• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل اخبار 6298اخبار امروز 0
3
طی یادداشتی بررسی شد؛

دین جهانی، پیامبر تمدن ساز

  • کد خبر : 45182
  • 31 شهریور 1403 - 13:54
دین جهانی، پیامبر تمدن ساز
پیامبر اسلام با آموزه‌های تمدنی اسلام کاری کرد که سایر ادیان از انجام آن عاجز بودند و نمونه آن راهبرد هجرت در عین حفظ وحدت بود که منجر به امت سازی و  انتشار این دین در کمتر از سه دهه در جهان بود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام محمدرضا بابایی طی یادداشتی به بررسی جهانی بودن دین اسلام، به دلیل تمدن ساز بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرداخته است که در ادامه مطالعه مینمایید:

برخی می‌گویند دو نوع دین داریم؛ادیان جهانی‌اندکه عبارتنداز: اسلام، مسیحیت و بوداییسم. و بقیه ادیان که منطقه‌ای، محلی و یا خانوادگی بودند. در بین سه دین جهانی،  اسلام بنابه شخصیت پیامبراکرم(ص) و مکان بعثت دین اسلام، خصوصیت خاصی دارد.

چرا که با ولادت ایشان اتفاقاتی در مکه و حومه آن افتاد که تا آن زمان بی‌سابقه بود و همینطور حجاز که عبارت باشد از محل بعثت پیامبر(ص) و دین اسلام، جایی بود که از سه طرف، توسط کشورهای متمدن آن روزی یعنی ایران، روم و مصر در محاصره بود.

اما نکته قابل توجه این است؛ هیچکدام از امپراطوری‌ها نسبت به این سرزمین که بیابان لم یزرعی بیش نبود چشم طمع نداشتند و به سمتش نمی آمدند، همینطور خود مردم حجاز نیز به واسطه اینکه خیلی مورد عنایت همسایگان‌شان نبودند بویی از تمدن را استشمام نکرده بودند البته برای خودشان قوانینی داشتند ولی اینکه بتوانند در مقابل دیگر مردمان حرفی برای گفتن داشته باشند، نبوده است.

در این میان پیامبری مبعوث می‌شود و داعیه دار سعادت کل بشریت است، فراگیری و استقبال مردمان از این دین در حالی  است که این آیین از سمت پیامبری اُمی که هیچ تمدنی را ندیده ارایه گشته است . پس منظور از  پیامبر امی یعنی پیامبری که هیچ فضای تمدنی را درک نکرده بود.

تمدن سازی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

حال مگر رسول اکرم(ص) کدام آیین تمدنی را از همان ابتدا به پیروانش هدیه داد که اینگونه توانست آوازه اسلام را فراگیر کند؟ پاسخ این سوال در علت زوال تمدن‌های دیگر است که عبارت بود از: ظلم و ستم حاکمان و تفرقه میان امت، بعبارتی این تمدن‌ها امت‌سازی نکرده بودند و بخاطر همین بعد از مدتی به زوال منتهی می‌شدند.

کار پیامبر دوری از این دو مولفه بود، ایشان ضمن تخلق به اخلاق حسنه، هوش و ذکاوت را هم دارا بودند که همین سبب جذابیت شخصیت‌شان می شد، قرآن از این ویژگی پیامبر به عنوان خلق عظیم یاد می‌کند و او را اسوه حسنه برای جهانیان معرفی می کند.

در کنار این ویژگی شخصیتی که عامل ترقی تمدن اسلام است، مردمان آن تمدن نیز باید در خود اخلاق تمدنی را نهادینه می کردند که قرآن در آیات ۱۰۳ الی ۱۰۵ سوره مبارکه آل عمران این اخلاق تمدنی را به صورت ویژه مورد اشاره قرار می‌دهد و مسلمانان را از تفرقه برحذر می دارد و آنان را به وفاق دعوت می کند اما وفاق و وحدتی که رشته آن دین خداست و محبت خدا که سبب نجات مسلمانان از پرتگاه های مهم بوده است.

در ادامه خداوند متعال گروهی را موظف می‌کند مواظب این وحدت باشند تا امت واحده اسلامی دچار از هم گسیختگی نشده و در مقابل دشمن زیون نشوند، بلکه این گروه‌ها افرادی را که آتش بیار معرکه می‌شوند را از راه تبیین آرام کرده و از تفرق مسلمین و اختلاف بین آنها جلوگیری کنند .

در آخر هشدار می‌دهد که ای مسلمانان مثل افرادی نباشید که متفرق شدند و بین خودشان اختلاف ایجاد کردند، بعد از اینکه برایشان آیات روشن پیروزی از سمت خدا آمده بود. چرا که آنها به عذاب عظیم دچار می‌شوند.

پیامبر اسلام با آموزه‌های تمدنی اسلام کاری کرد که سایر ادیان از انجام آن عاجز بودند و نمونه آن راهبرد هجرت در عین حفظ وحدت بود که منجر به امت سازی و  انتشار این دین در کمتر از سه دهه در جهان بود. امروز با وجود بیداری اسلامی در کشورها و آشنایی افراد بیشتری با اسلام این راهبرد بسیار راهگشا خواهد بود و اگر بتوان این برادری و وحدت را به صورت مبنای پیامبر اکرم(ص) تبیین کرد راه امت‌سازی اسلامی هموارتر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45182
  • نویسنده : حجت الاسلام محمدرضا بابایی

مطالب مرتبط

02مهر
درسی که تعطیل نشد!
به بهانه تعطیلی درس فقه و اصول استاد سیدمجتبی خامنه‌ای؛

درسی که تعطیل نشد!

01مهر
«گردن زنی» در میلاد پیامبر مهر و رحمت!
انتقادی به تبلیغات گستره یک فیلم؛

«گردن زنی» در میلاد پیامبر مهر و رحمت!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.