• امروز : سه شنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
کل اخبار 6327اخبار امروز 3

صدای حوزه امروز

شکل و شمایل صحیح مواجهه مدارس علمیه با طلاب دهه هشتادی! فرصت تبلیغی سه روزه برای ایام فاطمیه (س) بیشتر به درد تبلیغ برای استان های نزدیک قم میخورد! اعضای نهمین دوره شورای عالی حوزه‌های علمیه به عنوان عالی‌ترین نهاد حوزوی انتخاب شدند روایت مدیر حوزه های علمیه از اهم و احب امور نزد رهبر معظم انقلاب! فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز! تصویرسازی منفی و مستمر اینترنشنال از حوزه و روحانیت جزئیات برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه قم طلبه های بااستعداد نباید در قرض و بدهی بمانند / شیخ طوسی ۱۲ برابر سایر طلاب شهریه می گرفت! +خاطرات پیاده‌روی اربعین با شهید سیدمصطفی خمینی وسط این سیستم اداری فشل، چطور برترین حوزه را انتخاب می کنید؟! اندر لزوم تبیین حداکثری اقدامات شورای نگهبان گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد… آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه! تجاری سازی، بسته بندی و قسط بندی امر دینی! امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت

11
حجت الاسلام خسروپناه طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

حوزه برای پاسخگویی به پرسش های زمانه باید مباحث فلسفی و فقهی را روزآمد کند

  • کد خبر : 34290
  • 06 دی 1400 - 12:41
حوزه برای پاسخگویی به پرسش های زمانه باید مباحث فلسفی و فقهی را روزآمد کند
مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه که ابتکار امام راحل بود و بزرگانی مثل شهید مفتح و شهید باهنر و … از سردمداران وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می‌آمدند، قرار دادن کشور در مسیر پیشرفت و تمدن بود.

به گزارش صدای حوزه، طراحی روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز، از دوراندیشی‌های معمارکبیر انقلاب است که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما و برای رسیدن به اهداف عالی و مقدس علمی و پژوهشی بنیان نهاده شده است.

بی‌ترید دو نهاد حوزه و دانشگاه با داشتن ساختاری مستقل، می‌توانند با روش و منشی عالمانه با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل کنند تا پیوند این دو نهاد معرفت‌آفرین و دانش‌افروز، مسیر سعادت و بالندگی ایران را هموار سازد.

در این راستا گفت‌وگوی کوتاهی با حجت الاسلام خسروپناه، رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد درباره فلسفه و اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه ترتیب داده شده است که تفصیل آن در ادامه می آید.

منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟

خسروپناه: مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه که ابتکار امام راحل بود و بزرگانی مثل شهید مفتح و شهید باهنر و … از سردمداران وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می‌آمدند، قرار دادن کشور در مسیر پیشرفت و تمدن بود.

اگر بخواهیم جامعه‌ای را که چند قرن، تقریبا از زمان شاه عباس دوم صفوی تا پایان دوره پهلوی دچار انحطاط علمی و اخلاقی، عقب ماندگی و وابستگی شده، از این انحطاط تاریخی بیرون بیاید باید مسیر پیشرفت و تمدن را طی کند.

پیشرفت فرایندی است که برآیند آن تمدن است. برای پیشرفت و تمدن قطعا به تولید علم، نظریه‌پردازی و علم نافع نیاز داریم. در هر زمینه‌ای که انحطاط پیش می‌آید برای خروج از انحطاط معرفت و علم نافع لازم است.

علم نافع از دو نهاد حوزه و دانشگاه باید برخیزد. لذا حوزه و دانشگاه باید با همکاری یکدیگر و با تلاش هم به تولید علم و نظریه پردازی، بپردازند تا چالش‌ها، معضلات و مسائل را حل کنند و مسیر پیشرفت و تمدن سازی را هموار کند.

