره در این رابطه شرکت نمایندگان رسانه‌ای از نسل‌های مختلف در این جلسه است، به عبارت دیگر از آقای شریعتمداری و دعایی که پرسابقه در امر روزنامه‌نگاری هستند گرفته تا چهره‌هایی از نسل جدید در جلسه روز گذشته شرکت داشتند. در دیدار با رئیس‌جمهور همه مدیران رسانه‌ای راحت حرف‌ها و نقدهای خود را بیان کردند که بخشی از این موضوع به شخصیت آقای رئیسی بازمی‌گردد. در جلسات قبلی هم دیده بودیم که ایشان گوشی برای شنیدن نقدها دارند و از شنیدن آنها ناراحت نمی‌شوند. آقای رئیسی دربرابر منتقدان آرامند و اهل تلخی و پرخاش نیستند. ایشان در جلسه تمامی نقدها را یادداشت کرده و پاسخ دادند.

مهم‌ترین مواردی که در جلسه مطرح شد، چه چیزی بود و واکنش سیدابراهیم رئیسی به آنها چه بود؟
موارد مطرح‌شده به جز یکی دو مورد، توسط ایشان به‌نوعی پذیرفته شد که در این یکی دو مورد نیز اطلاعاتی ارائه کردند که نشان می‌داد سوال اشتباه است یا اینکه پاسخ چیز دیگری است. برخلاف روحانی که منتقدان خود را از جلسه اخراج می‌کرد، آقای رئیسی نشان داده است اهل تعامل با رسانه‌هاست و از شنیدن نقدها ناراحت نمی‌شود. خود این موضوع یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های رفتاری ایشان با رئیس‌جمهور قبلی است.

این دومین جلسه سیدابراهیم رئیسی با اصحاب رسانه است. ارزیابی‌تان از این روند چیست؟ این جلسه به درخواست اصحاب رسانه ادامه‌دار شده یا خود ریاست‌جمهوری پیگیر چنین جلسات و دعوت از شما بوده؟
مدیران رسانه‌ها در بخشی از سخنان خود به بیان سلایق سیاسی خویش پرداختند، اما عمده زمان جلسه به بیان دغدغه‌ها و مطالبات مردم گذشت. در جلسه مدیران رسانه‌ها حتی آنهایی که به لحاظ سیاسی همسو با دولت نبودند، همراه با نقد صریح خود اعلام کردند حاضرند برای حل مشکلات با دولت همکاری کنند و به آن مشاوره دهند.
آقای رئیسی در پایان جلسه نیز تاکید کردند در آینده باید جلسه با رسانه‌ها ادامه‌دار باشد. طی این مدت نیز که جلساتی با ایشان داشتیم همواره این جلسات با خواست خود آقای رئیسی تشکیل شده است.

این‌گونه جلسات چه کمکی به فضای کشور می‌کند و خروجی آن چیست؟
از آنجایی که رسانه‌ها در تعامل با مردم و افکار عمومی هستند، رئیس‌جمهور در خلال صحبت‌های مطرح‌شده در جلسات این‌چنینی بسته‌ای فشرده از مطالبات، نقدها و دغدغه‌های مردم دریافت می‌کند که خود این مساله مهم‌ترین فایده برگزاری این جلسات است.
همچنین این جلسات برای خود رسانه‌ها نیز مفید است و به آنها به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان حس ارزشمندی می‌دهد و باعث ایجاد حس رضایت، تعامل و کارآمدی دوطرفه می‌شود.
سومین مساله مثبت قابل اشاره، درمورد فواید برگزاری جلسات اینچنینی نیز این است؛ جلسه انتقادی روز گذشته مدیران رسانه‌ها با بالاترین مسئول اجرایی نمادی از آزادی بیان و وجود بحث‌های کارشناسی در کشور است.

