• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 6293اخبار امروز 0
8
طی یادداشتی بررسی شد؛

انقلابی‌گری آرمانی یا انقلابی‌گری عقلانی

  • کد خبر : 45065
  • 07 مرداد 1403 - 16:06
انقلابی‌گری آرمانی یا انقلابی‌گری عقلانی
در امور سیاسی و تصمیمات اجتماعی از جمله انتخابات باید مردم را بشانسیم و انقلابی‌گری که بدون توجه به ذائقه مردم و واقعیات کف جامعه باشد را باید کنار گذاشت، باید حرف همدیگر را بهتر بشنویم.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام سعید فاقدی با انتشار یادداشتی به بررسی این موضوع که انقلابی گری آرمانی خوب است یا انقلابی گری عقلانی پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

به حمد الهی امروز مراسم تنفیذ رئیس جمهور محترم برگزار شد، ضمن تبریک به مردم ایران، و آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور عزیز، ان شاء الله همانطور که قول دادند شاهد آن باشیم که تلاش و کوشش و فعالیت جهادی را به حزب‌گرایی ترجیح بدهند و بتوانند از کارشناسان دلسوز استفاده کنند و بهترین‌ها برای ایشان رقم بخورد زیرا که موفقیت ایشان موفقیت همه ایران است.

بعد از خوابیدن هیجان و تب و تاب انتخابات، سخنی با انقلابیون دارم. قطعا طبق فرمایش رهبری وظیفه امروز ما حمایت از دولت و تلاش برای پیشبرد اهداف عالی نظام توسط دولت است و ما می‌توانیم با حمایت‌ها، فعالیت‌های جهادی و مواضع ناصحانه دولت را همیاری کنیم.

ولی با توجه به پشت سر گذاشتن انتخابات و تجریه از آن نکاتی به ذهن می‌رسد که اشتراک گذاری آنها شاید چراغ راهی برای تصمیم‌های روشن‌تر سیاسی و اجتماعی در آینده باشد.

دوستان من، باید از تاریخ پند گرفت و حق تکرار آنرا نداریم. در امور سیاسی و تصمیمات اجتماعی از جمله انتخابات باید مردم را بشانسیم و انقلابی‌گری که بدون توجه به ذائقه مردم و واقعیات کف جامعه باشد را باید کنار گذاشت، باید حرف همدیگر را بهتر بشنویم. از سیاست ورزی صفر و یکی باید پرهیز شود و به جای متهم کردن دیگران، باید انقلابی‌گری را شناخت.

اعتقاد دارم انقلابی‌گری باید عقلانی باشد: در این برهه زمانی سه شاخصه آن برایم پر رنگ است:

۱-اول اینکه حرفها را باید شنید؛ به دور از انگ و برچسب زدن، اجازه و جرأت بدیم دیگران اظهار نظر کنند و نه اینکه برخی به اسم انقلابی‌گری در دوران انتخابات تا خطیبان اظهار نظر کردند، کلام آنها را در نطفه خفه کردند. برخی از علما را تحذیر و تکفیر کردند. دفاع برخی علما از نامزد‌های دیگر، برای آنها کذب بود. با این جریان باید مقابله شود. اگر جرات سخن گفتن و بلند شدن صدای مخالف در داخل جبهه انقلاب باز نشود، قطعا دچار تهجر خواهیم شد. نباید فضا به گونه‌ای باشد که افراد دلسوز برای سخن گفتن متحمل هزینه شوند و بدانیم طبق فرمایش مولا امیر المومنین علی (ع) بزرگترین هدیه را منتقدان ما به ما خواهند داد.

