• امروز : یکشنبه - ۱۶ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 7 September - 2025
کل اخبار 6553

صدای حوزه امروز

دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت

20

سلبریتی، سوز واکسن یا ساز آنارشیسم؟

  • کد خبر : 1794
  • 17 بهمن 1399 - 13:35
سلبریتی، سوز واکسن یا ساز آنارشیسم؟
به نظر می رسد، در یک تحلیل پدیدارشناختی، سلبریتی به عنوان یک پدیده فرهنگی، نقش خود را گم کرده و به طور آنارشیستی در همه جا ورود غالبا نابه‌جایی داشته است و به‌جای همراه سازی و آگاه سازی افکار عمومی، باعث تردید و تشویش و چند مرجعیتی شدن و اعتمادسوزی مردم و مخاطبین‌شان می شوند.

هر متنی در زمینه ای فهم می شود و همچون جزئی که در یک کل قابل فهم است و قطعه ای که در سیستمی معنادار می شود بایستی سراغ فرامتن هر متن برویم تا شأن نزول آن تک بیت در منظومه حاکمش رمزگشایی شود.

اینکه واکسن بخریم یا بسازیم مسأله ای طبیعی و البته ضروری است که باید اتفاق بیفتد. اما وقتی یک مسأله از ریل عادی خود خارج می شود و در بستر هیجانات عمومی ضریب جعلی و تورمی پیدا می کند، قابل تأمل و بررسی می شود و از آن دست مسائلی است که باید فضای حاکم بر مسأله را واکاوی نمود تا اصل مسأله و چرایی مسأله بودنش شفاف و روشن شود.

داستان وقتی پیچ می خورد و تبدیل به یک داده سرگردان در فضای مجازی می شود که با پدیده های غیرمرتبط ترکیب می شود. ترکیب ساخت یا خرید واکسن با پدیده انسان های موسوم به سلبریتی و اهالی شهرت!

اساسا خرید واکسن و تشخیص تزریق و استعمال آن امری پزشکی و تخصصی است که کمیته های تخصصی هر جامعه ای مأموریت دارند که پیگیر این موضوع باشند و ورود افراد غیرمتخصص صرفا با تکیه بر شهرت و بدون پشتوانه دانشی و سوءاستفاده از تریبون های رسمی و شخصی، باعث تشدید مسأله و نه بخشی از راه حل خواهد بود.

از آنجایی که مسأله جان و بهداشت عمومی اجتماع در میان است، دقت و ظرافت بیشتری هم می طلبد تا خدای ناکرده با یک خطای شناختی و تعجیل یا تأخیر بدموقع و هیجان محور، مسأله از حالت عادی اش خارج و تبدیل به یک پاندمی بحرانی نشود.

زمینه چنین گزافه گویی ها از جانب برخی به ظاهر دلسوز و به واقع فریب خورده و بازیگر در زمین دشمن، فرهنگ توهم دانایی در برخی اهالی رسانه و عدم فهم و سواد رسانه ای از جانب همان ها و مارپیچ سکوت حاکم در رسانه های رسمی کشور جهت اعتراض و نقد چنین کنشگری های غیرمسئولانه ای است که جز آنارشیسم در اعصاب اجتماعی، چیزی نمی افزاید.

به نظر می رسد، در یک تحلیل پدیدارشناختی، سلبریتی به عنوان یک پدیده فرهنگی، نقش خود را گم کرده و به طور آنارشیستی در همه جا ورود غالبا نابه‌جایی داشته است و به‌جای همراه سازی و آگاه سازی افکار عمومی، باعث تردید و تشویش و چند مرجعیتی شدن و اعتمادسوزی مردم و مخاطبین‌شان می شوند.

این مسأله ناشی از فقدان گفتمان مشخصی در فهم و کاربرد و نقش پذیری واردات فرهنگی همچون سلبریتی در عرصه های رسانه ای است.

با این اوصاف و با فاکتورگیری از هیجانات برساخته و احتمالا مهندسی شده، مسئولان امر بایستی در تدبیر ماقبل و مابعد تزریق و مدیریت شرایط اجتماعی و جلب اعتماد عمومی برای رو آوردن به واکسیناسیون جهت پیشگیری و افزایش سیستم ایمنی با حداقل عوارض پیش بینی شده، ابعاد ماجرا را در نظر گرفته و مقدمات لازم را بدون توجه به شانتاژ کانالیزه و شارلاتانیزیم فیک و مهندسی شده، به سمت بهترین سرانجام هدایت کنند.

علیرضا محمدلو

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1794

مطالب مرتبط

31فروردین
مالک رسانه پیام رسانه را انتخاب می‌کند نه بازیگران و عوامل
نقد همکاری یکی از روحانیون با شبکه آرته فرانسه؛

مالک رسانه پیام رسانه را انتخاب می‌کند نه بازیگران و عوامل

26اسفند
نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری
در اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی مطرح شد؛

نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.