• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
روایتی از جهادگری زوج طلبه؛

از تبلیغ در مناطق حاشیه نشین تا اهدای اعضای فرزند جوان

  • کد خبر : 36302
  • 29 دی 1400 - 12:12
از تبلیغ در مناطق حاشیه نشین تا اهدای اعضای فرزند جوان
زوج طلبه‌ای که حدود ۱۷ سال از عمر خود را صرف خدمت‌رسانی به مناطق محروم و حاشیه نشین کرده‌اند و طی این مدت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی چشمگیری داشته‌اند؛ سال ۹۸ یکی از فرزندان خود را بر اثر سانحه تصادف از دست می‌دهند و با اهدای اعضای او، به چند نفر حیات دوباره می‌بخشند.

به گزارش صدای حوزه، خانم شهلا جلالی، متولد سال ۱۳۵۶، همسر حجت الاسلام مجید احمدی است که در کنار همسرش در حصه شمالی منطقه زینبیه، یکی از محله‌های حاشیه نشین اصفهان فعالیت دارند.

او دارای مدرک سطح دو حوزوی است که به همراه همسرش حدود ۱۷ سال در مناطق محروم مستقر و به انجام فعالیت‌های تبلیغی پرداخته‌اند.

خانم جلالی در زمینه مشاوره خانواده نیز فعالیت دارد و دوره‌های مختلفی را با موضوع خانواده و روابط زوجین برگزار نموده است.

وی حدود ۵ ماه است که به عنوان یکی از بانوان شریکه الامام فعال در اصفهان شناخته می‌شود و در منطقه‌ای فعالیت دارد که به گفته خود آسیب‌های اجتماعی و فقر اقتصادی در آن بسیار چشمگیر است.

این زوج طلبه در ابتدا مسجد راکد این منطقه را فعال کرده و با برقراری ارتباط با مردم و برگزاری جلسات مشاوره گروهی و فردی سعی در حل معضلات این منطقه دارند.

تأمین هزینه دارو و درمان نیازمندان

منطقه حوزه فعالیت آن‌ها مسجد الزهرا (س) است که در مجاورت حرم زینبیه اصفهان قرار دارد و خانم جلالی از جمله خادمین این حرم است که برای اجرای طرح سلامت حرم همکاری خوبی دارد.

طرح سلامت حرم طرحی است که هزینه درمان و دارو بیماران بی‌بضاعت را پیگیری می‌کند و با رایزنی با پزشکان و دندان پزشکان و پرستارانی که افتخار خادمی امام رضا علیه السلام را دارند در تلاش است تا معاینه بیماران نیازمند به صورت رایگان انجام شود و برای درمان آن‌ها نیز هزینه کمتری نسبت به سایرین دریافت شود.

رسیدگی به وضع ظاهری کودکان مناطق حاشیه نشین

یکی از اقدامات خانم جلالی برای کودکان منطقه، اجرای طرح نقاشی عاشورا در ماه محرم بوده است که در دهه اول این ماه ملزومات نقاشی از قبیل مداد رنگی و… را تهیه می‌کند و جهت معرفی فرهنگ عاشورا به کودکان، طرح‌های مختلفی از انواع نقاشی‌های محرم را برای رنگ آمیزی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

او همچنین برای جذب کودکان به مسجد و تشویق آنان به حضور در این مکان مقدس، جوایزی را تهیه و به آنان اهدا می‌کند و در این راستا می‌گوید: فقر شدید این منطقه به حدی است که برخی از کودکان آن بیش از یک ماه است که حمام نرفته‌اند و موهایشان شانه نشده است.

خانم جلالی با کارهای کوچکی همچون خرید تل، گل سر و کش مو برای این بچه‌ها و مرتب کردن آن‌ها و شانه زدن به موهایشان موجب مأنوس شدنشان با خود و جذب آن‌ها به مسجد شده است.

موفقیتی چشمگیر در زمینه کاهش میزان طلاق و افزایش میزان ترک اعتیاد افراد

این بانوی طلبه شاخص‌ترین فعالیت این ۱۷ سال خود را خدمت در منطقه باغ بهادران اصفهان می‌داند، چرا که در این منطقه که از نظر اعتیاد فضای بدی در آن حاکم بود، توانستند میزان اعتیاد منطقه را به صورت چشمگیری کاهش دهند که طبق اعلام سازمان تبلیغات در آن سال، اقدامات آن‌ها در زمینه کاهش و ترک اعتیاد در این منطقه بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

یکی دیگر از فعالیت‌های او و همسرش در این منطقه، ریشه‌یابی مشکلات و معضلات حاکم بر این محله بوده است و مطابق با این مشکلات از جمله افزایش بی رویه طلاق، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات مشاوره خصوصی کردند و با تلاش‌های شبانه روزی و ارجاع بعضی از افراد به مشاوره توانستند میزان طلاق در این منطقه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

برگزاری مراسم اعتکاف در مناطق حاشیه نشین

خانم جلالی و همسرش در هر منطقه‌ای که فعالیت داشتند، نسبت به برگزاری مراسم اعتکاف در آنجا اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند و خودشان نیز به عنوان خادمین معتکفان به فعالیت‌های مختلف از جمله پخت و پز و انجام کارهای فرهنگی می‌پرداختند.

