بازگشت نیمبند تبریزیان
میرزای نائینی و تأسیس عقلانیت دینی در حکمرانی
بازگشت نائینی به متن ولایت؛ از مشروطه تا تمدن اسلامی
نائینی و حکومت مردمی
نشست علمی پیرامون اندیشه سیاسی میرزای نائینی
قدردانی از خدمات تاریخی و اثرگذار تیپ امام جعفر صادق علیهالسلام/ تأکید بر همکاری و تدوین برنامه مشترک
فقه الجهاد/ امنیت و آسایش در پرتو مبارزه و اِعمال قدرت
رسالت حوزه علمیه، تمدنسازی یا مجتهدپروری
نگاهی به نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف
نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف
تبیین تفاوتهای میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی
وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود!
افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استانها و رابطین خواهر مدارس امین
بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی
دفاع حضرت فاطمه(س) تنها یک موضعگیری سیاسی نبود، بلکه نقشهراهی جامع برای حفظ هویت شیعی در تمام ابعاد فردی، اجتماعی و آخرتساز به شمار میرود.
او ادعا می کند ۲۲ هزار سرطانی را درمان کرده است(!) و در واقع با چنین ادعاهایی در حال وارد کردن ضرباتی سخت به تصویر عمومی از روحانیت است، او به راحتی می تواند تصویر ضدعلم، ضداجتماعی و سبک زندگی دور از عقلانیت را به عنوان یک روحانی نمایندگی کند!
نایینی در نقد استبداد، بر آن بود که سلطنت مطلقه نه از منظر عقل و نه از دید شرع پذیرفتنی نیست، چراکه مالکیت حاکم بر جان و مال مردم با اصل توحید عبادی در تضاد است.
او نخستین بار حکومت را از منطقِ سلطه، به منطقِ مسئولیت دینی بلند کرد. ولایت در نظرش، نه تصاحب قدرت، بلکه حفظِ حقالله در عرصهی عمومی است. از این رو، فقیه ولایتمدارِ عصر مشروطه، بنیانگذار حرکت از فقهِ حکمی به فقهِ تمدنی است.
نائینی با درکی عمیق از شرایط زمانه، نظریه «نظارت فقها» بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را مطرح میکند. در این الگو، مردم از طریق نمایندگان خود، در تدوین قوانین و اداره کشور مشارکت میکنند، اما این قوانین نباید با موازین شرع انحراف یابد.
نشست علمی پیرامون اندیشه سیاسی میرزای نائینی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
امید داریم این مجموعه بتواند در ارتقای معرفت حوزوی، مهارتهای دفاعی، آگاهیبخشی و خدمترسانی به حوزههای علمیه بیش از پیش موفق باشد.
هیچکس به اندازۀ مطهری، به شخص امام خمینی، نزدیک نبود و امام خمینی، نظر هیچکس را همانند وی، آسان و مطمئن نمیپذیرفت.
لبنان نوین بر پایه برتری مارونیهای طرفدار فرانسه شکل گرفت و در همه عرصهها ـ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ـ در خدمت مصلحتهای آنان و سیاستهای فرانسه عمل کرد. این ساختار نامتعادل، بحران هویت فرهنگی، انسداد سیاسی، توسعه ناموزون مناطق و تمرکز امکانات در پایتخت و نواحی مسیحی را بهوجود آورد ...
رسیدن به «صلح و آرامش» از طریق بهکارگیری همه ظرفیتها و امکانات در مبارزه و جنگیدن با دشمنان و مقابله با تهدیدات و نهراسیدن از آنها، ممکن خواهد بود.
هدف این نوشتار این نیست که پیام رهبر انقلاب را مورد بازتبیین و توضیح قرار دهد. نگارنده، مروری بر فرازهای مهم پیام معظمله داشت تا بتواند از میان عبارات و فرمایشات ایشان، آنچه که به عنوان اولویت اصلی وظیفهمندی حوزه و حوزویان میباشد را استخراج نماید و الحمدلله ایشان در این پیام مهم، با صراحت، برجستهترین وظیفه را وظایف تمدنی برمیشمارند.
میرزای نایینی نه یک لیبرال مسلمان، که یک «مجتهد نظامساز» بود. او پلی استوار بین سنت دیرپای فقه سیاسی شیعه و تمدن نوین اسلامی بنا نهاد. احیای اندیشه او، در حقیقت احیای ریشههای فقهی جمهوری اسلامی و پاسخی محکم به کسانی است که میپندارند این نظام، بدعتی جدا از پشتوانههای تاریخی خود است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحلیل جایگاه نائینی، او را «صاحب اندیشهی سیاسی» دانسته و تأکید کردهاند که «آقای نائینی اندیشهی سیاسی داشت، فکر سیاسی داشت... این تنبیهالامّة واقعاً مظلوم واقع شده». این تعبیر، بیانگر آن است که اندیشهی سیاسی نائینی نه گرایشی سطحی به سیاست، بلکه تکوینیافتهی یک منظومهی فکری است که از بطن فقه و اصول سر برآورده است.
او ادعا می کند ۲۲ هزار سرطانی را درمان کرده است(!) و در واقع با چنین ادعاهایی در حال وارد کردن ضرباتی سخت به تصویر عمومی از روحانیت است، او به راحتی می تواند تصویر ضدعلم، ضداجتماعی و سبک زندگی دور از عقلانیت را به عنوان یک روحانی نمایندگی کند!
نایینی در نقد استبداد، بر آن بود که سلطنت مطلقه نه از منظر عقل و نه از دید شرع پذیرفتنی نیست، چراکه مالکیت حاکم بر جان و مال مردم با اصل توحید عبادی در تضاد است.
او نخستین بار حکومت را از منطقِ سلطه، به منطقِ مسئولیت دینی بلند کرد. ولایت در نظرش، نه تصاحب قدرت، بلکه حفظِ حقالله در عرصهی عمومی است. از این رو، فقیه ولایتمدارِ عصر مشروطه، بنیانگذار حرکت از فقهِ حکمی به فقهِ تمدنی است.
نائینی با درکی عمیق از شرایط زمانه، نظریه «نظارت فقها» بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را مطرح میکند. در این الگو، مردم از طریق نمایندگان خود، در تدوین قوانین و اداره کشور مشارکت میکنند، اما این قوانین نباید با موازین شرع انحراف یابد.
افضلی با بیان اینکه از ۶ ماه قبل برای مکانیسم ماشه برنامه داشتیم گفت: در نقاط مختلف دنیا مشغول فروش محصولات و خنثی کردن تحریمها هستیم و تحریمها برای ذوب آهن گرفتاری ایجاد نمیکند.
علی رغم اهداف پلید این رسانه، باید پذیرفت عدم شفافیت مالی در نهادهای حوزوی و سازمان های فرهنگی بسیار مشهود و مشکل ساز شده است و بجاست از هم اکنون مانع بروز مشکلات بزرگتر در آینده شد
بعضی مواقع طلاب و افراد نمی دانند که در حال ارتکاب جرم هستند لذا کارهای فرهنگی در حوزه ها و مساجد می تواند از وقوع جرم پیشگیری کند.
به نظر می رسد هشدارهای جناب ایزدخواه چندان در فرهنگ عمومی کارگر نباشد چرا که تقریبا همه مردم ما مطمئن هستند کالایی که ارزش خود را در هر شرایطی حفظ خواهد کرد طلاست.
مسئله مسکن در کشور وخیم است و ۴۰ درصد مردم ایران مستاجر هستند و خانه دارها هم خانههایی با مجموعه ای از عیوب را دارا هستند.