• امروز : جمعه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 9 May - 2025
کل اخبار 6475

صدای حوزه امروز

حوزه پیشرو و سرآمد مشکلات حوزه و روحانیت در نگاه استاد علی صفایی حوزه علمیه قم از تأسیس تا صدسالگی؛ فرازها، فرودها، چالش‌ها و راهکارها رمزگشایی از اهداف آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم امام خمینی ره پرچمدار تعالی حوزه قم در نیم قرن اخیر/ بعد مردمی و اجتماعی از مهمترین ابعاد حوزه علمیه است/ مردم پشتوانه اصلی حوزه و نهاد علم دین هستند چالش ها و فرصت های حوزه علمیه در صدسال دوم حیانش! نشست گفتمانی صدای حوزه با عنوان “حوزه آینده؛ فرصت‌ها و چالش‌ها” ضرری که افشای اسرار به شیعه وارد کرده است/ تاریخ سازی با حضور به هنگام یا نابهنگام درباره اطلاعیه بکارگیری طلبه کارمند در یک مسجد جزئیات اولین دوره جشنواره علامه طباطبایی(ره)، ویژه طلاب و روحانیون کل کشور نقش علما در دفاع از امت اسلامی بی‌همتاست/ غزه هرگز شکست نخواهد خورد +متن عربی مصاحبه اطلاعیه جذب “کارمند طلبه” برای یک مسجد یا جذب پیمانکار همه فن حریف؟!/ از توانایی مداحی و بیان احکام تا مسئولیت نظافت سرویس های بهداشتی! تصویر پسر اوس موسی الگویی خوب برای معرفی یک طلبه و روحانی از حکمرانی فقهی تا فقه حکمرانی/ حکمرانی فقهی و انعطاف در برابر تکثرها

11
طی یادداشتی بررسی شد؛

نمی شود ژست انقلابی گرفت ولی از سکولاریسم تمجید نمود!

  • کد خبر : 38424
  • 24 بهمن 1400 - 19:14
نمی شود ژست انقلابی گرفت ولی از سکولاریسم تمجید نمود!
فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به خط بزند!

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، در کانال ایتای روزنه یادداشتی در رابطه با رسالت حوزه علمیه در باب جهاد تبیین و مقابله با سکولار منتشر شده است که در ادامه مطالعه می نمایید:

میزان تصریح و تأکید پیرامون فرمان جهاد تبیین، آن‌هم در یک بازه زمانی کوتاه، نشانگر اهمیت ویژه آن در منظر مقام معظم رهبری است.

ماهیت این فرمان و موقعیت اجتماعی حوزویان نیز نشانگر آن است که بیش از همه اقشار مورد تخاطب این فرمان هستند.

حضور در میدان جهاد تبیین، اقتضائات و الزامات خاص خود را دارد؛

هم دانش می‌خواهد، هم شناخت عمیق واقعیت‌های موجود، هم سیطره بر نقشه و حرکت دشمن، هم جریان‌شناسی و اطلاع از آرایش جنگی دشمن، هم شناخت خط نفوذ، هم ارتباط وثیق و گسترده با مردم لازم دارد و هم تسلط بر فنون و مهارت‌های مرتبط.

هم صراحت لهجه می‌خواهد و هم شجاعت در بیان حقایق، هم عقلانیت و مصلحت‌سنجی(به معنای درست آن) لازم دارد و هم تکاپوی جهادی و تلاش شبانه‌روزی توقف‌ناپذیر.

حوزه فعلی اما قبل از ورود جدی در عرصه جهاد تبیین، باید خود را ارزیابی کند!

باید متولیان محترم حوزه ببینند تا چه میزان از مقدمات جهاد تبیین، وجود دارد و چه مقدماتی را باید تمهید کنند. نقشه تمهید آن مقدمات را چه کسانی و در چه بازه زمانی فراهم خواهند کرد.

اقتضای فوری و فریضه بودن جهاد تبیین

فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به خط بزند!

