به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در چهارمین نشست از سلسله نشست های تخصصی مدیران ستادی حوزه که با موضوع طرح ها و برنامه های تحولی در مراکز استانی برگزار شد، گفت: حوزوی کسی است که اولاً و بالذات آمده تا خود را تزکیه دهد و بسازد؛ بعد از کسب معارف الهی و عمل به آن ها همین عمل کردن باعث می شود مردم جامعه نیز آن ها را بپذیرند.
وی افزود: سیره مستمره پیامبر اکرم(ص) این بوده که نماز جماعت را کوتاه به جا می آورده اند؛ این برای رعایت حال ضعفا بوده است.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در جامعه زمان پیامبر که بویی از تمدن و فرهنگ صحیح نبرده بودند ایشان با خوش رفتار بودن توانستند تحول ایجاد کنند، مأموریت ماست که تزکیه معنوی شویم تا جامعه را تزکیه دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: باید مواظب باشیم مصداق آیه « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا. الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا » نباشیم و به اشتباه فکر نکنیم راه درست را رفته ایم و این درحالی باشد که در مسیر باطل حرکت کرده باشیم.
وی با اشاره به اینکه نقش قائم مقام بیشتر اجرایی است افزود: قائم مقام باید پیگیر مسائل واسپاری شده به استان ها باشد، برای پیگیری مسائل استان ها مدارس علمیه کشور را به ۶ بخش تقسیم کردیم و مدیر محترم حوزه های علمیه نیز موافقت نمودند؛ برای هرکدام از این ۶ منطقه یک مدیر و چند کارشناس تعیین شده است تا امور واسپاری شده را مورد پیگیری جدی قرار دهند.
مدیران باید مربی تربیتی باشند
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای ما این است که مدیران مدارس علمیه مربی تربیتی باشند؛ با این نگاه می توانیم شاهد تحولات بسیار مفیدی باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی ضمن تأکید بر لزوم تبعیت از سیره علمای حوزه افزود: می بایست با الگوگیری از سیره علمای بزرگ حوزه های علمیه در تربیت طلاب و امر تهذیب و تزکیه معنوی آنان تلاش جدی داشته باشیم.
وی اظهار کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد مدیر حوزه های علمیه ارتباط خوب ایشان با افراد مختلف است؛ به نحوی که هر پیامی برای آیت الله اعرافی ارسال شود در کمتر از ۱۲ ساعت پاسخی در مورد آن داده خواهد شد.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه عنوان داشت: مدیر مدرسه علمیه مانند پدر برای طلاب است؛ هرگز نباید مدیر فرزندانش را از جهت تربیتی رها کند و باید برای این امر وقت ویژه ای بگذارد.
وی در پایان افزود: تقویت کادر به معنای تربیت نیروی توانمند برای میدان عمل می باشد؛ برای این موضوع برنامه ریزی هایی شده است.