• امروز : پنج شنبه - ۲۴ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 16 October - 2025
کل اخبار 6593

صدای حوزه امروز

افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم

13
یادداشت؛

کدیور و ابتذال در تاریخ نویسی

  • کد خبر : 32516
  • 11 آذر 1400 - 16:31
کدیور و ابتذال در تاریخ نویسی
محمدی سیرت: کدیور در کتاب ابتذال مرجعیت ادعا می‌کند، نواری از آیت الله باقری کنی در دانشگاه امام صادق(ع) است که می‌گوید این آقای خامنه‌ای مکاسب را از رو نمی‌تواند بخواند، چطور مرجع شده؟! صحت این ادعا از آیت الله باقری کنی پرسیده شد؛ ایشان پاسخ داد: اگر حرام لقمه‌ای بگوید حرام زاده ای، او را پاسخ می‌دهی؟!

به گزارش صدای حوزه، محمد محمدی سیرت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در یادداشتی تحت عنوان «کدیور و ابتذال در تاریخ نویسی» نوشت:

الف) جمهوری اسلامی را مخالفینی است متنوع و متعدد. هرکدام نقشی دارند و از منظری عداوت را ابراز می‌دارند. یکی همچون سازمان منافقین ابزار ترور و خشونت برمی‌دارد و دیگری ابزار فکر و اندیشه را.

ب) از ابتدای انقلاب، تاریخ  سیاسی و روایت حوادث بسیار مورد توجه مخالفان ج.ا قرار گرفته و می‌گیرد. ضریب نفوذ گسترده و همه فهم بودن به نسبت شبهات نظری، کم کاری و کم سوادی تاریخی ما، از دلایل پرداختن به شبهات تاریخی است. بعد از فتنه ۸۸ تمرکز بر تاریخ بیشتر شده و در قالب‌های مختلف شبهه تولید می‌شود. در واقع تاریخ برای کسانی است که آن را روایت می‌کنند، جنگ روایت‌هاست!

ج) نقش محسن کدیور در این کارزار، نقد اسلام سیاسی، فقه حکومتی، فقهای معتقد به حکومت دینی و در نهایت تخریب نظری و تاریخی ولایت فقیه است. در این مسیر تلاشهای بسیاری کرده است و آثار بسیاری در تخریب این شخصیت ها نوشته است: حضرات آیات اراکی، بهجت، یزدی، مصباح یزدی و حسن‌زاده و … . اما خصومت نظری و مصداقی او با ولایت فقیه و ولی فقیه بیش از دیگران است! آثار نظری همچون «حکومت ولایی» و آثاری تاریخی همچون «ابتذال مرجعیت». آخرین آن هم اتهام جعل نامه عذرخواهی آیت الله آذری قمی در کتاب «روشن بینی امام» است.

د) اما سبک او: مغلق و مطول نویسی در آثار نظری که نوعی باسوادی را القاء می‌کند و بهره گیری از داده‌های درست و غلط تاریخی متعدد که تلاش می‌کند مخاطب کم اطلاع را مبهوت و در نهایت مغلوب کند!

ه) مثال از دروغهای تاریخی:

۱. نقلی کرده بود از علامه طباطبایی که بعد از شنیدن خبر شهادت آیت الله قدوسی(داماد علامه)، گفته بودند که اسلام در انقلاب شهید شد! در حالی که دختر علامه می‌گوید: «بعد از شهادت، علامه اصلا به حال خود نبودند و ایشان در بیمارستان قلب بستری بود و ما به ایشان نگفته بودیم!»

۲. در کتاب ابتذال مرجعیت ادعا می‌کند، نواری از آیت الله باقری کنی در دانشگاه امام صادق(ع) است که به مرجعیت رهبری انقلاب اعتراض می‌کند و می‌گوید این آقای خامنه‌ای مکاسب را از رو نمی‌تواند بخواند، چطور مرجع شده؟!

یکی از اساتید دانشگاه می‌گفت صحت این ادعا را از آیت الله باقری کنی پرسیدم، ایشان چند دقیقه‌ای از حلال خوری طلبه‌ها در گذشته گفتند! مجدد سوالم را تکرار کردم چند دقیقه‌ای از دقت امام و رهبری در حلال بودن اموال و دارایی‌هایشان گفتند. باز هم سوال را تکرار کردم، گفتند: اگر حرام لقمه‌ای بگوید حرام زاده ای، او را پاسخ می‌دهی؟!

و بسیاری مثال دیگر که در این مجال نیاید…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32516
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

17مهر
دل آرام، اراده مستحکم، ایمان ژرف و امید زنده، نتیجه اقامه نماز با خشوع و دل‌سپاری به خداست
03مهر
مخاطب اصلی کلام رهبر انقلاب در بیان بن‌بست محض بودن مذاکرات، جریان ظاهربین و ساده‌انگار است نه رئیس جمهور
حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی طی گفتگو با صدای حوزه تبیین کرد؛

مخاطب اصلی کلام رهبر انقلاب در بیان بن‌بست محض بودن مذاکرات، جریان ظاهربین و ساده‌انگار است نه رئیس جمهور

31اردیبهشت
مذبح منشور حوزه
یادداشت؛

مذبح منشور حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.