به گزارش صدای حوزه، مجتبی رستمی کیا، مدیر مرکز مطالعات سیاست گذاری علوم انسانی و اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار صدای حوزه، با انتقاد از حضور کمرنگ جامعه نخبگانی در عرصه رسانه گفت: جامعه نخبگانی حوزه، فاقد رویکرد رسانهای، فاقد رویکرد مدیریت افکار عمومی و فاقد مشاوره رسانهای هستند که این باعث مشکلاتی خواهد بود.
فعال عرصه حمایت از نخبگان ابراز داشت: اگر در کنار نهاد سیاست، نهاد بهداشت، و نهادهای دیگر قائل به وجود نهاد مستقلی به نام نهاد دین و دانش حوزه باشد، که هست، پیوست رسانهای در این نهاد بسیار ضعیف است، مسئله ای که باعث خواهد شد به تناسب جایگاه، هر نخبه دینی آسیب بیشتری به او وارد شود.
رستمی کیا با اشاره به نمونههایی از رویکرد ضعیف برخی نخبگان در بروز و ظهور رسانهای و به میدان آوردن ظرفیتها گفت: ما با جامعه نخبگانی مواجهیم که در بالاترین سطوح علمی فعالیت میکنند اما در زمینه نگارش یک یادداشت رسانه ای، یک توئیت یا قالبهای دیگر رسانه در سطح مناسبی عمل نمیکنند و نیاز به دورههای توانمندسازی در این زمینهها وجود دارد؛ این نشانگر این است که اگر ما در سطح استعدادهای برتر در این زمینه سرمایه گذاری کنیم در چند سال آینده اثرش در سطح نخبگان دیده خواهد شد.
نظام آگاهی باید تغییر داده شود
مدیر مرکز مطالعات سیاست گذاری علوم انسانی و اسلامی به لزوم تغییر نگرش جامعه و مدیران حوزه به فضای نخبگانی اشاره کرد و گفت: بعنوان اولین راهبرد، برای ایجاد این تغییر باید نظام آگاهی تغییر داده شود. به این مفهوم که دانش و آگاهی تولید شده در یک سازمان باید به صورتی درست منتقل شود تا تغییر نگرش نسبت به جامعه نخبگانی شکل بگیرد و این مهم یعنی نظام آگاهی به جهت نبود رسانه با نقص مواجه است. در صورت وجود رسانه، دانش تولید شده بسته به ظرفیت و نوع دانش به صورت انواع قالبهای رسانهای اعم از خبر و یادداشت و گزارش منتقل و نظام آگاهی را تکمیل خواهد کرد.
راهبردهای مهم طرح حوزوی شهید بیاضیزاده
مدیر اجرایی طرح شهید بیاضی زاده، با طرح این موضوع که چرا نظام دانشگاهی یا بنیاد ملی نخبگان در کشور امکان و توان اجرای طرحهای مختلف نخبگانی در قالب جوایز مختلف مثل جایزه شهید احمدی روشن، جایزه شهید چمران یا…. را دارد ولی در حوزه چنین اتفاقی نیفتاده است، برگزاری و اجرای طرح جایزه ی کشوری شهید بیاضی زاده را بهعنوان راهبرد دوم برای ایجاد نگرش مثبت و درست به جامعه نخبگانی حوزه مطرح کرد.
مسؤل بهبود و ارتقای خدمات جامعه نخبگانی با اعلام ایجاد بورسیه شهید بیاضی زاده توسط حوزههای علمیه قم، اصفهان و خراسان، از استقبال مراکز دیگر از این بورسیه نیز خبر داد.
برندسازی از طرح شهید بیاضی زاده
رستمی کیا سومین راهبردی که برای تغییر نگرش نسبت به جامعه نخبگانی ارائه کرد برندسازی از طرح شهید بیاضی زاده بود. به این مفهوم که این طرح با حضور فعال در حل رویدادهای مهم حوزه میتواند یک هویت بخشی به خود را بعنوان طرحی نخبگانی داشته باشد.
وی راهبرد چهارم و البته شاید مهمترین راهبرد را ایجاد ستاد اجرایی طرح شهید بیاضی زاده عنوان کرد و ادامه داد: مرکزیت داشتن این ستاد در نظام نخبگانی بر خلاف روند سنتی که نظامی متکثر داشت از محسنات اصلی این راهبرد است، چرا که اولین طرحی است که توانسته است فضایی اشتراکی برای همکاری چندین نهاد ایجاد کند.
رستمی کیا در پایان، ویژگی دیگر طرح شهید بیاضی زاده را خیِرمحوربودن تام و تمام طرح بیان کرد و گفت: این موضوع باعث می شود که طرح بار مالی سازمانی نداشته و مستقل عمل کرده پابرجا ماندن آن تا حد زیادی تضمین شود.