• امروز : پنج شنبه - ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • برابر با : 15 - ربيع أول - 1443
  • برابر با : Thursday - 21 October - 2021
کل اخبار 4072اخبار امروز 12

صدای حوزه امروز

صدای حوزهمرحوم حسن‌زاده آملی می‌فرموند: ما در حوزه ۳نفر راهم نداریم که بتوانند کشف‌المراد را تدریس کنند!!/با رصد حجم بالای شبهات اعتقادی در شبکه های ماهواره ای، به اهمیت مطالعات کلامی می توان پی برد صدای حوزهحضور ۳۷ هزار کاربر در مهارت خانه طلاب/ بارگذاری ۱۳۲ دوره مهارتی و کاربردی در سامانه صدای حوزهگاه طلاب باسواد هم زود مرید می شوند!/وضعیت شناسی مختصر فرقه احمدالحسن صدای حوزهاز به صفر رساندن آمار کودکان کار تا سر و سامان دادن به زندگی صدها معتاد صدای حوزهامارات و فهم دقیق از قد‌‌ و قواره سیاسی صدای حوزهسازوکار حمایت مالی، فکری و سیاسی از طلاب مشغول به تحصیل وجود ندارد/ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است صدای حوزهواکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه /جای خالی گفتمان آزادی و جمهوریت در خطبه ها / لزوم درگیری گفتمان انقلاب با مسأله های مردم صدای حوزههر نقطه ای که در آن فقیه عالم به اوضاع زمان، طبیب مورد اعتماد و مدیر خیرخواه نباشد، کارشان مختل است /ادعاهای گروه های ضدواکسن در جلسه ای در وزارت بهداشت شنیده و به آن پاسخ داده شود صدای حوزهمردم افغانستان تنها نیستند؛ درد آن ها، درد ما و خون آن ها خون ما است/وظیفه ما سعی در ناامید کردن دشمن در ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل سنت است صدای حوزهدر تبلیغ فامیلی باید خود واقعی‌تان باشید! / برخی از طلاب چون نتوانستند جایگاه خودشان را در فامیل پیدا کنند به سمت تبلیغ فامیلی نمی‌روند! صدای حوزهاز ویژگی‌های نظام فقهی اسلام، پاسخگویی به نیازهای جامعه در اعصار مختلف است صدای حوزهاسلام با فرهنگ غرب مخالف است نه پیشرفت و تکنولوژی صدای حوزهطلبه دهه شصتی و اشتغال زایی در ۸ روستا صدای حوزهانقلابیگری توحیدی یا طاغوتی؟

0
یادداشت:

سیره و سنت ائمه(ع) در شیوۀ عزاداری

  • کد خبر : 25129
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
سیره و سنت ائمه(ع) در شیوۀ عزاداری
سیره ائمه(ع) یکی از منابع مهم فهم دینی است که با بررسی آن در کنار دیگر ادله و بیانات ایشان، می­توان نظر کامل­تری را دربارۀ موضوعات مختلف دینی به دست آورد. چه‌بسا کلمه‌ه­ای خاص در سیرۀ گفتاری و بیانی ایشان، بیان­گر رفتاری خاص و یا حکمی دینی باشد.

به گزارش صدای حوزه، سیره ائمه(ع) یکی از منابع مهم فهم دینی است که با بررسی آن در کنار دیگر ادله و بیانات ایشان، می­توان نظر کاملتری را دربارۀ موضوعات مختلف دینی به دست آورد. چه‌بسا کلمه‌ه­ای خاص در سیرۀ گفتاری و بیانی ایشان، بیان­گر رفتاری خاص و یا حکمی دینی باشد.

عزاداری برای ائمه مخصوصاً امام حسین(ع) یکی از مظاهر دینی ما است و دینی که حدود همه چیز را بیان کرده، حتماً در شیوۀ عزاداری مطلوب هم حدودی دارد. از همین رو مناسب است به این بپردازیم که خود ائمه(ع) چگونه به عزاداری پرداخته و چه نوعی از آن را انجام می­‌دادند؟

از آن­جا که ایشان پایبند بودند تا از هر کار نیکی، بهترین و کامل­ترین شکلش را انجام دهند، حتماً بهترین شیوه عزاداری را نیز انجام داده و به آن تشویق کرده‌­اند. برای فهم این مطلب باید ببینیم در احادیث بر چه نوع عزاداری تکیه شده است؟ بر گریه کردن؟ لطم کردن و بر سر و صورت زدن؟ پاشیدن خاک بر خود؟ کوبیدن سر به چیزی؟ خراشیدن و خش انداختن بر چهره؟ کشیدن موها؟ زخمی کردن سر و بدن؟

از امام صادق (ع) نقل شده: «امام زین العابدین(ع) چهل سال بر پدرش(ع) گریه گرد، در حالی ­که روزها را روزه داشت و شب­ها به عبادت برپا؛ وقتی خادم ایشان در هنگام افطار، غذا و آب می­آورد، ایشان می­گفت: «کشته شد فرزند رسول خدا در حال گرسنگی، کشته شد فرزند رسول خدا در حال تشنگی» و پیوسته این را تکرار و گریه می­کردند تا اینکه غذا از آب دیدگانش تر می­شد و آب آشامیدنی با اشک ایشان می­آمیخت»

نکتۀ قابل توجه برای امام سجاد (ع) این است که ایشان چون فرزند بلافصل امام حسین (ع) و هم‌­عصر ایشان بود و مصیبت را درک کرده و همچنین اولین امامی بود که سعی بر ایجاد سنت عزاداری برای پدر بزرگوارشان داشته­اند، طبعاً باید عزاداری بیشتر و شدیدتری، حتی نسبت به سایر ائمه (ع)، داشته باشند؛ عزاداری بیشتر نقل شده اما انواع شدیدتر و تندتر خیر؛ یعنی گریۀ بسیار و شدید نقل شده و نه رفتارهای دیگر.

