• امروز : سه شنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 16 September - 2025
کل اخبار 6560

صدای حوزه امروز

راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟

13
یادداشت؛

کدیور و ابتذال در تاریخ نویسی

  • کد خبر : 32516
  • 11 آذر 1400 - 16:31
کدیور و ابتذال در تاریخ نویسی
محمدی سیرت: کدیور در کتاب ابتذال مرجعیت ادعا می‌کند، نواری از آیت الله باقری کنی در دانشگاه امام صادق(ع) است که می‌گوید این آقای خامنه‌ای مکاسب را از رو نمی‌تواند بخواند، چطور مرجع شده؟! صحت این ادعا از آیت الله باقری کنی پرسیده شد؛ ایشان پاسخ داد: اگر حرام لقمه‌ای بگوید حرام زاده ای، او را پاسخ می‌دهی؟!

به گزارش صدای حوزه، محمد محمدی سیرت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در یادداشتی تحت عنوان «کدیور و ابتذال در تاریخ نویسی» نوشت:

الف) جمهوری اسلامی را مخالفینی است متنوع و متعدد. هرکدام نقشی دارند و از منظری عداوت را ابراز می‌دارند. یکی همچون سازمان منافقین ابزار ترور و خشونت برمی‌دارد و دیگری ابزار فکر و اندیشه را.

ب) از ابتدای انقلاب، تاریخ  سیاسی و روایت حوادث بسیار مورد توجه مخالفان ج.ا قرار گرفته و می‌گیرد. ضریب نفوذ گسترده و همه فهم بودن به نسبت شبهات نظری، کم کاری و کم سوادی تاریخی ما، از دلایل پرداختن به شبهات تاریخی است. بعد از فتنه ۸۸ تمرکز بر تاریخ بیشتر شده و در قالب‌های مختلف شبهه تولید می‌شود. در واقع تاریخ برای کسانی است که آن را روایت می‌کنند، جنگ روایت‌هاست!

ج) نقش محسن کدیور در این کارزار، نقد اسلام سیاسی، فقه حکومتی، فقهای معتقد به حکومت دینی و در نهایت تخریب نظری و تاریخی ولایت فقیه است. در این مسیر تلاشهای بسیاری کرده است و آثار بسیاری در تخریب این شخصیت ها نوشته است: حضرات آیات اراکی، بهجت، یزدی، مصباح یزدی و حسن‌زاده و … . اما خصومت نظری و مصداقی او با ولایت فقیه و ولی فقیه بیش از دیگران است! آثار نظری همچون «حکومت ولایی» و آثاری تاریخی همچون «ابتذال مرجعیت». آخرین آن هم اتهام جعل نامه عذرخواهی آیت الله آذری قمی در کتاب «روشن بینی امام» است.

د) اما سبک او: مغلق و مطول نویسی در آثار نظری که نوعی باسوادی را القاء می‌کند و بهره گیری از داده‌های درست و غلط تاریخی متعدد که تلاش می‌کند مخاطب کم اطلاع را مبهوت و در نهایت مغلوب کند!

ه) مثال از دروغهای تاریخی:

۱. نقلی کرده بود از علامه طباطبایی که بعد از شنیدن خبر شهادت آیت الله قدوسی(داماد علامه)، گفته بودند که اسلام در انقلاب شهید شد! در حالی که دختر علامه می‌گوید: «بعد از شهادت، علامه اصلا به حال خود نبودند و ایشان در بیمارستان قلب بستری بود و ما به ایشان نگفته بودیم!»

۲. در کتاب ابتذال مرجعیت ادعا می‌کند، نواری از آیت الله باقری کنی در دانشگاه امام صادق(ع) است که به مرجعیت رهبری انقلاب اعتراض می‌کند و می‌گوید این آقای خامنه‌ای مکاسب را از رو نمی‌تواند بخواند، چطور مرجع شده؟!

یکی از اساتید دانشگاه می‌گفت صحت این ادعا را از آیت الله باقری کنی پرسیدم، ایشان چند دقیقه‌ای از حلال خوری طلبه‌ها در گذشته گفتند! مجدد سوالم را تکرار کردم چند دقیقه‌ای از دقت امام و رهبری در حلال بودن اموال و دارایی‌هایشان گفتند. باز هم سوال را تکرار کردم، گفتند: اگر حرام لقمه‌ای بگوید حرام زاده ای، او را پاسخ می‌دهی؟!

و بسیاری مثال دیگر که در این مجال نیاید…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32516
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.