به‌طورکلی چه ایرادهایی را به این جلسه وارد می‌دانید؟
ضعف کلی جلسات اینچنینی نیز به این موضوع بازمی‌گردد که مدیران رسانه‌ها پس از جلسه از فرآیند رسیدگی به نکات و دغدغه‌هایی که خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کردند مطلع نخواهند بود و نمی‌دانند چقدر از موارد مطرح شده در صحنه اجرایی کشور پیگیری خواهد شد که برای حل این ضعف لازم است روابط‌عمومی ریاست‌جمهوری مدیران رسانه‌ها را در جریان بخشی از پیگیری‌ها قرار دهد.  درمجموع جلسه دیروز یکی از تصاویر زیبا در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور ما بود. از جنبه گفت‌وگو میان بالاترین مسئول اجرایی کشور با مدیران رسانه‌هایی که بخشی از افکار عمومی و سطح کارشناسی در کشور ما را نمایندگی می‌کنند. به خاطر برگزاری این جلسه هم به رسانه‌ها و هم به رئیس‌جمهور باید تبریک گفت.

محمدجواد اخوان، مدیرمسئول روزنامه جوان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رفتار رئیس‌جمهور با منتقدان دولت صمیمانه بود

به‌طورکلی فضای جلسه و رویکرد سیدابراهیم رئیسی در دومین جلسه با فعالان رسانه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صبر و حوصله رئیس‌جمهور در این جلسات قابل‌توجه است. با توجه به ماه مبارک رمضان حتی ایشان یک‌ساعت‌ونیم بیشتر از زمان تعیین‌شده، نظرات حاضران را شنیدند. ترکیب جلسه متشکل از طیف‌های مختلف سیاسی بود، گروه‌های مختلف آنجا حضور داشتند. فضای خوبی بود، روابط بین اصحاب رسانه با رئیس‌جمهور خیلی صمیمانه بود. بعد از جلسه، افراد از نزدیک با ایشان صحبت کردند. حتی بعضی از مدیرمسئول‌هایی که منتقدان دولت هستند، درگوشی و صمیمانه با رئیس‌جمهور صحبت کردند و پاسخ گرفتند. از این جهت، نوع تعامل صمیمانه و از نزدیک رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه خیلی قابل‌توجه بود، مخصوصا در مقایسه با روند گذشته که بنده یادم است نوع برخورد رئیس دولت دوازدهم با رسانه‌‌های منتقد چطور بود. این نکته خیلی قابل‌توجهی است و درواقع به چشم می‌آمد.

چه انتقاد و پیشنهادی در این جلسه مطرح کردید؟
صحبت‌های من در جلسه با رئیس‌جمهور سه محور داشت. در محور اول راجع به گفتمان‌سازی صحبت کردم، دولت‌ها برای پیشبرد کلان‌پروژه‌های خود نیازمند گفتمان‌سازی هستند، یعنی باید جامعه را با مقاصد خودشان همراه کنند، برای همین نیاز به گفتمان‌سازی دارند. انتقادم در این حوزه، این بود که در اتاق فکر دولت در مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت، شاید آن‌طور که شایسته است، به این موضوع پرداخته نشده ‌است. درخواستم از رئیس‌جمهور این بود که دولت برای کارآمدی خودش به این موضوع توجه کند.
در محور دوم عرض کردم که دولت سیزدهم به‌نسبت دولت‌های قبل، دولت پرکاری است و این مساله مورد اذعان افراد مختلف بوده ‌است، حتی در جلسه دو روز گذشته، مدیران‌مسئول از گرایش‌های مختلف به این موضوع اذعان داشتند. من عرضم این بود که دولت با انباشتی از مسائل لاینحل در دولت‌های گذشته مواجه است که مردم را گرفتار خودش کرده ‌است، خصوصا در مسائل اقتصادی. دولت سیزدهم باید با همین رویکرد خوبی که در حل بعضی از مسائل مانند واکسیناسیون، آزادسازی سواحل و… داشته ‌است، در حوزه اقتصاد ورود کند و این رویکرد را به مسائل اقتصادی هم تسری دهد. برخی از رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند دولت را دور از حل مسائل نشان دهند، درحالی‌که این‌طور نیست و دولت باید تلاش کند این ارتباط معنادار بین پرکاری و تلاشگری دولت در حل مسائل را برجسته کند.
مساله سومی که مطرح کردم، درخصوص فاجعه منا بود. هرچند بیش از ۶سال از فاجعه منا می‌گذرد، این پرونده همچنان لاینحل و باز باقی‌مانده ‌است. هربار که موضوع روابط با عربستان مطرح است، خانواده شهدای منا این موضوع را پیگیری می‌کنند که موضوع منا چه می‌شود. رهبر انقلاب هم چندسال پیش فرمودند کمیته حقیقت‌یاب این موضوع را پیگیری کند. متاسفانه در دولت قبلی هیچ اتفاقی نیفتاد و از آقای رئیسی به‌عنوان رئیس دولت جدید درخواست کردم که این موضوع را مدنظر قرار دهد.

