• امروز : پنج شنبه - ۲۴ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 16 October - 2025
کل اخبار 6593

صدای حوزه امروز

افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم

13

روز عشق یا یک رفتار فرهنگی وارداتی

  • کد خبر : 2986
  • 29 بهمن 1399 - 11:04
روز عشق یا یک رفتار فرهنگی وارداتی
پیامد رفتار فرهنگی وارداتی چون ولنتاین و کریسمس و چارشنبه سوری و... تولید یک معنای جدید از زندگی، عشق، دوستی، وفاداری و مفاهیم مرتبط با اینهاست.

یک کافه رستوران در تهرانپارس که مراسم ولنتاین گرفته و قلیان به مشتری هایش می داد، پلمب شد. این خبر در حد یک خبر اگر باشد، خیلی دل و جگر نمی سوزاند و اهمیت آن چنانی هم ندارد. ماجرا وقتی قابل تأمل می شود که یک اتفاق تبدیل به ویروس شود. جهان بیگانه و ذهنیات وارداتی مرزهای ما را درنوردیده و آرام آرام زیرپوست شهر جای می گیرد.

جهان اجتماعی ما هنوز حصارهای نرم افزاری مصونیت بخشش کامل نشده و لایه اوزون فرهنگ ما در اثر سیاست گذاری دولت های سازندگی و جامعه باز پوپری دولت اصلاحات و فقدان راهبرد دولت های بعدی، پارگی های جدی برداشته است.

قوانین متناسب با فرهنگ مقبول خودی یک طرف قضیه است و جانب دیگر ماجرا، راهبرد درستی است که در نتیجه یک درک دقیق از مفاهیم فرهنگی و تمدنی به منصه ظهور خواهد رسید.

درک درست از فرهنگ، زندگی، عشق، معنا که با توجه به فلسفه های گوناگون حاکم بر جغرافیاهای متفاوت امروزی یک امر ضروری است والا که بدون دروازه بانی و دقت، جهان وطنی را نسخه بی رقیب دانسته و فیلتر فرهنگی ـ تمدنی را به تمسخر خواهد گرفت.

تغییر سبک زندگی؛ محصول فرهنگ وارداتی

ولنتاین یک روز فرهنگی است و ماحصل یک تمدن برای جبران نهیلیسم برخاسته از ایسم های سرکوبگر و نافی زندگی. روز عشق برای جبران تمام روزهایی است که معنا را از سراسر زندگی زدوده و انگیزه برای حرکت و انرژی برای اثربخشی را از بین برده است.

ویروس وارداتی فقط یک روز نیست تنها یک حادثه و یک خلق خاطره نیست که ارزش بار بوده و یک رفتار فرهنگی است که از یک جهان بینی خمود و دچار بحران در آفرینش معنا، نشأت می گیرد.

سبک زندگی محصول جهان فرهنگی است و ایده و معنا و تفکر را در پس خود دارد ولی وقتی وارد یک جامعه دیگری می شود از طریق نمادها و نشانه ها نفوذ کرده و با تکرار عده ای و حمایت عده ای دیگر و مارپیچ سکوت همگانی در فرهنگ جامعه رقیب رسوب می بندد و نهادینه می شود.

پیامد رفتار فرهنگی وارداتی چون ولنتاین و کریسمس و چارشنبه سوری و… تولید یک معنای جدید از زندگی، عشق، دوستی، وفاداری و مفاهیم مرتبط با اینهاست که در مجموعه و به تدریج مفصل بندی جدیدی از ارتباطات را رقم می زند و جهان فرهنگی متعارض و متفاوتی را با چالش های تمام عیارش به ارمغان می آورد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.