• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9
حجت الاسلام و المسلمین حمزه قدیری؛

اجرای طرح گفتگو و زنجیره تواصی؛ مأموریت تبلیغیِ مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی

  • کد خبر : 14347
  • 09 خرداد 1400 - 12:56
اجرای طرح گفتگو و زنجیره تواصی؛ مأموریت تبلیغیِ مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی
دبیر مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی و مسئول اجرای طرح گفتگو و زنجیره تواصی به تبیین مهم ترین اهداف و رویکردهای این مجمع در آستانه انتخابات پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه قدیری در گفتگو با خبرنگار صدای حوزه، با اشاره به این‌که هدف از راه‌اندازی مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی، ساماندهی و تقویت توان و نیز قدرت هم‌افزایی طلاب و فضلای فعال در عرصه فضای مجازی، آن هم با رویکرد مردمی است، اظهار داشت: در این مقطع با توجه به درپیش بودن انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری، هدف ما در مجمع، «تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات» و نیز «تبیین و ترویج شاخصه ها و مؤلفه های انتخاب کاندیدای اصلح» است؛ در واقع هدف ما تبیین گفتمان انقلاب است و نه معرفی و تبلیغ فرد خاصی.

ضرورت گفت‌گوی مستقیم مبلغین با مردم

وی افزود: اعتقاد ما این است که در کنار منبر که جایگاه مهم و سنتی خاص خود را دارد، مردم نیاز به گفتگو با حوزویان دارند؛ این‌که با طلاب و روحانیون صحبت کرده و متقابلاً حرف های آن را بشنوند، به خصوص در تحولات سیاسی و اجتماعی مثل انتخابات که طبعاً مردم سؤالات و شبهاتی دارند.

اقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی گفتگو محور

مسئول اجرای طرح «زنجیره تواصی» گفت: با توجه به افزایش حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی گفتگو محور، لازم است که ما حساب شده در این زمینه ورود پیدا کنیم و بر این اساس یکی از اهداف این طرح، برنامه‌ریزی برای معرفی پلتفرم‌های ایرانی و نرم‌افزارهای داخلی برای بحث گفتگو در فضای مجازی است.

«حضور حداکثری» محور اصلی طرح

وی بیان داشت: همان طور که گفته شد، یکی از اهداف مهم ما در مقطع فعلی، ترغیب مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات است به ویژه با عنایت به شرایط سخت اقتصادی که عده‌ای به این بهانه و در راستای خواست دشمن به دنبال دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی هستند؛ لذا ما تکیلف خود می‌دانیم که در فضای مجازی فعالیت مناسب و تأثیرگذاری داشته باشیم.

وی افزود: بر این اساس، طرح گفتگو و زنجیره تواصی را شکل داده‌ایم، با این هدف که آموزش‌های مختصری به طلاب بدهیم و در فرصت زمانی باقی مانده در اسرع وقت از توان طلاب در عرصه گفتگو و مباحثه در بستر فضای مجازی استفاده نماییم.

استفاده از «روبیکا» به عنوان شبکه اجتماعی گفت‌وگو محور ایرانی

قدیری همچنین گفت: در حال حاضر در بستر روبیکا امکان گفتگوی صوتی وجود دارد، هر چند برخی نرم افزارهای دیگر ایرانی هم این کار را انجام می‌دهند اما کیفیت مطلوب روبیکا را ندارند، لذا با محوریت روبیکا این کار دنبال می‌شود و بر اساس فراخوانی که دادیم بیش از ۱۴۰۰ نفر از طلاب و فضلا استقبال کردند و روز شنبه هفته جاری نیز افتتاحیه این طرح با سخنان حجج اسلام و المسلمین پناهیان و سرلک انجام شد.

وی ادامه داد: مدل افتتاحیه ما نیز گفتگو محور بود به این صورت که اساتید دقایقی صحبت کردند و  در ادامه و تا نیمه شب طلاب و مبلغین سؤالات خود را طرح کرده و اساتید پاسخ های لازم را ارائه می‌دادند.

«مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی» در مسیر انسجام

وی با بیان این که مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی در حال حاضر در مسیر هویت‌یابی و انسجام خویش است، گفت: با توجه به این که جریان تبلیغ در فضای مجازی متولی خاصی ندارد تشکیل این مجمع ضروری است، چه آن‌که تا پیش از این طلاب و مبلغین براساس احساس تکلیف و سلیقه خود در این فضا فعالیت دارند، اما لازم است که به شکل منسجم و هدفمند این امور دنبال شود و یکی از اهداف مجمع نیز همین مساله بوده است.

دبیر مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی یادآور شد: ما معتقد هستیم به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا که اهمیت فضای مجازی در جامعه بیش از پیش شده است که باید جریان هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های فضای مجازی، به یک جریان مستمر و تأثیرگذار تبدیل شود.

