• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
یادداشتی در پی شروع فصل جدیدی از اتندآپ کمدی در خندوانه منتشر شد؛

لبه تیغ خنداننده‌شو

  • کد خبر : 34559
  • 08 دی 1400 - 18:12
لبه تیغ خنداننده‌شو
در حال حاضر سری جدید خنداننده‌شو آغاز شده و مهم‌ترین بخش برنامه خندوانه را در این شب‌ها به خود اختصاص داده است. مرحله مقدماتی مسابقه خنداننده‌شو شامل چهار گروه پنج نفره است و نکته قابل تأمل در این باره این است که گروه بندی کمدین‌ها طوری چیده شده که در هر گروه یک زن به همراه چهار مرد قرار دارند.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، بابک شکورزاده، با انتشار یادداشتی، به انتقاد از نحوه چیدمان گروه های استندآپ کمدی و خنداننده‌شو در خندوانه پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

لبه تیغ خنداننده‌شو

استندآپ کمدی یا خنداننده‌شو سبکی از طنز است که با برنامه خندوانه در ایران نهادینه شد. استندآپ کمدی معمولا توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش، کمدین با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که تماشاگران پذیرای آنها باشند به انتقال مضامین می‌پردازد. با توجه به ویژگی اساسی طنز که ذاتاً نقد اجتماعی با تِم خنده است، طبیعتا در استندآپ نیز جا دارد که این مسئله رعایت شود و صرفا نکات خنده دار بی هدف بیان نشود.

با این اوصاف اصل استندآپ به خودی خود مشکلی ندارد و علاوه بر فضای طنز و شادی‌آوری که معمولا دارد به نوعی نقد اجتماعی نیز محسوب می‌شود و می‌تواند گامی در جهت اصلاح امور بردارد؛ پس تا این‌جا اشکالی به آن وارد نیست و بلکه می‌تواند امری مثبت تلقی شود.

مشکل از جایی شروع می‌شود که این سبک از طنز، مرزهای شرع ، عرف و اخلاق را نادیده بگیرد و منجر به بی‌اخلاقی و کارهای خلاف شرع گردد. با توجه به ویژگی ذاتی استندآپ در نقد اجتماعی خنده‌دار، احتمال افتادن در ورطه بی‌اخلاقی و امور خلاف شرع قابل توجه است و چه بسا ولو ناخواسته شخصی که استندآپ می کند وارد این مسائل شود. برای مثال از مهم‌ترین موارد ناشایستی که می تواند آفتی برای استندآپ به حساب بیاید، تحقیر و تمسخر دیگران است که به اسم طنز ممکن است بار منفی به استندآپ بدهد. این ظرافت و دقت خاصی را می طلبد که کمدین بتواند این لبه تیغ را به راحتی رد کند و در این ورطه نیفتد.

در حال حاضر سری جدید خنداننده‌شو آغاز شده و مهم‌ترین بخش برنامه خندوانه را در این شب‌ها به خود اختصاص داده است. مرحله مقدماتی مسابقه خنداننده‌شو شامل چهار گروه پنج نفره است و نکته قابل تأمل در این باره این است که گروه بندی کمدین‌ها طوری چیده شده که در هر گروه یک زن به همراه چهار مرد قرار دارند.

حالا سوال این است که چه اصراری بوده که گروه‌ها این گونه چیده شوند؟ آیا بهتر نبود که زن‌ها گروه مستقلی داشته باشند؟ این انتقاد به این دلیل است که این هم گروه‌ها برای آماده شدن در مسابقه با هم تعامل جدی دارند و ازاین رو می‌تواند به راحتی حریم محرم و نامحرم را بر هم بزند و عملا نوعی عادی سازی را به دنبال خواهد داشت؛ هر چند که این گونه مسائل در عالم نمایش امری عادی است، ولی بالاخره پسندیده است که تا جایی که امکان دارد این نکات رعایت شود؛ ولی متأسفانه این موضوع نادیده گرفته شده است.

نکته قابل توجه دیگر در مورد استندآپ کردن بانوان این است که با توجه به ویژگی استندآپ و طنازی که طبیعتا کمدین باید داشته باشد، خانم‌هایی که استندآپ می‌کنند خیلی باید مراقب باشند که رفتارشان باعث جلب توجه جنسی نامحرم نشود؛ چرا که هر گونه رفتار خانم‌ها که چنین جلب توجهی را به دنبال داشته باشد شرعا اشکال دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34559
  • نویسنده : بابک شکورزاده
  • منبع : کانال ایتای نویسندگان حوزوی

مطالب مرتبط

12اردیبهشت
«جوکر» گام مهمی در به قهقرا بردن کمدی
مجید اسلامی، روزنامه‌نگار و منتقد سینما؛

«جوکر» گام مهمی در به قهقرا بردن کمدی

03فروردین
خندوانه و دورهمی می‌مانند/ شبکه نسیم و نمایش و تماشا ادغام میشوند؟
24اسفند
وقتی عنبرنسارا، سوژه خندوانه برای تمسخر طب سنتی می شود!
آیا تخریب طب سنتی در خندوانه کاملا اتفاقی بود؟!

وقتی عنبرنسارا، سوژه خندوانه برای تمسخر طب سنتی می شود!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.