• امروز : پنج شنبه - ۲۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 17 October - 2024
کل اخبار 6300اخبار امروز 0
3
در گفت و گو با مدیر موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) قم مطرح شد؛

اجتماع‌سازی امت اسلامی، خون‌بهای شهید نصرالله

  • کد خبر : 45205
  • 17 مهر 1403 - 18:59
اجتماع‌سازی امت اسلامی، خون‌بهای شهید نصرالله
سید حسن نصرالله شاگردی از مکتب عدالت‌خواه امام حسین(ع) بود که با مشق جهاد در راه آزادی مظلومان از چنگال ظالم به تاسی از جد خود به درجه شهادت نائل گشت و عالم اسلام را از شیعه و سنی داغدار خود کرد.

به گزارش پایگاه خبری صدای حوزه، حجه الاسلام احمد فرحانی، مدیر موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) قم، طی گفتاری به بررسی خون بهای شهید سید حسن نصرالله که میتواند اجتماع سازی امت اسلامی شود پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

بعضی از خون‌ها از دل تاریخ پاک شدنی نیستند و با خود اثراتی را برجای می‌گذارند که حتی قرن‌ها بعد از ریخته شدن خون از صاحب خون یاد می‌شود و همین یادکردن سبب زنده شدن دل‌های فرزندان آدم می‌شود، حسین(ع) کسی بود که با فدا کردن وجود خود این هدیه را به جهانیان ارمغان آورد که اگر عدالت‌خواهی در دنیا باشد با تاسی به او می‌تواند اعتلا یافته و دیگران را نیز به اعلی علیین رهنمون سازد.

سید حسن نصرالله شاگردی از مکتب عدالت‌خواه امام حسین(ع)

سید حسن نصرالله شاگردی از مکتب عدالت‌خواه امام حسین(ع) بود که با مشق جهاد در راه آزادی مظلومان از چنگال ظالم به تاسی از جد خود به درجه شهادت نائل گشت و عالم اسلام را از شیعه و سنی داغدار خود کرد. داغی که هزاران مرتبه پایین‌تر از داغ سیدالشهدا(ع) بوده است چرا که ما عظمت مصیبت عاشورار را مصیبه ما اعظم مصیبتها می دانیم و معتقدیم هیچ‌جیزی، هیچ‌وقت در هیچ بعدی قابل تمثیل با اهل بیت نیست همانطور که خودشان فرمودند:”ما را با اهدی مقایسه نکنید”  اما مبنی برا الگوگیری پر شباهت‌ترین خونی است که در این مدت ریخته شده است و به همین سبب اثراتی را به‌دنبال داشته که نباید به سادگی از آن گذشت.

بلاء در جامعه اسلامی بسیار قابل توجه بوده و آثار ارزشمندی به‌دنبال دارد. خداوند صبر را نتیجه گران‌بهای مصیبت‌ها و بلایا معرفی کرده و از آن به‌عنوان کلیدی‌ترین راهبرد تربیتی یاد می‌کند، در همین راستا بالغ بر ۱۰۰ آیه در قرآن با موضوع صبر مورد اشاره قرار گرفته است. از طرفی خداوند صبر را دلیل بر جعل امامت می‌داند و در آیه ۲۴ سوره سجده می‌فرماید: ” وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ” و از آنان امامان (و پیشوایانی) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند؛ چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.

با نگاهی به فلسفه بلاء در بعد معرفتی اینچنین دریافت می‌شودکه بلاء برای عبور از کدورات و وصل به اسماء است، در بررسی‌های کلامی نیز فلسفه بلاء برای صبر و وصول به خلافت است. یکی از نگاه‌های معرفتی دینی و امتدادش در اجتماعیات این است که بلاء برای اعتلای جامعه است بعبارتی ارتقای جامعه در گرو صبر بر ابتلائات است. به‌طوری‌که هر مقدار بلاء برای جامعه‌ای بیشتر شد و جامعه درمقابل آن صبر کرد اعتلای جامعه اتفاق می‌افتد، برای نمونه صبر حضرت ابراهیم(ع) بر بلایای نازل شده سبب ادیان ابراهیمی شد، صبر حضرت یوسف(ع) بر زندان و دوری از پدر سبب هدایت جامعه‌ مصر شد…و در آخر بزرگترین بلای بشری، مظلومیت سیدالشهدا(ع) بود که انسان به‌ماهو انسان و جامعه انسانی را مورد اعتلا قرار داد. چرا که الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء.

یکی از فلسفه‌های غم شهادت سیدحسن‌نصرالله این بود که جامعه انسان‌های عدالت‌خواه و آزادی‌خواه را در کل جهان هدایت کرد و نشانه اش مواضع سلبریتی های جهان و مردم کل جهان است. اینجا جایی بود که حوزات علمیه، شیعه و سنی، چپ و راست همه به صورت یکپارچه شدند البته در اتفاقات و شهادت های قبلی هم اجتماعاتی هدایت شدند اما وسعت و گستردگی شهادت سید حسن نصرالله بیشتر بود .

تمام تلاش ما با توجه به نکات مطروحه باید این باشد که نوع نگاه ما به این شهادت باید امید را در دل ما زنده کند و راهبر ما باشد، اما نه صرفا با استفاده از جنس نگاه‌های متافیزیکی بلکه با فرض دنیا و کثراتی که در آن دارند و با فرض اینکه همه کشورها هویت اعتباریشان باقی بماند و با وجود سرزمین‌های ایران، سوریه، عراق، یمن، لبنان و… در عین اینکه استقلال خود را دارند اما هم افق شدند. و این یعنی مقدمات تشکیل امت اسلامی در حال شکل گرفتن است و این مهم به برکت خون شهید سید حسن نصرالله تسریع خواهد یافت انشاءالله.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45205

مطالب مرتبط

26مهر
“جنگ” آشکار رسانه ای علیه شخصیت ممتاز حوزوی در روزنامه هم میهن!
به نام دفاع از صلح و توسعه در دوره وفاق ملی صورت گرفت؛

“جنگ” آشکار رسانه ای علیه شخصیت ممتاز حوزوی در روزنامه هم میهن!

02مهر
درسی که تعطیل نشد!
به بهانه تعطیلی درس فقه و اصول استاد سیدمجتبی خامنه‌ای؛

درسی که تعطیل نشد!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.