• امروز : سه شنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 19 August - 2025
کل اخبار 6539

صدای حوزه امروز

پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت حوزه علمیه و تابلوی ایست پست‌مدرنیسم جامعه از کارِ حوزه بی‌خبر است تجلیل مدیران حوزه‌های علمیه کشور از حماسه‌آفرینی ملت ایران و تاکید بر حمایت تام از نظام و رهبری گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی!

9
طی یادداشتی بررسی شد؛

رسانه، بازیگری دیپلماتیک

  • کد خبر : 41182
  • 29 فروردین 1401 - 13:42
رسانه، بازیگری دیپلماتیک
ظهور رسانه ها و توسعه فناوری و اطلاعات موجب دگرگونی در نحوه تعاملات و ارتباطات جهانی شده است، بطوریکه امروزه عملا سیاست خارجی و دیپلماسی فاقد مرز گردیده است و بر خلاف گذشته که نیرو و قدرت نظامی تعیین کننده قدرت و برتری یک کشور در سطح جهانی بود امروزه قدرت رسانه ای یک کشور برتری و قدرت بین المللی آن را می سازد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، رقیه رضائی‌فر طی یادداشتی به بررسی نقش رسانه ها در دیپلماسی و سیاست خارجی پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

دیپلماسی رسانه ای

دیپلماسی رسانه ای یکی از شاخه های اصلی فعالیت دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی است، همواره جریان اطلاعات و ارتباطات پایه و اساس دیپلماسی کشورها بوده است.بخش مهمی از دیپلماسی عمومی کشورها قدرتمند را دیپلماسی رسانه ای از آن خود کرده است.

ظهور ر‌سانه ها و توسعه فناوری و اطلاعات موجب دگرگونی در نحوه تعاملات و ارتباطات جهانی شده است، بطوریکه امروزه عملا سیاست خارجی و دیپلماسی فاقد مرز گردیده است و بر خلاف گذشته که نیرو و قدرت نظامی تعیین کننده قدرت و برتری یک کشور در سطح جهانی بود امروزه قدرت رسانه ای یک کشور برتری و قدرت بین المللی آن را می سازد، و با توجه به اینکه انتشار مطالب رسانه ها حد و مرزی نمی شناسد محتوا و پیام های این رسانه ها مرزهای کلاسیک دولت – ملت را درنوردیده و همچنین محدودیت های ناشی از این مرزها را هم ندارد.

امروزه به گونه ای گردیده که پیشبرد دیپلماسی یک کشور وابسته به میزان مهارت و برتری آن کشور در بهره گیری از تکنیک ها و تاکتیک های رسا‌نه ای است، ر‌سانه ها مردم را در پروسه تصمیم گیری در دیپلماسی و سیاست خارجی وارد می نمایند، رسا‌نه هم می تواند تدبیر کننده و عامل حل بحران در سطح بین المللی باشد و هم خود منشا بحران گردد و بر قامت بحرانی که نیست، هست بپوشاند.

چگونگی نگرش ملت ها به یکدیگر در روابط بین المللی شان حائز اهمیت است و ر‌سانه ها با تصویر سازی دوست یا دشمن، همسو غیر همسو، جنگ طلب و صلح طلب بودن و … در این امر نقش محوری ایفا می کنند.

رسا‌‎نه ها نقش محوری در حوزه افکار عمومی بازی می کنند و افکار عمومی امروزه به مهم ترین بازیگر شکل دهنده تحولات داخلی و خارجی مبدل گردیده است. رهبران امروزه برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک و مقاصد خود بطور وسیع از ابزار های رسانه ای بهره میگیرند، و در این میان شبکه اجتماعی توئیتر نقش ویژه ایفا می کند.

برای مثال: دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، چه در زمان تبلیغات و انتخابات ریاست جمهوری و چه در دوران ریاست جمهوری نهایت استفاده و بهره را از این شبکه اجتماعی گرفت.

امروزه الزامی است که دست اندرکاران عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی نحوه بهره گیری موثر از ابزارهای رسا‌نه ای، و بکارگیری صحیح سواد رسانه ای را دانسته و برای پیشبرد اهداف بطور موثر از آن بهره گیرند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41182
  • نویسنده : رقیه رضائی فر
  • منبع : کانال انجمن سواد رسانه ای

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.