• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
طی یادداشتی بررسی شد؛

نمی شود ژست انقلابی گرفت ولی از سکولاریسم تمجید نمود!

  • کد خبر : 38424
  • 24 بهمن 1400 - 19:14
نمی شود ژست انقلابی گرفت ولی از سکولاریسم تمجید نمود!
فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به خط بزند!

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، در کانال ایتای روزنه یادداشتی در رابطه با رسالت حوزه علمیه در باب جهاد تبیین و مقابله با سکولار منتشر شده است که در ادامه مطالعه می نمایید:

میزان تصریح و تأکید پیرامون فرمان جهاد تبیین، آن‌هم در یک بازه زمانی کوتاه، نشانگر اهمیت ویژه آن در منظر مقام معظم رهبری است.

ماهیت این فرمان و موقعیت اجتماعی حوزویان نیز نشانگر آن است که بیش از همه اقشار مورد تخاطب این فرمان هستند.

حضور در میدان جهاد تبیین، اقتضائات و الزامات خاص خود را دارد؛

هم دانش می‌خواهد، هم شناخت عمیق واقعیت‌های موجود، هم سیطره بر نقشه و حرکت دشمن، هم جریان‌شناسی و اطلاع از آرایش جنگی دشمن، هم شناخت خط نفوذ، هم ارتباط وثیق و گسترده با مردم لازم دارد و هم تسلط بر فنون و مهارت‌های مرتبط.

هم صراحت لهجه می‌خواهد و هم شجاعت در بیان حقایق، هم عقلانیت و مصلحت‌سنجی(به معنای درست آن) لازم دارد و هم تکاپوی جهادی و تلاش شبانه‌روزی توقف‌ناپذیر.

حوزه فعلی اما قبل از ورود جدی در عرصه جهاد تبیین، باید خود را ارزیابی کند!

باید متولیان محترم حوزه ببینند تا چه میزان از مقدمات جهاد تبیین، وجود دارد و چه مقدماتی را باید تمهید کنند. نقشه تمهید آن مقدمات را چه کسانی و در چه بازه زمانی فراهم خواهند کرد.

اقتضای فوری و فریضه بودن جهاد تبیین

فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به خط بزند!

اما با کدام نقشه؟ با کدام فرماندهی واحد؟ با کدام جریان‌شناسی و دشمن‌شناسی؟ با کدام شبکه تبلیغی یکپارچه؟

این پرسش‌ها نه اینکه در حوزه هیچ قدمی برداشته نشده یا هیچ ظرفیت بالفعلی وجود ندارد، نه! این پرسش‌ها یعنی برای توفیق حداکثری حوزه در لبیک به فرمان ولایت، باید پاسخ‌های شفافی به این پرسش‌ها فراهم شود و صد البته این تکلیف بر عهده متولیان محترم نهادهای عالی حوزوی است؛ خاصه شورای محترم عالی و مرکز محترم مدیریت ‌و صد البته جامعه محترم مدرسین و مجمع محترم نمایندگان طلاب.

صدالبته برخی مجموعه‌های اقماری وابسته به حوزه نیز در این زمینه مکلفند؛ خاصه متولیان محترم دفتر تبلیغات حوزه و انجمن‌های‌علمی‌حوزه.

سوال مهمی که مطرح است آنکه؛

معرفی سکولار بزرگان توسط برخی ها و تمجید حوزه از آنان

حوزه‌ای که بزرگانش (خاصه آیات عظام حائری و بروجردی) در یک یادنامه مکتوب تفصیلی و بعد یک نشست رسانه‌ای رسمی(صد سالگی حوزه قم) و بعد از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی(شبکه چهار)، سیاست‌پرهیز و سیاست‌گریز و سکولار معرفی شوند، اگر نتواند یا نخواهد در مورد هویت سیاسی و اجتماعی خودش و کارنامه سیاسی صد ساله خودش تبیین کند و شبهات را پاسخ گوید، چگونه می‌تواند و می‌خواهد در جهاد تبیین پرچم پیشگامی و بلکه فرماندهی را به دست گیرد؟

قطعا و حتما موضع‌گیری‌های صریح برخی رجال حوزوی در مخالفت با اباطیل آن کتاب و آن نشست و آن برنامه تلویزیونی، مصداق بارز جهاد تبیین و بسیار قابل ستایش و احترام است اما، پاسخ شبهه‌افکنی با ادبیات تاریخی و فقهی را نمی‌توان در سخنرانی عمومی داد و حتما برگزاری جلسات علمی و نگارش پاسخ‌های مکتوب متقن لازم است.

برخی محترمین بیوت و حتی مسئولین برخی نهادهای حوزوی، بعد از برگزاری آن نشست کذایی (که در آن حاج‌شیخ را به سکولاریسم متهم ساختند)، همچنان جسته و گریخته زبان به تمجید و تجلیل از بانیان آن خط فکری خطرناک باز می‌کنند و به عنوان نمونه در مجلس‌آرایی بازسازی چهره نویسنده کتاب پرغلط (صد سالگی حوزه قم) حضور می‌یابند یا به سخنرانی می‌پردازند!

صد البته که اختیار با خودشان است اما اینان باید مد نظر داشته باشند که یک بام و دو هوا نمی‌شود!

نمی‌توان امروز ژست انقلابی‌گری و حوزه انقلابی و جهاد تبیین گرفت و فردا زبان به تمجید و تطهیر بانیان سکولاریسم‌حوزوی گشود!
بدنه و رجال طراز اول و نخبگان حوزه علمیه قم بیدارند و همه این کار و کردارها را زیر نظر دارند!

امید است حوزه علمیه قم که باید پرچم‌دار جهاد تبیین باشد، در نخستین گام، تمام ظرفیتش را برای تبیین کارنامه و پیشینه سیاسی صد ساله خود به کار گیرد و شبهات و شایعات سکولارهای حوزوی را پاسخ گوید که اگر خدای ناکرده چنین نشود، سخنش در سایر محورهای جهاد تبیین نیز به طور کامل مسموع نخواهد بود و نمی‌تواند به فرمان جهاد تبیین لبیک گوید.

ناگفته پیداست که عدم ورود احتمالی مدیران و سیاست گذاران حوزه علمیه، تکلیف را از دوش طلاب، اساتید و فضلا برنمی دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38424
  • منبع : کانال ایتای روزنه

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.