این بانوی تلاشگر لذت بخش ترین لحظات زندگی خود را در این ۷۲ ساعتی می‌داند که در کنار معتکفان به عنوان خادم فعالیت داشته است و سخت‌ترین قسمت کار برای او تأمین منابع مالی لازم برای انجام فعالیت‌هاست و از عدم حمایت مالی مسئولین برای خدمت رسانی بیشتر به مردم گله مند است.

این زوج پرتلاش تاکنون از طریق خیرین سعی در تأمین منابع مالی لازم را داشته‌اند و گاهی حتی با هزینه شخصی خود به انجام کارهای فرهنگی پرداخته‌اند.

با همه سختی و مشغله‌هایی که برای این زوج فعال وجود دارد، همچنان مشتاقانه در صحنه حضور دارند و به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند. خانم جلالی علت دغدغه‌مندی خود برای پیگیری امور نیازمندان علی‌رغم همه دشواری‌ها را اینگونه روایت می‌کند: خودم در خانواده سطح پایینی از نظر مالی بزرگ شدم، ضمن اینکه در زندگی طلبگی هم سختی‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم و همین موجب درک ما از سختی زندگی نیازمندان شده است و همواره شاهد برکت انجام این کار در زندگی خود بوده‌ام.

اهدای اعضای فرزند ۲۱ ساله‌

وی، تربیت مناسب دو فرزند خود را یکی از برکات این کار اعلام می‌کند و می‌گوید: پسرم دانشجوی دانشگاه امام صادق (ع) و از خادمین حرم در عراق بود که به صورت مخفیانه روزه استیجاری می‌گرفت و مبلغ دریافتی را برای انجام کارهای خیر صرف می‌کرد، که این اقدام او اکنون موجب سربلندی من است و من برای وجود چنین فرزندانی به خود می‌بالم و آن را از برکات کارهای معنوی خود و همسرم می‌دانم.

خانم جلالی فرزندش را سال ۱۳۹۸ در سن ۲۱ سالگی بر اثر تصادف از دست داد، اما با تصمیم بزرگی که این زوج فداکار در اهدای اعضای فرزند و نجات جان چند نفر از هموطنان گرفتند، بیش از گذشته دغدغه‌مندی و روحیه ایثار و بزرگواری خود را به نمایش گذاشتند.

وی این قصه را با بغض اینگونه روایت می‌کند: دو ماه بود که پسرم عقد کرده بود ما بر اثر تصادف او را از دست دادم؛ پسری که از سال ۹۵ وارد دانشگاه امام صادق (ع) شد، تمام عید و تابستان‌های خود را با گروه‌های جهادی در نجف و سامرا و خدمت به زائران اهل بیت علیهم السلام می‌گذراند و قطعاً زندگی طلبگی ما و تلاش برای خدمت به مردم با همه سختی‌های و دشواری‌ها که داشت در شکل گیری چنین روحیه‌ای بی تأثیر نبوده است.

بیشتر بخوانید:

کار طلاب جهادی هم جهاد است و هم خودسازی

حضور چشمگیر طلاب جهادی درخدمت به بیماران کرونایی

طلاب جهادی به دنبال بازگرداندن حقابه روستای نزدیک قم

۱۰ سال فعالیت جهادی در بیمارستان‌ها به عنوان پرستار معنوی

خانم جلالی حدود ۱۰ سال است که به عنوان کارشناس مذهبی و پرستار معنوی در بیمارستان‌های دولتی اصفهان فعالیت دارد و مدت‌ها برای اهدای عضو و کسب رضایت از خانواده‌های افراد واجد شرایط اهدای عضو، پادرمیانی داشته اما وقتی خودش نیز با این امتحان الهی مواجه می‌شود، علی‌رغم سختی انجام این کار، خودش نیز تن به این تصمیم بزرگ می‌دهد و امتحان خود را نیز به خوبی و با سربلندی پشت سر می‌گذارد.

نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سالهاست طرحی به نام دفاتر نسیم مهر را راه اندازی کرده که در این طرح از آقایان و بانوان طلبه که تجربه کار مشاوره داشته باشند، به عنوان کارشناس مذهبی و پرستار معنوی برای ارائه مشاوره دینی به پرسنل و پزشکان و عیادت از بیمارانی که از نظر پزشکان به لحاظ روحی احتیاج به حضور یک پرستار معنوی در کنار خود دارند فعالیت می‌کنند.

خانم جلالی نیز یکی از افراد واجد شرایطی بوده که به دلیل گذراندن دوره‌های کمک‌های اولیه و مشاوره، توسط این نهاد به عنوان پرستار معنوی گزینش شده و از سال ۹۱ تاکنون به صورت کاملاً جهادی به این کار پرداخته است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36302
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.