به غیر از شما، بزرگواران دیگری هم در جلسات انتقاد کردند، پاسخ رئیس‌جمهور به انتقادها و پیشنهادها چه بود؟
چون زمان جلسه کم بود، ایشان بیشتر نظرات حاضران در جلسه را شنیدند و فرصت کمی برای پاسخگویی داشتند. بیش از یک‌ساعت‌ونیم مدیران‌مسئول صحبت کردند درحالی‌که عملا ایشان شاید ۲۰ یا ۳۰دقیقه صحبت داشتند. در همان زمانی که رئیس‌جمهور صحبت کردند، یک‌سری نکات کلی را مطرح کردند و به‌اصطلاح آن مواردی که وجه عمومی داشت، پاسخ دادند که در رسانه‌ها صریحا نکات رئیس‌جمهور منتشر شده‌ است. البته به‌صورت فردبه‌فرد هم به پاسخگویی پرداختند و همان‌طور که قبلا هم خدمت‌تان عرض کردم، چند تن از مدیران‌مسئول رفتند با ایشان از نزدیک گفت‌وگو کردند یا حتی یکی از مدیران‌مسئول درگوشی با ایشان صحبت کردند. این مسائل خیلی جالب‌توجه است. من یادم است در دوره گذشته، ارتباط نخبگان با رئیس دولت دوازدهم خیلی محدود بود، مخصوصا در این سال‌های آخر؛ اما ابراهیم رئیسی با سعه‌صدر نظرات را شنید و با اصحاب رسانه گفت‌وگوها کرد. این مساله خودش قابل تمجید است.

فکر می‌کنید این جلسات استمرار داشته ‌باشد؟
بله، رئیس‌جمهور تاکید داشتند این جلسات ادامه پیدا کند و اتفاقا بحث ایشان هم این بود که تعامل دولت با نخبگان و مردم بحث مهمی است و ایشان جایگاه رسانه را در این بین خیلی مهم دانستند. فضای جلسه این‌گونه بود که جلسات ادامه پیدا می‌کند و شیوه و رویکرد آقای رئیسی هم نشان می‌دهد که این جلسات استمرار خواهد داشت.

با توجه به اینکه این جلسات مورد استقبال همه طیف‌های سیاسی بوده ‌است، فکر می‌کنید برای جلسات آتی و بهترشدن این جلسات چه مواردی باید درنظر گرفته شود؟
یک‌سری کارهای تخصصی نیاز است. در امتداد این جلسات شورای اطلاع‌رسانی دولت لازم است یک‌سری کارهای تخصصی را با اصحاب رسانه پیش ببرد. درواقع رسانه‌ها در جریان مسائل قرار بگیرند تا بتوانند در تبیین برای مردم نقش موثری داشته ‌باشند. یعنی قبل از جلسه با رئیس‌جمهور نیاز است که یک کار پیشینی انجام شود، یک‌سری پیش‌نیازهایی لازم است. این تعامل نزدیک اصحاب رسانه با بخش‌هایی از دولت که کارشان اطلاع‌رسانی است، نکته قابل‌توجهی است، از طرفی در این تعامل طرفین از یکدیگر بازخورد هم بگیرند. چون رسانه واسط بین مردم و دولت است و حرف مردم را به دولت و حرف دولت به مردم را منتقل می‌کند. بنابراین باید دولت توجه ویژه‌ای به واسطه‌گری رسانه‌ها داشته باشد.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور دنبال تعامل با اصحاب رسانه است