اگر حوزه فقط به علوم اسلامی و دانشگاه فقط به علوم انسانی و طبیعی بپردازد و هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند، پیشرفت و تمدن سازی رخ نمی‌دهد.

موانع وحدت این دو نهاد چیست؟

خسروپناه: مهمترین مانع را عدم نگاه حکمرانی می‌دانم. تمام فعالیت‌هایی که در حوزه علم و فناوری می شود، جزیره‌ای است و شبکه‌ای نیست. اگر حکمرانی علم و فناوری که سیاستگذاری تنظیم‌گری و خدمات عمومی است، شکل بگیرد، قطعا وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر تمدن سازی ایجاد می شود

سهم حوزه و دانشگاه در این موانع را چگونه می بینید؟ آیا در این زمینه حوزه و دانشگاه موفق بودند؟

خسروپناه: حوزه اگر می‌خواهد به مباحث سنتی فلسه، سنتی کلام، سنتی فقه و … بپردازد، پرسش‌های زمانه را نمی‌تواند، پاسخ دهد. حوزه علمیه باید به فقه‌های تخصصی؛ فقه فرهنگ، فقه اقتصاد و حکمرانی بپردازد، فلسفه‌های مضاف را از دل فلسفه مطلق بیرون بکشد. فلسفه فرهنگ، فلسفه هنر و فناوری علم و جامعه، تاریخ اخلاق، لذا حوزه باید مباحث فلسفی و فقهی را روزآمد کند. در حال حاضر قدم‌های خوبی برداشته شده است، ولی آغاز راه است.

آیا امروز شخصیتهایی داریم که مانند شهید مفتح در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه فعالیت کنند و تاثیرگذار باشند؟

خسروپناه: به برکت انقلاب و راهبرد‌های امام(ره) و رهبری، شخصیت‌های زیادی از حوزه و دانشگاه به نزدیکی این دو نهاد پرداختند و مباحث حوزه‌ای و دانشگاهی را بهم پیوند می‌زنند. اگر قبل یا اوایل انقلاب ۷ یا ۸ نفر را در این زمینه داشتیم، الان تعداد افراد فعال در این بخش خیلی بیشتر از این است.

برخی شخصیهای دانشگاهی داریم که با حوزه ارتباط دارند و برخی شخصیتهای دانشگاهی داریم که با حوزه مرتبط هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند، عملا پیوند حوزه و دانشگاه را به صورت علمی دنبال می‌کنند، در حوزه علوم طبیعی، انسانی، هنر و معماری اما به نظر من ارتباط حوزه و دانشگاه هنوز ساختارمند نشده است.زیرا در حکمرانی علمی که سیاستگذاری تنظیم‌گری و خدمات عمومی است، ضعف داریم که یکی از اجزای آن ساختارسازی است.

ساختار وحدت حوزه و دانشگاه باید در حوزه و دانشگاه شکل بگیرد. والا اگر فقط در همین ایام، حوزویان جلساتی را در دانشگاه بروند و یا عده‌ای از دانشگاهیان بروند، حوزه و جلسه تشکیل دهند، وحدت حاصل نمی‌شود. باید نگاه حکمرانی علمی شکل بگیرد تا تمام این آسیب‌ها و ضعف‌ها برطرف شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34290
  • منبع : پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه

مطالب مرتبط

01تیر
حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است
مشروح سخنان آیت الله اراکی در دیدار جمعی از اساتید حوزه؛

حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است

21آذر
این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!
واکنش حجت السلام والمسلمین خسروپناه به ادعای جاهلانه برخی مدعیان فقه و فلسفه؛

این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!

15آذر
از تجلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در بستر تاریخ تا جنگ ترکیبی و بازنمایی وظایف مسئولان و مردم
تحلیل مدیر حوزه های علمیه کشور پیرامون اغتشاشات و حوادث اخیر؛

از تجلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در بستر تاریخ تا جنگ ترکیبی و بازنمایی وظایف مسئولان و مردم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.