• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
طی یادداشتی بررسی شد؛

رسانه، بازیگری دیپلماتیک

  • کد خبر : 41182
  • 29 فروردین 1401 - 13:42
رسانه، بازیگری دیپلماتیک
ظهور رسانه ها و توسعه فناوری و اطلاعات موجب دگرگونی در نحوه تعاملات و ارتباطات جهانی شده است، بطوریکه امروزه عملا سیاست خارجی و دیپلماسی فاقد مرز گردیده است و بر خلاف گذشته که نیرو و قدرت نظامی تعیین کننده قدرت و برتری یک کشور در سطح جهانی بود امروزه قدرت رسانه ای یک کشور برتری و قدرت بین المللی آن را می سازد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، رقیه رضائی‌فر طی یادداشتی به بررسی نقش رسانه ها در دیپلماسی و سیاست خارجی پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

دیپلماسی رسانه ای

دیپلماسی رسانه ای یکی از شاخه های اصلی فعالیت دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی است، همواره جریان اطلاعات و ارتباطات پایه و اساس دیپلماسی کشورها بوده است.بخش مهمی از دیپلماسی عمومی کشورها قدرتمند را دیپلماسی رسانه ای از آن خود کرده است.

ظهور ر‌سانه ها و توسعه فناوری و اطلاعات موجب دگرگونی در نحوه تعاملات و ارتباطات جهانی شده است، بطوریکه امروزه عملا سیاست خارجی و دیپلماسی فاقد مرز گردیده است و بر خلاف گذشته که نیرو و قدرت نظامی تعیین کننده قدرت و برتری یک کشور در سطح جهانی بود امروزه قدرت رسانه ای یک کشور برتری و قدرت بین المللی آن را می سازد، و با توجه به اینکه انتشار مطالب رسانه ها حد و مرزی نمی شناسد محتوا و پیام های این رسانه ها مرزهای کلاسیک دولت – ملت را درنوردیده و همچنین محدودیت های ناشی از این مرزها را هم ندارد.

امروزه به گونه ای گردیده که پیشبرد دیپلماسی یک کشور وابسته به میزان مهارت و برتری آن کشور در بهره گیری از تکنیک ها و تاکتیک های رسا‌نه ای است، ر‌سانه ها مردم را در پروسه تصمیم گیری در دیپلماسی و سیاست خارجی وارد می نمایند، رسا‌نه هم می تواند تدبیر کننده و عامل حل بحران در سطح بین المللی باشد و هم خود منشا بحران گردد و بر قامت بحرانی که نیست، هست بپوشاند.

چگونگی نگرش ملت ها به یکدیگر در روابط بین المللی شان حائز اهمیت است و ر‌سانه ها با تصویر سازی دوست یا دشمن، همسو غیر همسو، جنگ طلب و صلح طلب بودن و … در این امر نقش محوری ایفا می کنند.

رسا‌‎نه ها نقش محوری در حوزه افکار عمومی بازی می کنند و افکار عمومی امروزه به مهم ترین بازیگر شکل دهنده تحولات داخلی و خارجی مبدل گردیده است. رهبران امروزه برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک و مقاصد خود بطور وسیع از ابزار های رسانه ای بهره میگیرند، و در این میان شبکه اجتماعی توئیتر نقش ویژه ایفا می کند.

برای مثال: دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، چه در زمان تبلیغات و انتخابات ریاست جمهوری و چه در دوران ریاست جمهوری نهایت استفاده و بهره را از این شبکه اجتماعی گرفت.

امروزه الزامی است که دست اندرکاران عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی نحوه بهره گیری موثر از ابزارهای رسا‌نه ای، و بکارگیری صحیح سواد رسانه ای را دانسته و برای پیشبرد اهداف بطور موثر از آن بهره گیرند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41182
  • نویسنده : رقیه رضائی فر
  • منبع : کانال انجمن سواد رسانه ای

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.