اما با کدام نقشه؟ با کدام فرماندهی واحد؟ با کدام جریان‌شناسی و دشمن‌شناسی؟ با کدام شبکه تبلیغی یکپارچه؟

این پرسش‌ها نه اینکه در حوزه هیچ قدمی برداشته نشده یا هیچ ظرفیت بالفعلی وجود ندارد، نه! این پرسش‌ها یعنی برای توفیق حداکثری حوزه در لبیک به فرمان ولایت، باید پاسخ‌های شفافی به این پرسش‌ها فراهم شود و صد البته این تکلیف بر عهده متولیان محترم نهادهای عالی حوزوی است؛ خاصه شورای محترم عالی و مرکز محترم مدیریت ‌و صد البته جامعه محترم مدرسین و مجمع محترم نمایندگان طلاب.

صدالبته برخی مجموعه‌های اقماری وابسته به حوزه نیز در این زمینه مکلفند؛ خاصه متولیان محترم دفتر تبلیغات حوزه و انجمن‌های‌علمی‌حوزه.

سوال مهمی که مطرح است آنکه؛

معرفی سکولار بزرگان توسط برخی ها و تمجید حوزه از آنان

حوزه‌ای که بزرگانش (خاصه آیات عظام حائری و بروجردی) در یک یادنامه مکتوب تفصیلی و بعد یک نشست رسانه‌ای رسمی(صد سالگی حوزه قم) و بعد از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی(شبکه چهار)، سیاست‌پرهیز و سیاست‌گریز و سکولار معرفی شوند، اگر نتواند یا نخواهد در مورد هویت سیاسی و اجتماعی خودش و کارنامه سیاسی صد ساله خودش تبیین کند و شبهات را پاسخ گوید، چگونه می‌تواند و می‌خواهد در جهاد تبیین پرچم پیشگامی و بلکه فرماندهی را به دست گیرد؟

قطعا و حتما موضع‌گیری‌های صریح برخی رجال حوزوی در مخالفت با اباطیل آن کتاب و آن نشست و آن برنامه تلویزیونی، مصداق بارز جهاد تبیین و بسیار قابل ستایش و احترام است اما، پاسخ شبهه‌افکنی با ادبیات تاریخی و فقهی را نمی‌توان در سخنرانی عمومی داد و حتما برگزاری جلسات علمی و نگارش پاسخ‌های مکتوب متقن لازم است.

برخی محترمین بیوت و حتی مسئولین برخی نهادهای حوزوی، بعد از برگزاری آن نشست کذایی (که در آن حاج‌شیخ را به سکولاریسم متهم ساختند)، همچنان جسته و گریخته زبان به تمجید و تجلیل از بانیان آن خط فکری خطرناک باز می‌کنند و به عنوان نمونه در مجلس‌آرایی بازسازی چهره نویسنده کتاب پرغلط (صد سالگی حوزه قم) حضور می‌یابند یا به سخنرانی می‌پردازند!

صد البته که اختیار با خودشان است اما اینان باید مد نظر داشته باشند که یک بام و دو هوا نمی‌شود!

نمی‌توان امروز ژست انقلابی‌گری و حوزه انقلابی و جهاد تبیین گرفت و فردا زبان به تمجید و تطهیر بانیان سکولاریسم‌حوزوی گشود!
بدنه و رجال طراز اول و نخبگان حوزه علمیه قم بیدارند و همه این کار و کردارها را زیر نظر دارند!

امید است حوزه علمیه قم که باید پرچم‌دار جهاد تبیین باشد، در نخستین گام، تمام ظرفیتش را برای تبیین کارنامه و پیشینه سیاسی صد ساله خود به کار گیرد و شبهات و شایعات سکولارهای حوزوی را پاسخ گوید که اگر خدای ناکرده چنین نشود، سخنش در سایر محورهای جهاد تبیین نیز به طور کامل مسموع نخواهد بود و نمی‌تواند به فرمان جهاد تبیین لبیک گوید.

ناگفته پیداست که عدم ورود احتمالی مدیران و سیاست گذاران حوزه علمیه، تکلیف را از دوش طلاب، اساتید و فضلا برنمی دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38424
  • منبع : کانال ایتای روزنه

مطالب مرتبط

17اردیبهشت
حوزه پیشرو و سرآمد
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم؛

حوزه پیشرو و سرآمد

14اردیبهشت
امام خمینی ره پرچمدار تعالی حوزه قم در نیم قرن اخیر/ بعد مردمی و اجتماعی از مهمترین ابعاد حوزه علمیه است/ مردم پشتوانه اصلی حوزه و نهاد علم دین هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.