• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

7
قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

علما همچون طلبه های سوسنگردی در کف میدان به وظایف خود عمل کنند

  • کد خبر : 19722
  • 02 مرداد 1400 - 12:56
علما همچون طلبه های سوسنگردی در کف میدان به وظایف خود عمل کنند
علما در مسائل این چنینی باید در کف میدان به وظیفه خود عمل کنند؛ پس از از فداکاری طلبه های سوسنگردی که با عمامه سفید به وسط میدان آمدند و ممکن بود به راحتی هدف تک تیرانداز های ضد انقلاب قرار بگیرند، مردم سوسنگرد آرام شده و جلوی کشتار مردم در این شهر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، نشست هم اندیشی اندیشکده راهبردی زمانه با حضور حجت الاسلام روح الله حزیراوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع بررسی وضعیت بحران خوزستان برگزار شد؛ مشروح سخنان قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی را ادامه می خوانید:

سد سازی، تاسیس کشت و صنعت های بزرگ و بی توجهی دولت ها به طرح تحول رهبر انقلاب؛ سه عامل وضعیت بحرانی خوزستان

بحران آب در خوزستان که از یک دهه پیش آغاز شده، به سیاست های آبی دولت خاتمی برمی گردد؛ آغاز سد سازی ها در دولت هاشمی بود اما بسیاری از سدها مانند سد گتوند، کارون ۳ و کارون ۴ توسط دولت خاتمی افتتاح شد و کشاورزی و دامداری در مناطق مختلف خوزستان را تحت شعاع قرار داد.

سد سازی یکی از سیاست‌های آبی بود که پس از انحلال جهاد سازندگی به صورت ملی در دستور کار قرار گرفت اما نتایج این سیاست به گونه ای رقم خورد که استان خوزستان را که در تولید محصولات کشاورزی بی رقیب بود و در سال ۳ کشت آبی و دیمی داشت را به وضعیت بحرانی کنونی رساند.

تاسیس کشت و صنعت های مختلف در دولت هاشمی و بهره برداری از آنها در دولت خاتمی همراه با نابودسازی روستاهای طرفین کارون از چشمه تا خلیج‌فارس از دیگر عوامل وضعیت امروز خوزستان است؛ منشا جنگ آبی امروز مردم با دولت به زمانی برمی‌گردد که طرفین کارون تبدیل به ۷ کشت و صنعت بزرگ شد و مردم زمین‌های اجدادی خود را با قیمت های ارزان به دولت فروخته و حاشیه نشین شدند.

رهبر انقلاب در سال ۷۵ سفری به خوزستان داشتند و در این سفر مصوبات خوبی در خصوص کشاورزی استان خوزستان به تصویب رسید اما این مصوبات پس از تشکیل دولت خاتمی در سال ۷۶، کنار گذاشته شد؛ رهبر انقلاب در سفر سال ۸۵ به خوزستان در دهلاویه تصریح کرد که اگر ده سال پیش طرح تحول کشاورزی خوزستان اجرا می‌شد، امروز وضعیت خوزستان اینگونه نبود.

اعتراضات خوزستان ریشه در محرومیت مردم دارد

اعتراضات و اغتشاشات امروز خوزستان ریشه در نابودی اقتصاد این استان، فقر و فلاکت مردم و به وجود آمدن مناطقی مانند شلنگ آباد دارد که مرکز نفوذ ضد انقلاب شده است؛ تحلیل اعتراضات و اغتشاشات در خوزستان با سایر مناطق کشور مانند سراوان متفاوت است؛ به علت زیست عشایری در ظاهر جریاناتی مانند خلق عرب از بین رفته‌اند اما اتفاقات گذشته نشان می‌دهد که این جریان جدایی طلب زنده است؛ البته بخش قابل توجهی از آنها در خارج از کشور هستند و در زمان جنگ در عراق و سوریه یارگیری کردند.

به نظر می‌رسد با توجه به این‌که اکثر لیدرهای جریان وهابیت در خوزستان زندانی هستند جریان معترض کف میدان اساساً رابطه سازمان‌یافته‌ای با حداقل وهابیت ندارد و آنچه مشهود است، عصبانیت از فقر و بیکاری است.

رهبر انقلاب در بهمن ۹۸ در جلسه فرمودند وهابیت اساساً نه یک جریان اعتقادی بلکه یک جریان سیاسی است اما این مهارت را داشته است که خود را به عنوان یک جریان اعتقادی مطرح کند؛ متاسفانه گاهی دستگاه ها به خاطر حفظ کارکردهای امنیتی و کلامی خود مسئله را اشتباه تحلیل می کنند، در حالی که مسئله، محرومیت است.

مشابه چنین تحلیل اشتباهی در خصوص شیطان پرستی نیز دیده می‌شود؛ چقدر بودجه در قم توسط موسسات پژوهشی برای شیطان پرستی هزینه شد در حالی که مواجهه با این مسئله، مواجهه تربیتی عاطفی و ارتباطی است نه مواجهه آکادمیک! آنچه امروز در دانشگاه‌ها می بینیم نه شیطان پرستی بلکه شیطان بازی است؛ یک عده جوان که از شما خوششان نمی آید از سر لجاجت از یکسری نمادهای شیطان پرستی استفاده می کنند.

رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی در مواجه با مسایل کلامی و رویکرد سپاه امنیتی است؛ هزینه هایی که توسط دفتر تبلیغات و سپاه انجام می شود، ثمره‌ای نخواهد داشت؛ در نقطه مقابل سازمان تبلیغات رویکرد خود را اجتماعی خدماتی قرار داده و از آن نتیجه گرفته است.

ده ها پتروشمی در ماهشهر و مردمی که حاشیه نشین هستند؛ پول ها به جیب چه کسانی می رود؟

ماهشهر در طول ۴۲ سال گذشته نزدیک به ۲۷ پتروشیمی داشته است؛ این پتروشیمی‌ها مالکان و هیئت مدیره هایی دارند که حقوق های عجیب و غریب می گیرند، فرودگاه برای خودشان احداث کرده و پرواز مستقیم از تهران به ماهشهر دارند؛

در طول سی سال گذشته پتروشیمی های راه اندازی شده توسط جمهوری اسلامی بارها و بارها توسط هیئت مدیره ها که اعضای ستادهای انتخاباتی اصولگرا و اصلاح طلب هستند، بین یکدیگر مبادله شده است؛ سرمایه گذاری های عجیب و غریبی در صنایع نفت و پتروشیمی شده؛ اما سوال این است که چه مقدار از این ثروت خرج خوزستان می شود؟

در حاشیه شهر ماهشهر شهرک های طالقانی و چمران وجود دارند که که هنوز از سیستم فاضلاب شهری برخوردار نیست؛ این شهرک ها در زمان جنگ تحمیلی به وجود آمده‌اند؛ مردم خرمشهر و سوسنگرد در زمان جنگ زمین های این شهرک ها را بدون سند تبدیل به خانه کرده و به امید مشاغل خدماتی در شرکت های ماهشهر به این منطقه مهاجرت کرده‌اند اما در حال حاضر مردم این مناطق که سطح سواد و معیشت پایینی برخوردار هستند، دچار ناکامی شده‌اند؛

در زمان سفر احمدی نژاد به خوزستان در حضور او سخنرانی کرده و گفتم همین الان تیمی را به کوره‌های ماهشهر بفرستید و ببینید پتروشیمی ها به چند درصد از مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند؟

رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی در مواجه با مسایل کلامی و رویکرد سپاه امنیتی است؛ هزینه هایی که توسط دفتر تبلیغات و سپاه انجام می شود، ثمره‌ای نخواهد داشت؛ نگاه امنیتی نه تنها مسئله را حل نمی‌کند بلکه باعث افزایش لجاجت ها می شود؛ امروز بسیاری از طلبه‌های بسیجی و متدین نیز به خاطر رویکردهای امنیتی به عملکرد حاکمیت شک کرده است.

در ماجرای بنزین ۹۸ در حالی که اغتشاشگران در بین نیزار ها با مسلسل مخفی شده بودند، مردم جاده ترانزیت را بستند و سپاه و ناجا برای خاموش کردن آتش ناچار به شلیک گلوله مستقیم شدند، در این ماجرا حدود ۲۰ نفر از رهگذران که در بین آنها مدافع حرم و راننده اسنپ وجود داشت، جان خود را از دست دادند.

وقتی با شیخ عزیز رئیس جانباز یکی از عشیره ها که یک چشم خود را در ماجرای بنزین ۹۸ از دست داده بود ملاقات کردم، به من گفت: چشم من فدای آقای خامنه ای اما لطفاً به ما وهابی و ضد انقلاب نگویید.

لزوم ارسال نماینده ویژه از سوی سران قوا به خوزستان

پیشنهاد جدی و سریع من این است که یک هیئت عالی متشکل از نماینده ویژه رهبر انقلاب، نماینده آقای رئیسی، نماینده سردار باقری و نماینده آقایان اژه ای و قالیباف به خوزستان رفته با مردم، عشایر، مسئولین و اصحاب رسانه دیدار کند؛ رسانه ها و مردم وقتی مقامات مسئول را در منطقه نمی‌بیند، دچار سردرگمی در تحلیل می شوند.

علما همچون طلبه های سوسنگردی در کف میدان به وظایف خود عمل کنند

علما در مسائل این چنینی باید در کف میدان به وظیفه خود عمل کند؛ پس از از فداکاری طلبه های سوسنگردی که با عمامه سفید به وسط میدان آمدند و ممکن بود به راحتی هدف تک تیرانداز های ضد انقلاب قرار بگیرند، مردم سوسنگرد آرام شده و جلوی کشتار مردم در این شهر گرفته شد اما در شادگان که مدیر حوزه علمیه غیر عرب و غیر آشنا به وضعیت شهر است، وضعیت خوب نیست و تلفات وجود دارد.

