به گزارش صدای حوزه، اخیرا آیت الله اعرافی در نشست با شورای شفاف نکات بسیار مهمی را مطرح کردند که به نظرم کم نظیر بود و جا داشت بیشتر از اینها مورد توجه اصحاب اندیشه و نخبگان حوزوی قرار بگیرد، ایشان در این نشست به مسأله هوش مصنوعی، قشر خاکستری و لزوم مخاطب شناسی و البته اذعان به ضعف گسترده در این زمینه ها در کلیت حوزه علمیه اشاره کردند:
+ روایت مدیر حوزه های علمیه از اهم و احب امور نزد رهبر معظم انقلاب:
در ادامه ایشان در بخشی از صحبت هایشان اشاره کردند که بابت موضوعی از قبل همچنان نگران هستند:
ما طرح هجرت و امین را گسترش فوق العاده ای دادیم اما من همچنان نگرانم که آن برادر و خواهر طلبه ای که می رود سر کلاس تا چه حد این نوجوان را می فهمد و می شناسد و چه در دست دارد تا او را راهبری و هدایت کند، صد بار تا حالا این نکته را گفته ام! (پیوند )
نگرانی مدیر حوزه های علمیه بابت کیفیت امر تبلیغ در مدارس و در مواجهه با نوجوانان و همچنین اذعان به وجود ضعف زمینه “مخاطب شناسی” و “تسلط به محتواهای ناظر به مسائل میدانی” بسیار ستودنی بود اما لازم است این سرنخ، رها نشود و تا سر منزل مقصود دنبال شود.
براستی چنین طلابی که هم نوجوان امروزی را دقیق بشناسند و هم مسلط به مباحث مسأله محور و ماهر در ارتباط گیری و آگاه به خصوصیات شخصیتی نسل نو باشند کجا باید تربیت شوند؟ آیا چنین مهارت هایی می تواند با یک دوره آموزشی و یا با چند کارگاه توسط معاونت تبلیغ حل و فصل شوند؟
مدیر حوزه های علمیه قبلا هم مثلا در پانزدهمین هماندیشی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفته بود: “باید طلاب علوم دینی مشغول در مدارس با نگاه فلسفی و کلامی آشنایی داشته باشند و سعه و گسترش اطلاعات از جمله بایسته های دیگری است که باید طلاب فعال در مدارس به این بایسته ها توجه داشته باشند.” و آنروز هم کسی نگفت که برای ساخت و پرداخت چنین طلابی معاونت های آموزش، پژوهش و تهذیب حوزه چه اقداماتی داشته اند؟!
برخی در ادامه و تعقیب صحبت های آیت الله اعرافی از معاونت تبلیغ حوزه شاکی شدند که چرا این معاونت مثلا نتوانسته نگرانی های بحق مدیر حوزه را رفع کند؟! فارغ از اینکه این نگاه، نگاهی سطحی و ساده انگارانه می باشد چرا که اساسا معاونت تبلیغ دخل و تصرفی در پرورش و تربیت طلاب ندارد، چه به لحاظ آموزشی چه به لحاظ پژوهشی و چه به لحاظ تهذیبی و در واقع معاونت تبلیغ، طلاب را از حوزه تحویل می گیرد و به کار می گمارد و اتفاقا در این زمینه موفق هم عمل کرده است و مدیر حوزه هم دقیقا ناظر به این توفیق می گوید: “ما طرح هجرت و امین را گسترش فوق العاده ای دادیم .”
به نظر می رسد در پیگیری اوامر رهبری عزیز در باب تبدیل تبلیغ به اولویت اول حوزه علمیه، به جای معاونت تبلیغ باید رفت سمت معاونت های آموزش، پژوهش و تهذیب و از آنها پرسید که چه میزان از برنامه های خود را مطابق خواست رهبری و رفع نگرانی مدیر حوزه های علمیه تغییر داده اند و در سطحی کلان تر باید سراغ شورای عالی حوزه های علمیه رفت که چقدر برای تحقق این امر کمک کار مدیر حوزه بوده اند؟!
متاسفانه امروز بعد از گذشت حدود یکسال و نیم از امر رهبر انقلاب در دیدار با مبلغین برای تبدیل تبلیغ به اولویت اول حوزه های علمیه شاهد هیچ حرکت محسوسی نبوده ایم و صرفا حجت الاسلام عبدالحسین مشکانی با حکم آیت الله اعرافی به عنوان “مسئول دبیرخانه کانون های عظیم تبلیغی” مرکز مدیریت حوزه های علمیه منصوب و معرفی شده است و ندیده و نشنیده ایم که اتفاق در خوری افتاده باشد
از سوی دیگر نمی توان کندی ذاتی روند امور در حوزه را نادیده گرفت؛ این مشکل در حدی است که مدیر حوزه در جلسه هم اندیشی با طلاب هنرمند و فعال در تبلیغ نوین گفته بود: ” طرحی که برای ارتقای وضعیت معیشتی اساتید و مبلغین و… داشتیم بعد از ۵ سال تلاش، کم کم در حال اجرایی شدن می باشد، این طرح می توانست در یک ماه به نتیجه برسد اما سرعت فرآیندهای حوزه به این شکل است!”؛ اما با تمام این اوصاف وضعیت بی عملی نسبی که شاهدش هستیم با توجه به دانسته ها و مشاهداتی که داریم غیر قابل توجیه است!
+ تحقیقی در جهت سرعت گرفتن حوزه در واکنش محسوس به اوامر رهبری!