• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
در گفتگوی صدای حوزه با مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح شد؛

کارنامه دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله عدالت اجتماعی / اهدای جایزه ویژه عدالت در جشنواره فیلم حوزه

  • کد خبر : 43785
  • 18 دی 1401 - 15:18
کارنامه دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله عدالت اجتماعی / اهدای جایزه ویژه عدالت در جشنواره فیلم حوزه
حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) طی مصاحبه ای با پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه به ارائه کارنامه دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله عدالت اجتماعی پرداخته است

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) طی مصاحبه ای با پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه به ارائه کارنامه دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله عدالت اجتماعی پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

چرا دفتر تبلیغات در مسأله عدالت اجتماعی ورود کرده است؟

از حدود سال ۱۳۹۳ که دفتر تبلیغات رویکرد مسأله محوری را انتخاب کرده یکی از مسائلی که در اولویت قرار داد مسأله عدالت اجتماعی بود. میز مسائل اجتماعی یکی از میزهای قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم دستیابی به نظریه عدالت اسلامی و اساسا اهمیت مقوله عدالت در جمهوری اسلامی، مسأله خود را «فقدان نظریه جامع عدالت اسلامی» قرار داد.

پیشتر مقام معظم رهبری در دومین نشست اندیشه های راهبردی در اردیبهشت ۱۳۹۰، هم وضعیت عدالت اجتماعی در کشور را دارای فاصله با وضعیت مطلوب ذکر کردند و هم به لزوم بحص های علمی و نظری در این باب اشاره فرمودند. لذا دفتر تبلیغات میز همزمان با آغاز رویکرد مسأله محوری، فعالیت علمی، آموزشی و گفتمانی پیرامون عدالت اجتماعی را آغاز کرد.

کدام بخش های دفتر در این حوزه ورود کردند؟

مفهوم رویکرد مسأله محوری در دفتر بدین معناست که مسائل تعیین شده در قطب ها مسأله کل ظرفیت های دفتر خواهد بود لذا تمام بخش هایی که می توانند با توجه به کارکردهای خود در آن مسأله ورود کنند، اینکار را می کنند.

البته از آن جهت که مسأله عدالت به صورت فقدان نظریه عدالت تدوین شد، پژوهشگاه دفتر یعنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیشترین درگیری را با این مسأله دارد اما بخش های دیگر مانند معاونت تبلیغ در بحث تبیین مفهوم عدالت برای مبلغان نخبه، معاونت فضای مجازی در گفتمان سازی عدالت اجتماعی در فضای مجازی، دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در سوق دادن پایان نامه ها و رساله ها به سمت موضوع عدالت نیز ورود کرده اند. اما شاید بتوان گفت مهم ترین فعالیت دفتر در این عرصه تشکیل هسته پژوهشی عدالت بود.

در مورد هسته عدالت بیشتر بفرمایید

هسته پژوهشی عدالت تقریبا در سال ۹۴ با حضور طلاب و دانشجویان دکتری علاقمند به موضوع عدالت آغاز بکار کرد. متن خوانی، برگزاری نشست ها و کرسی ها، تألیف مقاله و رساله های دکتری از جمله فعالیت های اعضای هسته بود. فعالیت های این هسته با تولیدات بی شمار پی گرفته شود و بحمدلله اکنون تبدیل به گروه علمی مطالعات عدالت اجتماعی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شده است. اولین گروه علمی مصوب عدالت اجتماعی در کشور که با حضور اعضای هیأت علمی و ذیل وزارت علوم به موضوع عدالت اجتماعی می پردازد.

به طور خلاصه فعالیت های این گروه را بفرمایید

با توجه به تازه تأسیس بودن این گروه، اکنون دارای دو عضو هیأت علمی می باشد که در دو زمینه عدالت جنسیتی و عدالت فرهنگی به طور مشخص فعالیت دارند. برگزاری کارگاه عدالت اجتماعی با حضور اساتید عدالت پژوه کشور، برگزاری کارگاه عدالت جنسیتی در مدرسه علمیه خواهران معصومیه، برگزاری کارگاه اقتصاد دانش بنیان و عدالت و ده ها نشست و مقاله از فعالیت های این گروه است.

در گفتمان سازی عدالت چه فعالیت هایی انجام شده است؟

واضح است که تولیدات پژوهشی، برگزاری نشست ها و کرسی ها و … به نوبه خود گفتمان ساز نیز هستند. همین فعالیت های باعث شده اکنون پایان نامه های زیادی در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام به سمت عدالت اجتماعی سوق پیدا کنند.

اما یکی از مهم ترین فعالیت ها استفاده از فضای هنر و رسانه در گفتمان سازی عدالت اجتماعی است.

همانطور که مستحضرید  چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق)، امسال توسط معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در سطح ملی برگزار می شود. این جشنواره همزمان با یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه قم و در عصر ضرورت جهاد تبیین در نظر دارد بستری باشد برای پذیرش و نمایش آثار هنرمندان طلبه و غیر طلبه در موضوعات روحانیت و حوزه‌های علمیه، گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مهدویت و آخرالزمان و ….. همچنین محفلی برای ملاقات فیلم‌سازان جهان اسلام است تا ضمن تبادل تجربه‌ها، موقعیتی برای طرح ایده‌های نو و خلاقانه داشته باشند.

امسال قرار است جایزه ویژه عدالت به بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه از طرف میز مسائل اجتماعی که مسأله عدالت را پیگیری می کند، تعلق گرفته و اهدا شود.

معیارهای شما برای انتخاب فیلم عدالت در این جشنواره چیست؟

فارع از معیارهای فنی فیلمسازی، فیلنامه نویسی و مستندسازی، آنچه که برای ما موضوعیت دارد رویکرد ایجابی و مثبت به مقوله عدالت اجتماعی است. قطعا در باب آسیب های اجتماعی، بی عدالتی ها و نابرابری ها می توان فیلم های زیادی را نام برد که نهاینا یأس و سیاه نمایی را به همراه می آورد.

اما اگر فیلم، فیلنامه یا مستندی بتواند به تلاش هایی که در باب بسط عدالت اجتماعی صورت گرفته اشاره کند قطعا در اولویت ما قرار دارد. هر چند وضعیت عدالت اجتماعی در ایران امروز مطلوب نیست اما این بدین معنا نیست که باید دائما ضعف ها بازنمایی رسانه ای شود. بلکه می توان ذیل گفتمان جهان تبیین و امید به دستاوردهای این حوزه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

جای خالی فقه فرهنگ

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43785

مطالب مرتبط

24اسفند
داوری جشنواره فیلم حوزه با استفاده از ظرفیت نمایندگان مراجع و نخبگان حوزوی
17اسفند
صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 
مدیرعامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛:

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.