• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
یادداشت؛

ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه های علمیه

  • کد خبر : 43471
  • 03 مرداد 1401 - 12:55
ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه های علمیه
حوزه های علمیه به عنوان نهاد اصلی تئوری ساز انقلاب اسلامی و رکن نظریه پردازی دینی که رسالت اصلی اش تدوین علوم انسانی اسلامی است موظف است در عرصه تأسیس مؤسسات دانش بنیان فعالیت جدی کند

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه های علمیه، موضوعی است که حجت الاسلام ابراهیم شریفی، استاد حوزه در یادداشتی بدان پرداخته است که در ادامه می توانید مطالعه بفرمایید.

شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها است.

اساس تشکیل دانش بنیان ها

 اساس تشکیل #دانش_بنیان ها تولید محصولی نو بنیاد است، محصولی که حاصل سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است، حوزه ای که همواره در علوم انسانی ما از آن غافل بوده ایم چرا که تمرکز مسئولین عمدتا در بخش صنایع بوده است. این را آمار به ما می گوید که اکثر قریب به اتفاق این نوع مؤسسات در حوزه مهندسی بوده است نه در علوم انسانی!

ضرورت اهتمام به حوزه علوم انسانی

حوزه علوم انسانی پیچیدگی‌های مخصوص خود را دارد ولی آنچه دردناک است عدم اهتمام مسئولین علمی کشور نسبت به این حوزه ها می باشد و حال آنکه نگرش به رشته های تحصیلی در کشورهای غربی کاملا متفاوت است تا به حدی که مهمترین عامل برتری کشورهای غربی قطعا علوم تجربی یا ریاضی نبوده بلکه از ابتدا تا کنون خود و جهان را توسط علوم انسانی کنترل و اداره کرده اند هر چند در ظاهر چیزی که از آنها می بینیم آثار و نتایج علوم فنی بوده است. ولی باید توجه داشت کارکرد، جهت گیری و حتی روش استفاده همین علوم را نیز با بهره گیری از علوم انسانی تعیین می کنند و این مهمترین دلیل موفقیت آنها در مباحثی مانند اقتصاد و سایر حوزه هاست. آنها کیفیت بالای آموزش و استاندارهای کیفی برای رشد جوامع خود را با تاکید بر علوم انسانی تضمین می کنند که در نهایت به ارتقاء کیفیت اقتصادی و اجتماعی منتج می شود.

سال‌های متمادی این تفکر اشتباه در خانواده‌ها وجود داشت که تحصیل در علوم‌ انسانی آینده‌ای ندارد و نمی‌تواند به درآمدزایی منجر شود. نتیجه‌ تصمیم و انتخاب خانواده‌ها، این بود که دانشگاه‌ از حضور افراد توانمند در این حوزه محروم بود، اتفاقی که تاثیر خود را در صنعت نیز به‌جا گذاشته است.

به عنوان مثال زمانی برای بخش حمل و نقل درون‌شهری کلانشهر تهران ضرورت راه‌اندازی مترو احساس شد. بعد از سال‌ها خطوط مترو راه‌اندازی شد و توسعه پیدا کرد، اما همین مترو که توانسته بار اعظم مشکلات جابه‌جایی شهروندان را به‌دوش بکشد محملی برای بروز و ظهور فقر، کودکان کار، سرقت و… هم هست. حال اگر این مسائل اجتماعی به‌جای خودش حل نشود، ممکن است روزگاری برسد که با وجود سرویس گسترده متروی تهران علاقمندی به استفاده از آن کم و کمتر شود.

وظیفه حوزه های علمیه در قبال موسسات دانش بنیان

حوزه های علمیه به عنوان نهاد اصلی تئوری ساز انقلاب اسلامی و رکن نظریه پردازی دینی که رسالت اصلی اش تدوین علوم انسانی اسلامی است موظف است در عرصه تأسیس مؤسسات دانش بنیان فعالیت جدی کند. شاید برخی از عزیزان بفرمایند در دانش های مختلف، مؤسسات زیادی در قم و شهرستان ها فعالیت می کنند ولی آنچه رخ می دهد تحصیل دانش است نه تولید دانش(البته برخی کارهای خوب در برخی مؤسسات را منکر نیستم مثل کتب تولیدی فقه معاصر)

تقویت علوم انسانی و توجه به بسیاری از ایده های کاربردی فارغ التحصیلان آن موجب می‌شود حتی مسائل و آسیبهای اجتماعی درک شوند و برای رفع آنها راه‌حل پیدا شود.

برای تقویت علوم انسانی، هر چند هدایت پایان‌نامه‌های طلاب در سطوح ۳ و ۴ و نیز راه اندازی فضای آکادمیک ضروری است ولی راه اندازی موسسات دانش بنیان در حوزه علوم انسانی است که در آن فارغ‌التحصیلان نخبه حوزوی کار کنند و برای مراکز مختلف دولتی وحاکمیتی و… متناسب با نیازشان مسائل را حل کنند و تولید علمی را با ماهیت پویا دنبال کنند که انشالله این امر مهم توسط مسئولین دغدغه مند حوزه رخ خواهد داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43471
  • نویسنده : ابراهیم شریفی

مطالب مرتبط

21اردیبهشت
مزیت‌گرایی هوشمند چیست و چه اهمیتی دارد؟
گزارشی درباره اثرات تولیدات دانش بنیان؛

مزیت‌گرایی هوشمند چیست و چه اهمیتی دارد؟

23فروردین
ضرورت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی
در پی اهمیت یافتن اقتصاد دانش‌بنیان در کشورها:

ضرورت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.