• امروز : دوشنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 27 October - 2025
کل اخبار 6597

صدای حوزه امروز

تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر!

1
استاد علیرضا پناهیان در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «روش استنباط معارف تبلیغی» مطرح کرد؛

تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی

  • کد خبر : 47715
  • 05 آبان 1404 - 11:36
تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی
در اصول فقه جزئی‌نگر، توجه بیشتر بر معنای واژه یا جمله است، نه بر پیوند و جهت‌گیری مجموعه‌ی گزاره‌ها در کنار هم.

به گزارش صدای حوزه، در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «روش استنباط معارف تبلیغی» که برای طلاب سطح چهار مرکز تخصصی تبلیغ در مدرسه‌ی علمیه‌ی دارالحکمه برگزار می‌شود، استاد علیرضا پناهیان به تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی پرداختند:

ایشان بیان کردند: در استنباط فقهی متعارف، محور اصلی بررسی، «فعل مکلف» است. فقیه با مراجعه به متون دینی، احکام واجب، حرام و سایر تکالیف عملی را استخراج می‌کند. این رویکرد، استفاده از متون دین را در محدوده‌ی احکام عملی مورد بررسی و استفاده قرار می‌دهد و به ظرفیت‌های معرفتی و تبلیغی نمی‌پردازد.

در مقابل، در استنباط معارف تبلیغی تمرکز بر «ساختن نگرش و انگیزه در مکلف» است. هدف، ایجاد معرفت و انگیزه‌ی الهی در انسان است تا عمل دینی با آگاهی هرچه بیشتر و نیز اخلاص در نیت و اصرار در عمل انجام گیرد. در این روش، هدف آن است که مکلف به دین احترام بگذارد حتی اگر عمل نکنید و یا حتی اگر انگیزه‌ی فرد به فعلیت هم نرسد، لااقل حسرت از ترک عمل یا گرایش قلبی در او شکل بگیرد، و این خود دستاوردی تبلیغی به شمار می‌آید.

مبلغ در این شیوه از استنباط، به دنبال آن است که از متون دینی برای تأثیرگذاری بر اندیشه و احساس مخاطب بهره بگیرد، نه برای تعیین تکلیف عملی او.

استاد پناهیان تأکید کردند: مبلغ باید در مسیر استنباط معارف تبلیغی، شناخت دقیقی از مخاطب و جامعه داشته باشد؛ امری که در فقه رایج و معطوف به عمل مکلف معمول نیست. این شناخت از مخاطب و جامعه را هم باید از متون دینی دریافت کرد ولی در این راه می‌توان از دانش تجربی هم در جای خودش بهره برد.

ایشان افزودند: روش استنباط احکام فقهی، معمولاً جزئی‌نگر است و فقیه در پی کشف حکم یک رفتار خاص است؛ در حالی‌که در استنباط معارف تبلیغی نیازمند نگاه کل‌نگر است. در اصول فقه جزئی‌نگر، توجه بیشتر بر معنای واژه یا جمله است، نه بر پیوند و جهت‌گیری مجموعه‌ی گزاره‌ها در کنار هم. در استنباط معارف تبلیغی اگر چه بی نیاز به آنچه در اصول فقه هست نیستیم ولی علاوه برآن نیاز به اصولی که ما را در کل نگری و دریافت نظامات دینی موفق کند هم داریم.

در معارف تبلیغی باید مجموعه‌ی کلمات خداوند در کنار هم دیده شود تا بشود از پیام‌های الهی نظامی یکپارچه از دین به مخاطب ارائه کرد. البته این نگاه کل‌نگر باید ضابطه‌مند و علمی باشد و نباید برداشت‌های کلان را «ذوقی» نامید؛ زیرا جمع‌ و ساختار کلی جاری در سخنان الهی هم سرشار از حکمت است.

استاد پناهیان در پایان تأکید کردند که اصول فقه موجود – که از الفاظ آغاز می‌شود و به اصول عملیه ختم می‌گردد – برای دستیابی به چنین کل‌نگری‌ای کافی نیست. دستیابی به فقه فرهنگی و تبلیغیِ کل‌نگر، مستلزم تکمیل اصول فقه فعلی و یا به کارگیری بیشتر بخش‌هایی از آن است که بتواند این نظام فکری را سامان دهد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=47715
  • منبع : دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.