وی افزود: همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، رویکرد ما مردمی است و معتقدیم که موفقیت انقلاب در طول بیش از ۴۲ سال اخیر نیز به برکت فعالیت ها و رویکردهای مردمی بوده و امروز به شدت نیاز است که این رویکرد مردمی در بستر فضای مجازی تقویت شود.

به دنبال گفتمان‌سازی هستیم

وی گفت: این را هم باید متذکر شوم که این حرکت صرفاً منحصر به انتخابات نیست بلکه می‌خواهیم جریان تبلیغ فضای مجازی را به کمک تشکل‌های مردمی و نیز حمایت و همراهی مجموعه‌های سازمانی در کشور تقویت کنیم و این مساله به یک گفتمان رایج تبدیل شود.

طرح «زنجیره تواصی»

قدیری در خصوص نحوه حضور و فعالیت طلاب مبلغ در این عرصه بیان داشت: طلاب با نصب نرم‌افزار روبیکا و عضویت در کانالی که به همین منظور ایجاد شده است وارد طرح می‌شوند. محتوای مورد نیاز، برنامه‌های طرح و اطلاع‌رسانی‌ها از این کانال منتشر می‌گردد. محتوایی که در کانال‌ها بارگزاری می‌شود نیز عمدتاً محتوای آموزشی است که کمک کار طلاب در این روند خواهد بود.

دعوت از اساتید مطرح و حضور این اساتید در کانال به همراه گفتگوی زنده اساتید با طلاب به صورت یک شب در میان از برنامه‌های ثابت و پرطرفدار این طرح می‌باشد. البته در دیگر شب‌ها نیز گفتگوی میان طلاب شکل می‌گیرد و اشتراک تجربیات و نظرات صورت می‌یابد.

به کمک ارتباط مستقیم با این اساتید، طلاب و مبلغینی که در قم نیستند و یا امکان ارتباط با اساتید را ندارد، از این طریق می‌تواند سؤالات خود را مطرح کرده و به این وسیله نیازهای محتوایی و اندیشه‌ای خود را تامین کنند. از سوی دیگر گفتگوهای برتر در فضای گفتگویی که صورت می‌گیرد و  دارای محتوای مناسبی است، به عنوان خبر در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، طلاب و مبلغین، آموزش‌هایی که در این دوره دریافت کرده‌اند را در ضمن ایجاد گروه‌هایی در روبیکا و جذب اعضا، فعالیت تبلیغی خود را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند، و گزارش آن را به آی‌دی مربوطه ارسال می‌کنند. همچنین فعالیت‌های تبلیغی این عزیزان در روبیکا توسط تیم برگزاری دوره بررسی و ثبت می‌گردد.

نهادینه‌سازی اهمیت تبلیغ در فضای مجازی

وی ابراز داشت: ضمن آن‌که در تلاشیم در نهادهای تبلیغی، سابقه تبلیغی برای این طلاب و فضلائی که در این طرح شرکت می‌کنند در نظر گرفته شود، از طلاب و مبلغین برتر تقدیر به عمل خواهد آمد و بنا داریم تا به بیست گفت‌وگوی برتر هدایای نقدی اختصاص دهیم.

ان شاءالله برای بعد از انتخابات می‌خواهیم این مساله را به خوبی نهادینه کنیم که تبلیغ در فضای مجازی هم بسیار مهم است و باید برای آن مزایا و تسهیلات خوبی دیده شود.

برنامه‌های ادامه‌دار مجمع فعالان حوزوی فضای مجازی

مسئول اجرای طرح زنجیره تواصی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که در مجمع، یک هیئت اندیشه ورز متشکل از نخبگان و فعالان فضای مجازی تشکیل شده است که مسیر، خط فکری و برنامه‌های آینده را ترسیم می‌کند. در واقع هدف ما تحقق و پیاده سازی منویات و مطالبات مقام معظم رهبری مدظله العالی در سطح جامعه از طریق بستر فضای مجازی است؛ این‌که توان و همت طلاب و فضلای حوزه را در این راستا ساماندهی نموده و به یک هم‌افزایی خوبی دست یابیم.

وی گفت: طبعاً به اقتضای زمان، مناسبت‌ها و تحولات در جهت تقویت جبهه انقلاب موضوعات مهمی چون سبک زندگی ایرانی و اسلامی، گام دوم انقلاب، مباحث فرهنگی و اجتماعی و … محور قرار می گیرد.

قدیری در خاتمه بیان داشت: سایت تبلیغ مجازی و کانال ما در روبیکا و ایتا فعال است و امیدواریم طلاب و فضلای علاقه‌مند به این عرصه ورود کرده و در فعالیتی جهادی و مخلصانه مشارکت نمایند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=14347

مطالب مرتبط

16مرداد
من‌های هک‌شده!
زنان و فضای مجازی؛

من‌های هک‌شده!

01تیر
حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است
مشروح سخنان آیت الله اراکی در دیدار جمعی از اساتید حوزه؛

حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.