• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8
سیدجعفر هاتف الحسینی نویسنده پنج جلد کتاب میسیولوژی:

تبشیر پست مدرن هدفش هویت و فرهنگ جامعه اسلامی است

  • کد خبر : 28349
  • 26 مهر 1400 - 11:29
تبشیر پست مدرن هدفش هویت و فرهنگ جامعه اسلامی است
بر مبانی این نظریه میسیونرها تلاش می کنند مسحیت را در شکل فرهنگی بومی جامعه ارایه دهند مانند پروژه mit که اتلاش می کرد با ترجمه اسلامی از کتاب مقدس پیام انجیل را مسلمانان برساند.

به گزارش صدای حوزه، سیدجعفر هاتف الحسینی نویسنده پنج جلد کتاب میسیولوژی است، او با کتاب، میسیولوژی اجتهاد تبشیری کلیسا برگزیده رتبه دوم کلام در بخش کتاب سطح چهار جشنواره علامه حلی کشوری شد.

وی معتقد است، دیدگاه های پست مدرن در تبشیر مسیحیت بسیار خطرناک است چرا که هدف تبلیغ دینی در این مدل ها نیست و صرفا برای غلبه سیاسی و اقتصادی برای آینده است.

با سیدجعفر هاتف الحسینی درباره مدل های پست مدرن مسیحیت تبشیری گفتگو کردیم.

تبشیر پست مدرن چیست؟

تبشیر پست مدرن یا پسا نوگرایی نگرش انتقادی به سبک تبشیرسنتی و مدرن بود. گروهی از مسیحیت از اوایل دهه ۱۹۳۰ شروع به انتقادهای به روش های تبشیر مسیحیت کردند. این انتقادها در بین میسیونرها مورد توجه قرار گرفت و عامل بوجود آمدن نگرش های جدید تبشیری در بین انجمن های بزرگ مسیحیت شد. کتاب دیوید بوش با نام شیفت الهیاتی در میسیون از جمله کتاب های تبشیری با نگاه جدید است. دیدگاه پست مدرن مخالف نگرش قبلی تبشیری است و تلاش دارد با دیدگاه جدید بتواند تبشیری مسیحیت به شکلی جدید و نو ارایه دهد.

انتقاد پسا نوگراها به تبشیر سنتی مسحیت چیست؟

چالش مسیحیت در پیوستگی جامعه اسلامی بود. پیوستگی جامعه اسلامی باعث می شد تازه مسیحیان از جامعه اسلامی بیرون روند. یکی از انتقادها به استخراج گرایی میسیونرها بود که فقط عده کمی مسیحی می شدند و با خروج میسیونرها از جامعه اسلامی، تازه مسیحیان از جامعه اسلامی کوچ می کردند و نفوذی گروه مسیحی در جامعه اسلامی ایجاد نمی شد. جامعه اسلامی بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه می داد.

تبشیر مسیحیت در دیدگاه پست مدرن  به شکلی است؟

در دیدگاه پست مدرن اصلا تغییر کیش به مسیحیت ملاک نیست بلکه اعتقاد ایمانی ملاک است. بر مبانی این نظریه میسیونرها تلاش می کنند مسحیت را در شکل فرهنگی بومی جامعه ارایه دهند مانند پروژه mit که اتلاش می کرد با ترجمه اسلامی از کتاب مقدس پیام انجیل را مسلمانان برساند. زمینه مند سازی ایجابی از مهمترین بخش های الهیات پست مدرن است در این مدل از فرهنگ بومی برای مصادره به مطلوب استفاده الهیاتی می شود. به طور دقیق باید گفت هدف انحراف اسلام اصیل است تا یک خوانش جدید از اسلام مطابق با مسیحیت ارایه شود. خوانش جدید اسلام در بین میسیولوژیست ها به “اسلام عامیانه” مشهور است.

خطرات دیدگاه پست مدرن چیست؟

تبشیر پست مدرن هدفش هویت و فرهنگ جامعه اسلامی است. شکستن پیوستگی جامعه اسلامی با ضربه به هویت جامعه امکان پذیر است. کشیشان مخالف این دیدگاه بیان می کنند: میسیونرهای جوان با مدل تبشیری به ظاهر نوین فقط منجر به فرقه زایی در جوامع دیگر می شود. تبشیر مسیحیت با استحاله ادیان با دروغ و نیرنگ، خلاف اخلاق است که عواقب بسیار خطرناکی دارد.

 بیشتر مخالفین ورود میسیونرها را در بطن هویتی جامعه خطرناک می دادند چرا که هویت جوهر جامعه است. تغییر هدفمند و غیر طبیعی در هویت عواقب خاصی به همراه دارد.

وی ابراز کرد: در دیگاه جدید مسیحیت تبشیری هدف استحاله اسلام و ضربه به جامعه اسلامی است. استراتژی های تبشیری بوسیله جامعه شناسان و انسان نشاسان تدوین می‌شود، به همین خاطر تنها راهکار برای مقابله با مسیحیت تبشیری پست مدرن فقط تشکیل اتاق فکر از متخصصین مومن بین رشته ای است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=28349
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

23اردیبهشت
فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه
استاد سطوح عالی حوزه مطرح کرد؛

فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه

18اردیبهشت
ما و پدیده فرهنگی حجاب
یادداشت رسیده؛

ما و پدیده فرهنگی حجاب

25فروردین
برای گسترش اسلام از تمام ابزارها خصوصا فضای مجازی استفاده کنید
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار فرمانده سپاه قم؛

برای گسترش اسلام از تمام ابزارها خصوصا فضای مجازی استفاده کنید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.