۲-انقلابیون نباید به صرف بیان برخی از علل مانند: جهل، تعصب، رقیب هراسی و شانتاژ رسانه‌ای و… برای ناکامی‌های سیاسی و اجتماعی اکتفا کنند. همه این ابزارها، سوء استفاده از جهل عوام، تعصب‌های قومیتی و مذهبی در زمان ائمه (علیهم السلام) و در طول تاریخ همواره وجود داشته است و زمامداران فرصت طلب،  نهایت سوء استفاده را در طول تاریخ از این عوامل کرده‌اند. ولی انقلابی‌گری عقلانی آن است که به این امور را دقیق شناسایی کنیم و در تصمیمات آنها را محاسبه کنیم و الا تاریخ مجدد تکرار خواهد شد و ما خواهیم ماند و آمارنهایی که هیچ وقت جامع عمل به آنها پوشانده نخواهد شد.

پس ابتدا باید این عوامل را  بشناسیم و با توجه به آنها تصمیم بگیریم؛ از جمله شناخت ذائقه‌های مختلف مردم و واقعیت‌های کف جامعه؛ یعنی اینکه بدانیم: در برابر مواضع و تصمیمات ما جریاناتی به وجود خواهد آمد که مردم را فریب می‌دهند؛ اینکه بدانیم: برخی تطمیع ‌خواهند شد؛ بدانیم: ممکن است حتی از اسم صداقت سوء استفاده شود؛ بدانیم: با عملیات روانی و رسانه‌ای رقیب هراسی از برخی از افراد و یا مواضع آنها تولید می‌شود، برچسب افراطی‌گری برای گزینه‌ای و برچسب منفعت طلبی برای گزینه‌ی دیگری در جامعه ایجاد می‌شود و متاسفانه طبق تجربه‌ها و زمینه‌هایی برخی مردم آنرا باور خواهند کرد؛ بدانیم: که برخی در طول تاریخ همواره به جهت بغض با حضرت علی(ع)  به سمت معاویه رفتند (البته این تشبیه است مگر هیچ طرفی در داخل نظام معاویه و یا طرف دیگری معصوم نیست) در هر حال این لجبازی برای قشری هر چند اندک در جامعه ما بعد از جریان زن زندگی آزادی و مشکلات اقتصادی برای اتخاذ تصمیمات متقابل مثل قهر با صندوق‌ها و یا مانند آن وجود دارد. عوامل دیگر،  جهل‌ها، سوء استفاده‌ها از تعصب‌های قومیتی و مذهبی زمینه‌اش وجود دارد و باید آنها را شناخت و محاسبه کرد و برای آنها چاره اندیشی کنیم  آنگاه موضع گرفت و یا انتخاب کرد. نه اینکه بدون لحاظ این مطالب صرفا به آرمان‌ها بیاندیشیم.

۳- اینکه بر مواضع حق باید ایستاد و مقاومت کرد و از آنها کوتاه نیامد ولی باید بتوانیم جامعه و افکار عمومی را با خود همراه کنیم. این نیاز به تبیین و نیاز به زمان دارد. نیازمند عملکردی است که طرف مقابل نتواند آنرا تحریف کند. جامعه باید ناصحانه بودن تصمیمات و مواضع ما را باور کند، تند و تیزی برخی از عملکردها، مواضع و انتقادات بر ناصحانه بودن آن، اثر خواهد گذاشت، از متانت آن خواهد کاست.در نتیجه متهم به حزب گرایی خواهیم بود و جامعه با ما همراه نخواهد شد. در صورتیکه برای همراهی مردم نیاز به دلسوزی، صبر، متانت وجود دارد، تا با هنر گام زمان مردم همراه شوند.

این چند نکته اگر چه به بهانه انتخابات و حکم تنفیذ ریاست جمهور محترم بیان شد، اما لُب این سه شاخصه باید در تمام تصمیمات سیاسی توسط انقلابیون لحاظ شود و الا مجدد باید شاهد تکرار تاریخ و بر زمین ماندن آرمان‌ها باشیم.

سخن بیش از این است ولی در جای خود…

الحمد لله رب العالمین

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45065
  • نویسنده : حجت الاسلام سعید فاقدی

مطالب مرتبط

20شهریور
پیامبرانی در اینستاگرام!
طی یادداشتی بررسی شد؛

پیامبرانی در اینستاگرام!

20شهریور
فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز!
عنوانی جالب در بین عناوین دروس خارج آیت‌الله محسن اراکی:

فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.