دکتر سید محمدرضا خوشرو، مشاور معاونت سیما در گفتوگو با خبرنگار صدای حوزه ، با بیان اینکه کنشگران اصلی انتخابات به چند دسته تقسیم می شود، گفت: روحانیت یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین گروههای مرجع برای مردم در عرصه انتخابات محسوب میشود؛ روحانیون جزو فرهیختگان و نخبگانی هستند که میتوانند در سطوح مختلف افکار عمومی تاثیرگذار باشند.
مردم متاثر از نخبگان جامعه هستند
مشاور معاونت سیما عنوان کرد: به تعبیر نظریههای مربوط به الگوی ارتباطات دومرحلهای، بسیاری از مردم پیامهای خودشان را از نخبگان جامعه دریافت میکنند و از مهمترین گروههای مرجع در سطح جامعه روحانیون هستند؛ این دسته در گردونه فعالیتهای انتخاباتی بسیار می توانند تاثیر گذار باشند.
وی با اشاره به اهمیت شناخت جایگاه روحانیت در عرصه فعالیتهای انتخاباتی، اظهار داشت: روحانیون باید جایگاه خود را به عنوان کنشگر در عرصه انتخابات شناخته و هدف خود را در این زمینه مشخص کنند.
حساسیت مردم نسبت به پیامهای مستقیم تبلیغاتی
خوشرو ابراز کرد: اگر روحانیون پیام های انتخاباتی خود را به طور مستقیم به مخاطبان که انتقال دهند، طبیعتاً با گارد بسته مخاطب مواجه خواهند شد؛ یعنی اگر روحانی به مردم بگوید که به فلان کس رای بده یا نده، نتیجه مطلوب را نخواهد گرفت.
مشاور معاونت سیما با بیان اینکه بازیگران نخبه و فرهیخته عرصه انتخابات از جمله روحانیون باید جایگاه خود را بر اساس راهبردهای اساسی و اصلی در این عرصه تعیین کنند، گفت: راهبرد اصلی انتخابات حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رای است و در کنار این راهبرد اصلی انتخاب اصلح نیز باید در تبلیغات مدنظر قرار بگیرد.
راهبرد اصلی حضور مردم در انتخابات
وی عنوان کرد: بهتر است روحانیون ۸۰ درصد انرژی خود را صرف راهبرد مشارکت حداکثری و ۲۰ درصد دیگر را برای انتخاب اصلح هزینه کنند؛ در زمینه انتخاب اصلح نیز بهتر است روحانیون، معیار و شاخصها را به مردم معرفی کنند و از بیان نام پرهیز کنند. بیشتر تبلیغات باید روی مشارکت حداکثری مردم و آگاهی دادن آنها نسبت به حق رای و حق تعیین سرنوشت خود باشد و در صورت وجود مجال، ملاک های کاندیدای اصلح نیز بیان شود.