• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5

انقلابیگری توحیدی یا طاغوتی؟

  • کد خبر : 23125
  • 24 مهر 1400 - 14:02
انقلابیگری توحیدی یا طاغوتی؟
چند سالی است که از دوگانه مذهبی و غیر مذهبی، حزب اللهی و غیر حزب اللهی عبور کرده و به دوگانه انقلابی و غیر انقلابی رسیده‌ایم و انقلابی بودن و نبودن معیار و شاخص سنجش افراد در تعیین عیار کفایت برای اقتدا، پیروی و یا حداقل تایید و حمایت‌ها شده است.

چند سالی است که از دوگانه مذهبی و غیر مذهبی، حزب اللهی و غیر حزب اللهی عبور کرده و به دوگانه انقلابی و غیر انقلابی رسیده‌ایم و انقلابی بودن و نبودن معیار و شاخص سنجش افراد در تعیین عیار کفایت برای اقتدا، پیروی و یا حداقل تایید و حمایت‌ها شده است.

با دیدن قرائت‌های مختلف از انقلابی‌گری بر خود لازم دیدم در این خصوص تأملی کرده که به اختصار به عرض می‌رسانم و ممنون خواهم شد که از نظراتِ خود بنده را نیز مستفیض بفرمایید تا چراغی بر سر راه نگارنده روشن گردد و مانع گمراهی شود.

از حیث لغوی معنای مصدری کلمه انقلاب دگرگون شدن، وا گردیدن و برگشتن از حالی به حال دگر است و از معانی اسمی آن می‌توان به برگشتگی، تغییر، تحول و تبدل اشاره کرد. با دقت در معانی مذکور در می‌یابیم که نوعی فعالیت و عدم سکون در مفهوم کلمه انقلاب جاری و ساری می‌باشد.

با توجه به معنا و مفهوم کلمه انقلاب افرادی که متصف به این صفت می‌شوند نمی‌توانند منفعل و ساکن باشند لاکن باید فعال، محرک و منشأ اثر باشند و به عبارت دیگر در محیط و افراد پیرامون خود اثر بگذارند وگرنه نمی‌شود به آنها انقلابی گفت. ناگفته نماند که این فعالیت و انقلابی‌گری صرفا محصور در اقدامات عملی نبوده و شامل اقدامات فکری و نظری نیز می‌گردد.

امروزه در ادبیات سیاسی و حتی ادبیات عامه مردم کلمه و صفت “انقلابی” در اصطلاح برای کسانی به کار می‌رود و آنها را به این صفت متصف می‌گردانیم که ضمن مذهبی و حزب اللهی بودن فعال و در جریان هستند. اما این اتصاف خیلی دقیق نیست چون عدم ولایتمداری و عدالتخواهی و حریت و شجاعت در اقامه حق که نباشد هر ریش و تسبیح بدستی که بلند بلند شعار می‌دهد نیز می‌تواند خود را انقلابی جا بزند.

اما مهم‌تر از نفس کنشگری و فعال بودن این است که سمت و سوی این اثرگذاری و تغییر و تحول در کدامین جهت و به کدامین مقصد می‌باشد. اگر جهت و افق، توحیدی بود این فرد انقلابی مثبت و اگر جهت و افق غیر توحیدی و به عبارت صریح‌تر طاغوتی بود این فرد انقلابی منفی خواهد بود. لذا فرد فعال و پر تلاشی که مسیر توحید و صراط مستقیم را خوب نشناسد ممکن است در جهت خلاف پارو بزند و یا آب در آسیاب دشمن بریزد.

کسی که وضعیت موجود را هرچه و هر کجا که می‌خواهد باشد، اگر به حال مطلوب و مورد رضایت خدا و ولی خدا برگرداند و تغییر دهد یک انقلابی توحیدی و مثبت است وگرنه کم نیستند افرادی که با تلاش و کوشش‌های فراوان وضعیت موجود را در جهت نفسانیات و یا اراده طواغیت تغییر می‌دهند و تکمیل کننده پازل و نقشه دشمن هستند.

حقیقت و عدالت دو مقوله‌ای هستند که فهم و یافتن اولی، و مطالبه و اقامه‌ی دومی همواره برای انقلابیون نقطه‌ی کانونی انگیزش و موتور محرک بوده و خواهد بود. با توجه به اهمیت این دو مقوله‌ی حساس، طریق شناخت و مبنای اعتبار بخشی به تعاریفی که از این دو مقوله به دست می‌آوریم در توحیدی یا طاغوتی بودن انقلابیگری بسیار تعیین کننده می‌باشد.

هر کسی که منفعل و ساکن(عملی یا نظری) است قطعا انقلابی نیست؛ اما هر انقلابی(فعال و پیشرو) لزوماً خوب و قابل اقتدا نیست؛ لذا توحیدی و اسلامی بودن انقلابی‌گری رکن اصلی و مهم است. حال به نظر شما کسی که اسلام را در حد و اندازه خودش نشناسد انقلابی‌گریش چگونه خواهد بود؟ اگر از لحاظ معرفتی و حتی شناخت جهان پیرامون و بصیریت دچار ضعف باشیم ممکن است تلاش و مجاهدت ما سمت و سو و جهت غیر توحیدی و طاغوتی به خود بگیرد.

اگر در کنار عقل سلیم و خرد جمعی از کلام وحی و در امتداد آن از سخنان معصومین و بیانات ولی فقیه بهره نگیریم و در تنظیم گفتار و رفتارها به آنها بی اعتنا باشیم دیری نمی‌پاید که حق طلبی و عدالت خواهی که نقاط قوت یک انقلابی هستند به پاشنه آشیل او و حتی ضد خودش تبدیل می‌گردد. تاریخ پر است از چاقوهایی که دسته‌های خودشان را بریده‌اند…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23125
  • نویسنده : حسین کاوه
  • منبع : sollam.ir

مطالب مرتبط

08دی
نخبگان در جهاد تبیین با قدرت ورود پیدا کنند تا امواج فتنه، ریزش ها را رقم نزند
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت یوم الله نهم دی بیانیه‌ای صادر کرد؛

نخبگان در جهاد تبیین با قدرت ورود پیدا کنند تا امواج فتنه، ریزش ها را رقم نزند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.