با توجه به اینکه شما هم در جلسه اول رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه هم در جلسه دوم با اصحاب رسانه حضور داشتید، روند جلسات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تفاوت جلسه دوم به‌نسبت جلسه اول رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه این بود که جمع زیادتری حاضر بودند و تفاوت دیگرش این بود که از هرگونه نحله فکری در جلسات حضور داشتند. جلسه اول رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه، جلسه با جمعی از مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب بود اما در جلسه دو روز گذشته، علاوه‌بر مدیران رسانه اصلاح‌طلب، مدیران رسانه‌های اصولگرا هم بودند و فضای جلسه مانند فضای جلسه قبلی بود، به‌لحاظ اینکه رئیس‌جمهور فرصتی را دراختیار مدیران رسانه‌ها قرار دادند که اگر نقطه‌نظری دارند مطرح کنند. علی‌رغم اینکه از قبل تعدادی از افراد اعلام آمادگی کرده و در جلسه صحبت کردند، رئیس‌جمهور اشاره کردند اگر فرد دیگری می‌خواهد نظرات و پیشنهادهایش را مطرح کند، مانعی وجود ندارد و من آمده‌ام که صحبت‌های مدیران رسانه‌ها را بشنوم و بیشتر برای شنیدن در اینجا حضور دارم. همین هم شد، تعداد زیادی از حاضران صحبت کردند و ایشان هم با حوصله صحبت‌ها را گوش دادند. در فرصتی هم که دراختیار ایشان برای پاسخگویی به انتقادها و پیشنهادها قرار گرفت، ایشان با توجه به ماه مبارک رمضان، نکاتی را مطرح کردند، بعد هم اشاراتی به سخنان برخی مدیران مسئول و خبرگزاری‌ها داشتند.

مهم‌ترین پیشنهاد‌ها و انتقادهایی که در جلسه مطرح شد، چه چیزی بود و واکنش رئیس‌جمهور به آنها چه بود؟
به‌نظر من، نفس این جلسات خیلی خوب است، برای اینکه یک تعامل دوسویه‌ای ایجاد می‌شود و  مسئولان به‌خصوص مسئولان اجرایی، سخنانی را از مدیران مسئول رسانه‌ها می‌شنوند که ممکن است از مدیران مربوطه خودش نشنوند، چون اینها راحت‌تر صحبت می‌کنند و آنها شاید ملاحظاتی دارند و به‌هر‌حال مدیران مسئول آن ملاحظات را ندارند و این کمک‌کننده است. از طرفی هم صحبت‌های مقامات مسئول را به سمع‌ونظر مدیران مسئول می‌رسانند که آنها می‌توانند از طریق رسانه‌هایشان انتقال دهند. همان‌طور که قبلا هم عرض کردم چون هر دو جریان فکری حضور داشتند، قاب خوبی درست شده بود از اینکه آقای رئیس‌جمهور وسط نشسته بودند و در سمت راست ایشان حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و در سمت چپ ایشان سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بودند. رئیس‌جمهور تلاش کرده بود هم از لحاظ فرمی و هم از لحاظ محتوایی پیامی را به مخاطبان انتقال دهد که ما خواستار تعادل و تعامل هستیم. امیدوارم که این روند تداوم پیدا کند و ما شاهد تعامل و تعادل در جامعه‌مان باشیم.

مهم‌ترین حسن این‌گونه جلسات رئیس‌جمهور با جناح‌های مختلف را در چه می‌دانید؟
این جلسات به‌نظر من این حسن را دارد که ما از برخورد ذهنی با یکدیگر فاصله می‌گیریم و به یک فضای عینی می‌رسیم، چون وقتی افراد به‌صورت ذهنی با یکدیگر برخورد می‌کنند، هرکدام از طرفین فکر می‌کنند طرف دیگر موجود عجیب‌وغریبی است و دیدگاه‌ عجیبی دارد، اما وقتی همه طیف‌های مختلف با هم صحبت می‌کنند، متوجه می‌شوند یک‌سری اشتراکات و اختلاف‌سلیقه دارند که می‌توانند بر پایه آن اشتراکات یک بنای جدید بسازند و حسن این‌گونه جلسات این است و حتما هم باید این جلسات از کانون خانواده شروع شود تا به سطوح بالا برسد. چون جلسه و گفت‌وگو باعث می‌شود ما از فضای ذهنی که نسبت به یکدیگر داریم خارج شده و وارد یک فضایی شویم که واقعیت‌ها را بهتر ببینیم و لمس کنیم.

علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای‌ اقتصاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور دغدغه مطبوعات را شنید

به‌طورکلی فضای جلسه دیروز رئیس‌جمهور با فعالان رسانه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نفس تعامل بین دولت و رسانه‌ها بسیار مطلوب است. نفس این ارتباط بسیار اثر‌گذار است. از زمان آغاز دولت سیزدهم این دومین جلسه‌ای است که برگزار شده است. حسن این جلسات این است که علاوه‌بر ارتباطات حسنه و درک متقابلی که بین اصحاب رسانه و دولت شکل می‌گیرد کم‌وکیف موضوعات نیز در این جلسات مطرح می‌شوند که مدیران رسانه در جریان آن قرار می‌گیرند و رئیس‌جمهور هم دغدغه مطبوعات را می‌شنود. نفس این موضوع ارزشمند و اثر‌گذار است. هماهنگی‌های جلسه به‌خوبی انجام شده بود و ترکیب حاضران در جلسه تقریبا همه رسانه‌های مطرح کشور را پوشش می‌داد. من ایراد خاصی درمورد سازوکار جلسه ندیدم، به‌جز اینکه وقت آن کافی نبود. علی‌القاعده زمانی که بحث تبادل‌نظر مطرح می‌شود فرصت کنکاش در مساله و پرسش و پاسخ وجود ندارد و باید زمان بیشتری برای طرح دیدگاه‌های افراد مختلف اختصاص داده می‌شد.
 
این دومین جلسه سیدابراهیم رئیسی با اصحاب رسانه است. با توجه به اینکه شما در جلسه نخست نیز حضور داشتید، آیا در این مدت موارد پیشنهادی شما مورد پیگیری قرار گرفته است؟
من فکر نمی‌کنم ۶ ماه زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه باشد. مسائل اقتصادی ریشه‌ای بوده و نمی‌شود یک‌شبه آنها را حل کرد. ما همان اشکال‌ها و ایرادهایی که درخصوص مسائل اقتصادی به دولت قبل داشتیم، به این دولت نیز ارائه داده‌ایم و فکر می‌کنیم اتخاذ تصمیمات دیرهنگام و مشخص نبودن دقیق جهت‌ها عارضه‌ای است که همه دولت‌ها با آن دست به گریبانند، ولی با توجه به تعاملی که درحال شکل‌گیری است، امیدوار به مورد توجه قرار گرفتن پیشنهادها هستیم. آقای رئیس‌جمهور دوبار مرا خطاب قرار داد و گفت فلان مطلب و توصیه‌های ما برای ایشان موثر واقع شده و آن را مورد استفاده قرار داده‌ است. امیدواریم تبادلی که شکل می‌گیرد در بهبودی بخشیدن به روند سیاستگذاری در دولت موثر واقع شود.
 
آیا برای ادامه‌دار بودن این تعامل سازوکاری تعبیه شده است؟
سازوکار ویژه‌ای شکل نگرفته است. خود مطبوعات بالاخره سازوکار هستند و این تعامل به‌طور عادی هر روز بین رسانه‌ها و مخاطبان‌شان -که بخشی از آن نیز دولت است- وجود دارد، بنابراین این تعامل را نمی‌شود در مکانیسم‌های جاری و سازوکار اداری گنجاند. فکر می‌کنم این نشست‌ها کمک می‌کنند تعامل‌ها سازنده‌تر شوند و نقدها کارشناسانه‌تر و دقیق‌تر مطرح شوند. در طرف مقابل حتما نگاه دولت به مطبوعات نگاه دقیق‌تری خواهد بود.
 
درمورد مذاکرات وین چه انتقادهایی مطرح شد و موضع آقای رئیسی درقبال آن چه بود؟
چیزی که رئیس‌جمهور در جلسه ذکر کرد این بود که خطوط قرمز دولت در زمینه مذاکرات همان خطوط قرمزی است که رهبری دارند و درنتیجه منشأ و چهارچوب تصمیم‌گیری دولت در این زمینه همان چهارچوب رهبری است. منتها در جزئیات، نظر آقای رئیسی این است که مذاکره رفت‌وبرگشتی است و با توجه به تفاوت دیدگاه‌هایی که وجود دارد، هنوز به نتیجه نرسیده است. امیدواریم زودتر به نتیجه‌ای برسیم تا به مجموعه کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی کمک شود.

درمورد مباحثی همچون طرح صیانت یا حواشی مشهد که تاثیرات اجتماعی داشته است نیز مباحثی در جلسه مطرح شد. واکنش آقای رئیسی به این موارد چه بود؟
این موارد را یکی از دوستان مطرح کرد که آقای رئیس‌جمهور به‌دلیل فرصت کوتاهی که بود و زمان اذان مغرب و افطار فرارسید، فرصت نکرد خیلی به این موضوع‌ها بپردازد.