ماجرای این روز ها خوزستان از آن جا شروع شد که یک کار رسانه‌ای جدی توسط جریان عدالت خواه و خبرنگاران آزاد در خصوص ضرورت آبرسانی به ۵۰۰ الی ۷۰۰ روستای بدون آب صورت گرفت؛ اتفاق دیگر نیز در هورالعظیم و مربوط به تلف شدن گاو میش ها بود؛ خانواده‌های متوسط در روستاهای خوزستان سه گاومیش دارند که معادل ۱۵۰ میلیون است؛

این گاومیش ها با توجه به بدن گرمی که دارند، روزانه باید چند مرتبه آبتنی کنند وگرنه تلف می شوند. به غیر از کمبود آب، تامین نهاده های دامی مشکل دیگر حفظ گاومیش ها بود؛ مردم به گروه‌های جهادی التماس می‌کردند که تنها برای ما یونجه بیاورید برای غذای خودمان کاری می کنیم.

پر رنگ شدن این قضایا توسط جریانات رسانه‌ای و شدت گرفتن تجمعات در کنار تحرکات دشمن و ایجاد اغتشاشات، ریشه قضایای این روزهای خوزستان است؛ علاوه بر این مسئولان نیز با استدلال به هم نخوردن موازنه آبی، بی‌تدبیری کرده و سد های تنظیمی را باز نکرده و سبب بالا گرفتن آتش مسئله شدند.

کانال های ساخته شده برای انتقال آب، امنیتی ساخته شده و به عنوان مثال هنوز هم نمی‌توان گفت که آیا کانال بهشت‌آباد وجود دارد یا نه؟ عده ای می گویند آب از طریق کانال ها انتقال داده می شود، این کانال ها زیر زاگرس ساخته شده و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد و عده‌ای دیگر نیز می گویند آب از طریق لوله به فلات مرکزی می‌رسد.

صنایع زیادی مانند فولاد مبارکه در اصفهان وجود دارد؛ یزد نیز در دوران خاتمی توسعه صنعتی عجیبی پیدا کرده است همه این صنایع آبی هستند و برای سراپا ماندن این صنایع آب خوزستان به اصفهان، یزد و کرمان منتقل می شود؛ معترضین در خوزستان مدعی هستند که سهم آب کشاورزی و دامداری خوزستان نزدیک به یک سوم شده و رودخانه‌های کرخه و کارون به خشکی گراییده اند؛ بنا بر این ترکیبی از خشکسالی واقعی و فعالیت‌های رسانه‌ای سبب اتفاقات روزهای گذشته خوزستان بوده است.

مدل حکمرانی دولت؛ فاسد ترین مدل در نظام دولتی

امروزه در مدل های حکمرانی این‌گونه بیان می شود که حکمرانی دارای ۴ لایه تصدی گری، تسهیل گری، تنظیم‌ گری و هدایت گری است؛ لایه پایینی یعنی تصدی‌گری با مردم، دو لایه بعدی تسهیل گری و تنظیم گری با دولت و هدایت گری و خط مشی گذاری با حاکمیت است؛

این مدل حکمرانی سبب آزادی و رهایی بیش از حد دولت‌ها شده؛ تنش آبی به وجود می‌آید دولت می‌گوید چشم فرصت بدهید بگذارید ببینیم چطور می شود مسئله را حل کرد؟ و نهایتا دولت کل پروژه مدیریت بحران را به سازمان مدیریت بحران می‌سپارد که این فاسد ترین نوع نظام دولتی در جهان است.

در کشوری که کوچکترین اتفاقات زمینه ایجاد بحران را درست می کنند، وزارت خانه ها تنها نقش سپردن پروژه‌ها به شرکت ها را ایفا می کند مثلاً پروژه آبرسانی به ۷۰۰ روستا را در برنامه ۲۰ ساله چه شرکتی می سپارند و آن شرکت منتظر می ماند تا بودجه تأمین شود؛

نهایتاً بحران به وجود آمده و در اینجا نیروی های نظامی یعنی سپاه و ارتش و نهاد دیگری که شبیه دولت است به نام ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در نقش سوپرمن به میدان آمده و آبرسانی را انجام میدهند و دولت به راحتی از وظیفه خود شانه خالی می‌کند؛ حل بحران ها در کشور نیازمند اصلاح نظام حکمرانی است و به یک کار زیربنایی در خصوص اصلاح نظام مدیریتی کشور نیاز دارد.

استاندار سابق و فرماندهان نظامی در خوزستان باید محاکمه شوند

به غیر از استاندار سابق خوزستان باید همه فرماندهان نظامی در این استان محاکمه شوند؛ حتی باید قوه قضاییه به خاطر ترک فعل در خصوص محاکمه استاندار سابق خوزستان محاکمه شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19722

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
ایران مقابل آمریکا پیروز شده است
اعتراف جالب مشاور ترامپ پس از 41 سال؛

ایران مقابل آمریکا پیروز شده است

25فروردین
برای گسترش اسلام از تمام ابزارها خصوصا فضای مجازی استفاده کنید
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار فرمانده سپاه قم؛

برای گسترش اسلام از تمام ابزارها خصوصا فضای مجازی استفاده کنید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.