• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
بی‌تفاوتی مدیران نمایشگاه کتاب تهران به مقوله ی فرهنگی؛

وضع نامناسب حجاب در نمایشگاه امسال

  • کد خبر : 43261
  • 03 خرداد 1401 - 13:00
وضع نامناسب حجاب در نمایشگاه امسال
در برخی جشن امضاها که با حضور اینفلوئنسرها در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، مسائل اخلاقی و حرمت بانوان به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و ستاد اجرایی نمایشگاه نسبت به آن هیچ واکنشی ندارد. ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب برای سال‌های آینده باید تدابیر بهتر و مناسبت‌تری برای این قضیه بیندیشد.

به گزارش صدای حوزه، وضعیت حجاب در نمایشگاه کتاب، به قدری زننده است که در همان روز نخست برگزاری سی و سومین دوره این نمایشگاه از سازمان‌دهندگان این برنامه بزرگ فرهنگی سوال کرده و از آنان در این باره توضیح خواسته شد.

یکی از کاربران سامانه «فارس من» هم نسبت به این بی‌نظمی هشدار داده که بیش از ۲ هزار نفر تاکنون، این سوژه را امضاء کرده‌اند.

سردبیر این سوژه در متنی که ذیل عنوان «انتقاد از بدحجابی در نمایشگاه کتاب» نوشته، آورده است: بیشتر کسانی که نمایشگاه کتاب امسال را دیده‌اند در این نکته متفق‌اند که وضعیت و میزان کشف حجاب و استفاده از پوشش خلاف عفت در نمایشگاه امسال از سال‌های گذشته زننده‌تر است و تاسف‌آور این که وزارت ارشاد برنامه خاصی برای مهار و مدیریت این وضعیت ناهنجار و خلاف شرع نداشته و برای رفع تکلیف به نصب چند تابلوی کوچک با مضمون «نهی از چشم چرانی» اکتفا کرده است!

وزارت ارشاد می‌توانست تا حد زیادی وضع اسفبار بدحجابی در نمایشگاه کتاب را مهار و مدیریت کند؛ اگر مسئولان اندکی برای حکم الهی حجاب اهمیت قائل می‌شدند و برای رعایت آن برنامه ریزی می‌کردند!

مدیریت نمایشگاه می‌توانست به صورت مرتب لزوم رعایت حجاب اسلامی را از طریق سامانه مرکزی صوتی نمایشگاه تذکر بدهد. (اتفاقی که متاسفانه در نمایشگاه رخ نداده است)

مسئولان نمایشگاه می‌توانستند با سازماندهی چند صد نفر از خواهران بسیجی داوطلب، تحصیل کرده و باانگیزه، از ابتدای ورودی‌های نمایشگاه تا درون سالن‌ها، تذکر چهره به چهره به افراد بدحجاب را برنامه ریزی کنند.

اتخاذ این تدابیر باعث می‌شد تا بسیاری از زنان بدحجاب متوجه اهمیت این موضوع برای مدیران نمایشگاه شده و خود را با ضوابط حضور در این مکان فرهنگی تطبیق دهند.

اما افراد وقتی متوجه بی‌تفاوتی مدیران نمایشگاه به مقوله حجاب و عفاف می‌شوند در رفتار خلاف شرع خود تشویق شده و با دلیری و شجاعت به عمل خود ادامه می‌دهند!

بی اهمیتی حجاب و عفاف برای مدیران نمایشگاه

اگر حجا‌ب و عفاف برای مدیران نمایشگاه اهمیت داشت برای تشویق دختران خردسال و نوجوانی که با حجاب کامل در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند، تمهیدی می‌اندیشیدند (مثلا هدیه بن تخفیف خرید کتاب یا…) تا ضمن الگوسازی برای رعایت حجاب و تکریم افراد با حجاب، به صورت غیر مستقیم افراد بدحجاب را متوجه لزوم رعایت این واجب الهی کنند و….

اما دریغ و صد دریغ که مسئولان وزارت ارشاد عملا نشان دادند که رعایت یا عدم رعایت احکام الهی برای آنها فرقی ندارد!»

نکته مهمی که در همین متن هم آمده، شجاعت بیش‌تر کسانی است که هر روز قانون الهی حجاب و قوانین رسمی کشور مبنی بر رعایت پوشش اسلامی را بیش از گذشته نادیده می‌گیرند و حتی بانوانی در نمایشگاه با سیمایی پسرانه حاضر می‌شوند و از این کار، ابایی ندارند.

علی رمضانی، سخنگوی سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به این قضیه اذعان دارد و می‌گوید: متاسفانه برخی از مظاهری که در نمایشگاه می‌بینیم، ممکن است در سطح جامعه نیز مشاهده شود، اما رعایت شئونات مطابق عرف فرهنگی مطالبه از سوی مردم است که به ستاد نمایشگاه کتاب هم منتقل شده است.

او اضافه می‌کند: در حوزه عفاف و حجاب، افراد دیگری هم به ما منتقل کرده‌اند که این محیط فرهنگی نیازمند متفاوت شدن از عرف جامعه است.

رمضانی با بیان این که قسمتی از تصمیم گیری‌ها در مورد عفاف و حجاب مربوط به ستاد نمایشگاه است، می‌گوید: ما از قبل تمهیداتی را لحاظ کرده بودیم. در آیین نامه مجموعه نمایشگاه، صراحتا در مورد پوشش عوامل اجرایی و غرفه‌داران تعیین شده است.

وی تصریح می‌کند: اگر ناشران توجه بیش‌تری داشته باشند، مطلوبیت فرهنگی فضای نمایشگاه بالاتر خواهد رفت. عوامل مسئول و حراست نمایشگاه در صورت محرز شدن تخلف ناشران، این موضوعات را بررسی خواهند کرد.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در حوزه عمومی باید اقداماتی انجام می‌گرفته و تاکنون از نیروهای مربوطه مشورت‌هایی صورت گرفته است. بحث تبلیغات عمومی در این حوزه به تدریج بیشتر خواهد شد تا شئونات فرهنگی در این نمایشگاه رعایت شود.

پس از این سخنان علی رمضانی در نشست خبری روز دوم نمایشگاه، خودروهایی از پلیس امنیت اخلاقی در صحن مصلی حاضر شدند، اما حضور آن‌ها نتوانست از میزان بدحجابی و بی‌حجابی‌ها فرو بکاهد.

این در حالی است که در برخی جشن امضاها که با حضور اینفلوئنسرها در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، مسائل اخلاقی و حرمت بانوان به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و ستاد اجرایی نمایشگاه نسبت به آن هیچ واکنشی ندارد.

به نظر می‌رسد نمایشگاه کتاب تهران برای سال‌های آینده باید تدابیر بهتر و مناسبت‌تری برای این قضیه بیندیشد و با دستگاه‌هایی نظیر «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر»، «نیروی انتظامی»، «سازمان تبلیغات اسلامی» و … برای این معضل برنامه‌ریزی کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43261
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.