• امروز : دوشنبه - ۱۲ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 3 November - 2025
کل اخبار 6596

صدای حوزه امروز

تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر!

2
یادداشت؛

کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز

  • کد خبر : 47051
  • 31 تیر 1404 - 15:50
کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز
نکته مهم و نگران‌کننده این است که برخی می‌خواهند با همین وضعیت موجود حوزه، تبلیغ را به اولویت اول حوزه تبدیل کنند؛ در حالی‌که این نگاه از اساس اشتباه است!

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علی حیدری طی یادداشتی با اشاره به ماموریت های سه گانه محوله به کانون های عظیم تبلیغی، این مامورت ها را با واقعیت های روز تطبیق داده است که در ادامه مطالعه مینمایید:

گاهی ما در حوزه و نهادهای تبلیغی برای تحول نمی‌دانیم چه کار کنیم در حالی‌که رهبر معظم انقلاب خودشان راه‌حلی شفاف و قابل‌فهم برای همه ارائه کرده‌اند. ایشان برای اولویت یافتن تبلیغ در حوزه، یک پیشنهاد مشخص و ساده اما بنیادین مطرح کردند؛ ایشان در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲، با تأکید بر ضرورت تحول بنیادین در تبلیغ دینی، سه مأموریت روشن و اساسی برای «کانون‌های عظیم تبلیغی» تعیین کردند:

۱️⃣ تهیه‌ی مواد تبلیغی به‌روز و متناسب با نیازهای فکری و فرهنگی جامعه
۲️⃣ تنظیم شیوه‌های اثرگذار تبلیغی و نوآوری در روش‌های ارتباطی
۳️⃣ تربیت مبلّغ توانمند در طراز انقلاب اسلامی، همان‌گونه که حوزه مجتهد تربیت می‌کند

دو سال پس از مطالبه رهبر انقلاب؛ چرا پیشرفتی دیده نمی‌شود؟
پس از دو سال، ارزیابی وضعیت موجود نشان می‌دهد که برخی مجموعه‌های تبلیغی، هنوز از مرحله مقدماتی عبور نکرده‌اند. این عقب‌ماندگی را می‌توان این‌گونه توضیح داد:

ابهام مفهومی و نظری:
بخش مهمی از این کانون‌ها هنوز به تعریف روشن و علمی از تبلیغ در عصر جدید نرسیده‌اند. تا زمانی که فهم دقیقی از «مسئله تبلیغ» شکل نگیرد، هر اقدامی صرفاً واکنشی و موردی خواهد بود، نه راهبردی.

غلبه ساختار اداری بر مأموریت علمی و عملی:
این مراکز خواه نا خواه درگیر بروکراسی، جلسات طولانی و طراحی‌های کلی بوده‌اند تا تولید عملیاتی محتوا یا تربیت مبلّغ. در حالی‌که رهبر انقلاب، از کانون‌ها به‌عنوان یک مرکز پویا و عملیاتی یاد کرده‌اند، نه یک ساختار اداری.

عدم اولویت‌بندی درست:
به‌جای تمرکز همزمان بر سه مأموریت و ایجاد هم‌افزایی میان آن‌ها، بسیاری از این مراکز یا تنها به تولید محتوا پرداخته‌اند، یا صرفاً دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برگزار کرده‌اند. در نتیجه، حلقه نهایی یعنی تربیت مبلّغ طراز انقلاب تقریباً مغفول مانده است.

یک خطای راهبردی؛ تبلیغ با وضعیت موجود حوزه
نکته مهم و نگران‌کننده این است که برخی می‌خواهند با همین وضعیت موجود حوزه، تبلیغ را به اولویت اول حوزه تبدیل کنند؛ در حالی‌که این نگاه از اساس اشتباه است!

تبلیغ یک اقدام جزئی و شورانگیز نیست که با چند برنامه مقطعی یا برگزاری دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت حل شود؛ تبلیغ یک کار فقاهتی و دانشی است؛ یعنی همچون اجتهاد، نیازمند پشتوانه علمی و روش‌مند است.

بنابراین، هرگونه تحول تبلیغی مستلزم تغییرات گسترده، اما شدنی در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه است؛ تغییری که از تربیت طلبه در مراحل ابتدایی تا تولید نظریه‌های نو در عرصه دین و اجتماع را دربرمی‌گیرد.

تا زمانی که این اصلاح ساختاری در حوزه صورت نگیرد، هر تلاشی برای اولویت دادن به تبلیغ، تنها به اقدامات سطحی و کوتاه‌مدت منتهی خواهد شد و نتیجه‌ای پایدار و تمدنی نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=47051
  • نویسنده : حجت الاسلام علی حیدری (با اندکی تصرف)

مطالب مرتبط

05آبان
نسل زد یا نسل ضد!؟
05آبان
تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی
استاد علیرضا پناهیان در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «روش استنباط معارف تبلیغی» مطرح کرد؛

تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.