• امروز : شنبه - ۲۵ اسفند - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 15 March - 2025
کل اخبار 6441

صدای حوزه امروز

تبارشناسی سکولاریسم در حوزه‌های علمیه امپراطوری معاونت آموزش بر حوزه/ چرا تغییر سخت است و چگونه باید پیش برویم؟ تنظیمات دروس حوزه طوریست که هیچ احتیاجی به قرآن ندارند! + واکنش ها زیر و بم اشتغال طلاب و چند نکته باریک‌تر از مو چرا ما پزشک اطفال داریم اما آخوند اطفال نداریم؟/ منبر را به هرکسی ندهید لزوم ارائه مدل اجرایی دقیق جهت ورود هیأت های مذهبی به اقتصاد اولین دیدار همسر با لباس روحانیت یا مزاحمت یک آخوند برای یک زن متأهل؟! حکمت متعالیه در خدمت انقلاب تبارشناسی تربیت چهره‌های انقلابی در گفتمان حوزه‌های علمیه از مدرسه‌ی عرفان تا کوچه‌های انقلاب/ زنانی که تاریخ را در حاشیه‌ی تاریخ نوشتند حمله طلبه ها به حوزه علمیه دروغ است/ دعوا بر سر مسجد نیست و اداره آن در اختیار اشرفی اصفهانی است جامعه الزهرا تصمیم بگیرد: تبلیغ اولویت اول است یا دوم؟! با نسلی نو و بی سابقه مواجهیم! / مبلغین در حضور معاون تبلیغ حوزه چه گفتند؟ جوابیه مدیر و اساتید و طلاب حوزه علمیه دارالحکمه در پی جنجال های اخیر

2
یادداشت؛

تبارشناسی تربیت چهره‌های انقلابی در گفتمان حوزه‌های علمیه

  • کد خبر : 46161
  • 10 اسفند 1403 - 20:09
تبارشناسی تربیت چهره‌های انقلابی در گفتمان حوزه‌های علمیه
حوزه قم، تنها محدود به جغرافیای ایران نماند. شاگردان غیرایرانی امام خمینی (ره)، مانند شیخ محمدحسین فضل‌الله در لبنان، نشان دادند که گفتمان انقلابی حوزه، مرزها را درمی‌نوردد. این شخصیت‌ها با تکیه بر آموزه‌های حوزوی، جنبش‌های مقاومت را رهبری کردند و مفهوم «امت واحد اسلامی» را از نظریه به عمل تبدیل نمودند.

به گزارش صدای حوزه، یوسف پورجم؛ نویسنده و پژوهشگر حوزوی طی یادداشتی به تبارشناسی تربیت چهره‌های انقلابی در گفتمان حوزه‌های علمیه پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

حوزه‌های علمیه شیعه، به‌ویژه حوزه قم، نه‌تنها کانون آموزش فقه و کلام، بلکه زادگاه اندیشه‌هایی بودند که جهان را تکان دادند. این نهاد دیرپا، با تلفیق حکمت، فقه، و اخلاق جهادی، نسلی از رهبران را پرورش داد که انقلاب اسلامی را از یک جنبش داخلی به گفتمانی جهانی تبدیل کردند. اما چگونه این تحول رخ داد؟ پاسخ را باید در تبارشناسی نظام آموزشی حوزه و شخصیت‌هایی جستجو کرد که از دل این مکتب برخاستند.

از مدرسه فیضیه تا کانون انقلاب

تاریخ حوزه قم، با نام آیت‌الله حائری یزدی گره خورده است؛ کسی که در سال ۱۳۰۱ شمسی با تأسیس این حوزه، پایه‌های نهادی را بنا نهاد که قرار بود تبدیل به «سنگر مقاومت در برابر مدرنیته سکولار» شود. در دوران پهلوی، حوزه قم به مرکزی برای مقابله با پروژه‌های غربی‌سازی رضاخانی تبدیل شد. دروس خارج فقه، نه فقط آموزش احکام، بلکه کارگاهی برای پرورش تفکر انتقادی بود.

در دهه ۴۰ شمسی، امام خمینی (ره) در همین حوزه، درس «ولایت فقیه» را مطرح کرد؛ درسی که از حاشیه‌نشینی فقه سیاسی به متن مبارزه با استبداد شاهنشاهی کشیده شد. نظام «استاد-شاگردی» در حوزه، فضایی ایجاد می‌کرد که طلاب نه‌فقط فقه می‌آموختند، بلکه تحت تأثیر شخصیت استادانی چون علامه طباطبایی، به فلسفه اجتماعی اسلام مجهز می‌شدند.