از امام رضا(ع) نقل شده: «همانا روز حسین (عاشورا) پلک­های ما را مجروح ساخته و اشک­هایمان را فرو ریخته … بر مثل حسین، گریه­‌کنندگان باید گریه کنند … زمانی که محرم وارد می­شد، پدرم خندان دیده نمی­شد و حالت حزن بر او غالب و افزون می­شد تا ده روز بگذرد. زمانی که روز دهم فرا می­رسید، آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه­اش بود و می­گفت: این همان روزی است که حسین(ع) در آن کشته شده است». در این روایت که سیره امام(ع) را بیان می­کند، فقط گریه و حزن ایشان بیان شده است.

در حدیثی نقل شده که امام صادق(ع) به فردی می­فرمایند ذکر مصیبت کند و سپس در حین ذکر مصیبت، صرفاً از «بکاء» امام(ع) یاد شده است. همچنین ایشان(ع) در دعایی طولانی برای زائران امام حسین(ع)، چنین بیان فرموده­اند: «خداوندا، رحم کن بر چشم­هایی که برای ما اشک ریخته­اند … و رحم کن بر فریادهایی که برای ما بوده است». در این دعا که با ذکر جزئیات است، ایشان(ع) برای حالات مختلف زائرین دعا فرموده اما برای حالات شدیدتر دعایی نفرموده­اند.

از امام زمان(ع) در زیارت ناحیه مقدسه وارد شده: «پس صبح و شام برایت ندبه و نوحه کرده و خون گریه می­کنم(کنایه از گریۀ بسیار و شدید)» و در دعای ندبه هم به این صورت بیان شده: «بر پاکیزگان از اهل بیت محمد و علی(ع) باید گریه‌­کنندگان گریه و ندبه­‌کنندگان ندبه کنند و برای مثل آنان باید اشک­ها جاری شود و فریادکشندگان، فریاد کنند و ضجه­‌کنندگان، ضجه زنند و صدایشان را به ناله بلند نمایند». در این قسمت از دعا که در مقام بیان شدیدترین حالات ندبه و زاری برای ائمه(ع) می­باشد، متعرض دیگر رفتارها نشده است.

همان­طور که مشاهده نمودید، حالت حزن و گریه، حتی محبوبیت گریۀ بسیار و شدید و بلند وارد شده اما اشاره­‌ای به دیگر انواع نشده است. دلیل دیگر این مطلب، ثواب­‌های زیادی است که برای «گریاندن و گریه کردن» وارد شده است. این قرینه، یکی از دلایلی است که نشان می­دهد منظور از جزع برای امام حسین(ع)، خود گریه کردن، پس از سال­ها گذشت از آن واقعه و یا گریۀ شدید و بلند بوده است؛ زیرا فعل معصوم، گفتار او را تفسیر خواهد کرد. یعنی وقتی در گفتار معصوم ابهامی برای ما وجود دارد و ما نمی­دانیم منظور از جزعی که مورد مدح بوده چه نوع جزعی است، با مراجعه به سیره معصوم متوجه می­شویم که منظور از آن، گریه و حالت شدید آن بوده، نه دیگر رفتارهایی که به نام جزع شناخته می‌شوند. با توجه به دیگر احادیث، جزع به دو نوع جزع شدید و غیر شدید تقسیم شده و جزع شدید که شامل رفتارهای تند یا سبک می­شود، ممنوع است. در مقابل، جزع غیرشدید برای ائمه و امام حسین(ع) ممدوح و مأجور بوده که شامل گریۀ جزوعانه با قلبی سوخته و گریۀ بلند و بسیار می­شود. بررسی تفصیلی این مطلب، مجال دیگری را می­طلبد.

نکتۀ مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بین عزاداری­‌هایی که پس از مصیبت و به عنوان تذکر و یادآوری آن انجام می­شود با افرادی که مصیبت بر آنان واقع می­شود، تفاوت وجود دارد. زیرا ویژگی­هایی مانند جنسیت، سن، مقدار صبر و … در چگونگی رفتار افراد مصیبت زده، تأثیر داشته و شاید فردی از شدت مصیبت در آن موقعیت اختیار خود را غیرعمدی از دست داده و اعمال شدیدی از او سر زند؛ اما صرف این دلیل نمی­شود که برای یادآوری آن واقعه، دوباره همان کارها انجام شود.

برای آشنایی بیشتر و تخصصی با سیره ائمه(ع) در شیوۀ عزاداری و منظور از جزع ممدوح و بررسی تفصیلی آیات قرآن کریم و احادیث در این زمینه، می­توانید به کتاب «فقه عزا و زیارت اهل بیت(ع)» نوشتۀ استاد «محمدتقی اکبرنژاد» مراجعه نمایید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25129
  • نویسنده : سید محمدرضا حیدری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.