به گزارش صدای حوزه، آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در دیدار حجت الاسلام محمد قطبی مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: استارتاپ ها مسأله خوبی است و حس نوآوری را در افراد تحریک می کند و می بایست همراه با زمان، بلکه پیش از زمان حرکت کنیم؛ متأسفانه یک سازماندهی که این استارت آپ ها را اقتضا کند، وجود ندارد یا بنده خبر ندارم.
وی با بیان این که ایده استارتاپ ها ایده درستی است، گفت: باید بعضی از آنها از لحاظ فقهی رسیدگی شود و می بایست تمام میزان های فقهی بر همه اینها رعایت شود و همه اینها برای فقه و اسلام است؛ باید اسلام در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی فقهی پیاده شود و اگر ایده نوگرایی بی حساب و کتاب به ذهن خطور کنند، محکمات اسلام را به اسم اجتهاد زیر پا می گذارند.
عضو شورای نگهبان تصریح کرد: همه اینهایی که معقول و نیازها است، گاهی از لحاظ فقهی راه های ولایی دارد و از چارچوب احکام شرع خارج نیست؛ بعضی از مسائل است که از نظر اسلام اشکال ندارد اما دلیل بر این نیست که مطلوب اسلام هست و باید با معیارهای دیگری سنجیده شود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که خداوند متعال به شما توفیق دهد که بتوانید عالمانه، نه فناوری زده و نه نوآوری زده و نه متهجرانه، بلکه آنچه که اقتضای روش درست بحث می کند، با اتکای به منابع اصیل مثل قرآن کریم و سنت رسول خدا(ص) آنچه که وظیفه مان است، تشخیص دهید، البته منبع اجتهاد که یکی از آنها هم عقل است، نباید فراموش شود تا خدمتی به اسلام و جمهوری اسلامی شده باشد.
حمایت های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از تیم های نوآور و خلاق
مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق نیز با بیان این که برای استفاده از این ظرفیت ها و مقابله با آن جنبه های منفی، باید تکاپوی بیشتر و تلاش والاتری داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از کارهایی که از سال های پیش اقدام شد و امسال به سرانجام رسید، راه اندازی مرکز نوآوری و خلاقیت است که در این مرکز ذیل دفتر تبلیغات اسلامی هم اکنون حدود ۱۲ تیم تبلیغی را پذیرش کرده ایم و توسعه خواهد یافت و ان شاءالله به تناسب ظرفیت موجود بتوانیم پوشش دهیم.
وی با اشاره به حمایت های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: مأموریت مرکز مذکور این است که طلابی که ذوق، خلاقیت و نوآوری خوبی در حوزه تبلیغ دارند و می توانند در قالب های هدایت یک محصول و خدمتی نوآورانه و راه اندازی مؤسسه ای موفق در حوزه های فرهنگی و حتی در صورت لزوم در عرصه های هنری، مجازی و رسانه ای داشته باشند، یک سری نیازهایی جدای از بحث های دینی دارند و باید آموزش ببیند و توانایی شان افزایش پیدا کند و یک سری حمایت های حقوقی و اداری انجام شود و راهبرهایی که بتوانند در حوزه کسب و کار و راه اندازی استارتاپ به آنها کمک کنند تا بتوانند در منطقی فضای مجازی می تواند محملی برای انتقال ارزش های دینی به مخاطب باشد.
حجت الاسلام قطبی اظهار داشت: علاوه بر کتاب، رسانه هایی مثل اپلیکیشن ها و فضای مجازی که امروزه وجود دارد و انواع هنرها تا جایی که شرع مقدس اجازه می دهد، می تواند محملی باشد که ارزش ها را به مخاطب منتقل کند و امروزه هم مخاطبین نیاز های متفاوتی دارند.
نقش مراکز حوزوی در پیشگیری از آسیبهای مراکز نوآوری
وی به نقش تیم های نوآور طلبگی در گسترش شعاع تبلیغ پرداخت و گفت: هر چه بتوانیم تیم های طلبگی را کمک کنیم، به ویژه این نوع کارها برای مؤسسات و مراکز راهبر فرهنگی پشتوانه فکری شوند، می تواند دامنه و شعاع تأثیر تبلیغی را افزایش دهد.
مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی در سه چهار سال اخیر این اتفاق افتاد و در قالب مراکز دولتی و یا وابسته به دولتی و یا یک سری مراکز خصوصی به عنوان شتاب دهنده های بخش خصوصی برای کمک به تیم هایی ایده های نوآور دارند، ورود پیدا کردند و رشد کرده تا این جنس کار را دنبال کنند.
حجت الاسلام قطبی به نقش مراکز حوزوی در جلوگیری از بروز مخاطرات دامن گیر مراکز نوآوری اشاره و خاطرنشان کرد: البته این مراکز نوآوری ممکن است که آسیب هایی داشته باشد و احتمال قرارگرفتن در دام کسب و کار ها و تجارت صرف وجود دارد، اما اگر نهادهایی مثل حوزه علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی و مجامعی که مورد اعتماد هستند و منطقی دارند و بر اساس شیوه عالمانه پیش می روند، بر این کار نظارت داشته باشند، این مخاطرات کمتر است.