از اخلاق فردی تا مسئولیت اجتماعی

نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، سه عنصر کلیدی داشت که هویت انقلابی را می‌ساخت:
۱. فقه پویا (اجتهاد به‌مثابه ابزار پاسخگویی به مسائل نوین).
۲. فلسفه و عرفان (تقویت بنیان‌های عقلی و معنوی برای مقابله با ایدئولوژی‌های مادی‌گرا).
۳. اخلاق جهادی (ترویج روحیه ایثار و مبارزه با ظلم).

شهید مرتضی مطهری، محصول این سه‌گانه بود. او در کتاب «علل گرایش به مادیگری»، مارکسیسم را نه با تکفیر، که با استدلال فلسفی نقد کرد و نشان داد چگونه حوزه می‌تواند اندیشه‌ورزی نقادانه را با تعهد اجتماعی ترکیب کند.

همچنین شخصیتی آیت‌الله بهشتی با طراحی «مدارس اسلامی» در آلمان پیش از انقلاب، الگویی از تربیت بین‌المللی را پایه‌گذاری کرد که در آن، طلاب غیرایرانی نیز با مفاهیمی مانند «استکبارستیزی» آشنا می‌شدند.

صدور انقلاب از طریق تربیت شخصیت‌ها

حوزه قم، تنها محدود به جغرافیای ایران نماند. شاگردان غیرایرانی امام خمینی (ره)، مانند شیخ محمدحسین فضل‌الله در لبنان، نشان دادند که گفتمان انقلابی حوزه، مرزها را درمی‌نوردد. این شخصیت‌ها با تکیه بر آموزه‌های حوزوی، جنبش‌های مقاومت را رهبری کردند و مفهوم «امت واحد اسلامی» را از نظریه به عمل تبدیل نمودند.

همچنین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان، سال‌ها در حوزه نجف و قم تحصیل کرد. او در سخنرانی‌هایش همواره به تأثیرپذیری از شاگردی نزد شهید مصطفی چمران (از فرماندهان انقلابی تربیت‌شده در مکتب حضرت امام) اشاره می‌کند.

از انقلاب تا نسل جدید

امروزه، حوزه‌های علمیه با چالشی دوگانه روبه‌رو هستند: از یک‌سو باید اصالت آموزشی خود را حفظ کنند، و از سوی دیگر، به نیازهای نسل دیجیتال پاسخ دهند. بااین‌حال، ظهور شخصیت‌هایی مانند شهید رئیسی (پرورش‌یافته حوزه قم) که گفتمان عدالت‌خواهی را در سطح بین‌المللی مطرح می‌کنند، نشان می‌دهد این نهاد همچنان زاینده است.

همچنین باید اعتراف کرد که حوزه، با تبدیل شهادت به یک گفتمان زنده (مثل الهام‌گیری از سردار سلیمانی)، ثابت کرده که می‌تواند مفاهیم دیرینه شیعی را به زبان جهانیان ترجمه کند.

حوزه به‌مثابه ماشین تولید معنای انقلابی

حوزه‌های علمیه، با تبدیل «فقه» به «ایدئولوژی مبارزه» و «اخلاق» به «مسئولیت اجتماعی»، نسلی را پرورش دادند که انقلاب اسلامی را از یک رویداد تاریخی به یک الگوی زنده تبدیل کردند. این نهاد، نه‌تنها در قم، که از لبنان تا عراق و یمن، همچنان پرچم‌دار تربیت شخصیت‌هایی است که جهان را به چالش می‌کشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=46161
  • نویسنده : یوسف پورجم؛ نویسنده و پژوهشگر حوزوی

مطالب مرتبط

24اسفند
تبارشناسی سکولاریسم در حوزه‌های علمیه
در گفتوگو با استاد و تاریخ پژوه حوزوی مطرح شد؛

تبارشناسی سکولاریسم در حوزه‌های علمیه

22اسفند
به مردم بگوییم یا نگوییم؟!
22اسفند
امپراطوری معاونت آموزش بر حوزه/ چرا تغییر سخت است و چگونه باید پیش برویم؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.