محمدرضا احمدی، مدیر اخبار ریاست‌جمهوری صداوسیما در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

یادداشت‌نگاری رئیس‌جمهور از انتقادات، دلگرم‌کننده بود

فضای کلی جلسات چگونه بود و چه مواردی را در جلسه به‌عنوان پیشنهاد و انتقاد مطرح کردید؟
آنچه که در جلسه دو روز گذشته مشخص بود، تمام سعی نهاد ریاست‌جمهوری به‌عنوان برگزار‌کننده این جلسه، از حوزه اجرا گرفته تا سیاستگذاری و روابط‌عمومی این بود که طیف‌های مختلفی از اندیشه‌های سیاسی و حزبی در این جلسه حضور داشتند و از این لحاظ این امر محقق شده ‌بود. نکته‌ای که سعی کردم در این جلسه مطرح کنم، این بود که سفرهای ریاست‌جمهوری گوهری برای بازسازی سرمایه اجتماعی است که باید در شیوه آن بازنگری و این موضوع باید تکمیل شود و یکی دیگر از نکاتی که موردتوجه من بود، نهاد ریاست‌جمهوری و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور درگیر پاسخ به منتقدان بودند و باید آن چیزی را که فکر می‌کنند درست است در راستای خدمت به مردم انجام دهند و قضاوت را به مردم بسپارند.
 اینکه کار را درست انجام داده و قضاوت را به مردم سپرده‌ است هر منتقد منصفی را به این امر وا می‌دارد که در انتقاد خود تجدیدنظر کند یا آن را جواب‌داده ببیند. نگرانی من این بود که رئیس‌جمهور و نهاد ریاست‌جمهوری درگیر مارپیچی از پاسخ دادن به نقدهایی شوند که گاه درست و گاه غلط است و بیشتر جنبه‌ طیفی و سیاسی دارند. یکی دیگر از دغدغه‌هایم این بود که سیاسیون رئیس‌جمهور را ‌ برای تسویه‌حساب‌های خودشان به‌نوعی وجه‌المصالحه قرار بدهند. البته مطمئنا ایشان در عین شنیدن همه اظهارنظرها خودش را وابسته به احزاب برای پاسخ دادن به حزب دیگر نمی‌داند و از نقدها و پیشنهادهای همه جریان‌ها بهره خواهد برد.

فکر می‌کنید این جلسات ادامه داشته باشد؟ برای بهتر شدن آنها چه پیشنهادی دارید؟
هر رئیس‌جمهور و هر مجموعه دولتی‌ای قاعدتا نباید خودش را از معرض نقد و پیشنهاد اصحاب رسانه دور بداند. رئیس‌جمهور طبعا این موضع را مدنظر قرار دارد، حتی در دوره‌ای که آقای رئیسی در قوه‌ قضائیه بودند هم این مشی را داشتند. همه طیف‌ها باید سعی کنند در زمان مناسب حرف‌ها و ایده‌های خود را مطرح کنند. انتقادهایی که بیشتر به خود رسانه‌ای‌ها وارد بود، این بود که خیلی به موضوع رسانه نپرداختیم و بیشتر مباحث سیاسی و حزبی را موردتوجه قرار دادیم که این خیلی اتفاق خوشایندی نبود. این جلسه فرصتی بود برای گفتن دغدغه‌ها با بالاترین شخصیت اجرایی کشور که حتما موثر است، به‌شرطی که استمرار پیدا کند و من نیز این اراده برای استمرار جلسات را می‌بینم.

رفتار رئیس‌جمهور دربرابر مسائل مطرح‌شده در جلسه چگونه بود؟
آقای رئیسی بسیار شنوا بود و قلم‌به‌دست هر صحبتی را از هر مخاطبی می‌شنید، شروع به یادداشت‌نگاری می‌کرد و این کار دلگرمی می‌داد که ایشان صحبت‌ها را می‌شنود و برایش مهم است. آن چیزی که به‌عنوان جمع‌بندی گفت این بود که رسانه‌ها پلی برای رساندن پیام‌های مردم به دولت جهت اجرای بهتر فرآیند‌های کاری باشند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40858
  • منبع : فرهیختگان

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.